Newsletter

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

10.06.2014, 15:07aktualizacja: 10.06.2014, 15:07

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- założenia do projektu budżetu państwa na rok 2015,

- propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2015 r.,

- propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2015 r.,

- propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2015 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2015,

- projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej,

- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw wraz z rozwiązaniem wariantowym do projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw.

Rząd zajął stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny (druk nr 2169) oraz do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2182).

* * *

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu budżetu państwa na rok 2015, przedłożone przez ministra finansów.

Założenia makroekonomiczne budżetu państwa na 2015 r.

W najbliższych latach sytuacja gospodarcza Polski zależeć będzie od koniunktury w Unii Europejskiej, realizowanej w kraju konsolidacji fiskalnej, a także tendencji demograficznych, a zwłaszcza spadku ludności w wieku produkcyjnym i zmian w aktywności zawodowej Polaków.

Najnowsza prognoza Komisji Europejskiej z wiosny 2014 r. wskazuje, że realny wzrost PKB Unii Europejskiej w 2014 r. przyspieszy do 1,6 proc. (w stosunku do 0,1 proc. z 2013 r.). W 2015 r. realne tempo wzrostu PKB w UE wyniesie 2 proc., a unijny import zwiększy się realnie o 5,2 proc.

W latach 2014-2015 w Polsce udział inwestycji publicznych w PKB ustabilizuje się na poziomie 3,9 proc. Wynika to m.in. z tego, że projekty inwestycyjne finansowane z perspektywy finansowej 2007-2013 będą realizowane równolegle z projektami finansowanym z nowego budżetu unijnego 2014-2020.

Oczekiwana jest mniejsza presja na wzrost wynagrodzeń w całej gospodarce, bo nadal zamrożony będzie fundusz wynagrodzeń w podsektorach: rządowym i ubezpieczeń społecznych (z wyjątkiem wynagrodzeń pracowników publicznych szkół wyższych).

Prognozuje się, że w latach 2014-2015 realny wzrost spożycia prywatnego wyniesie odpowiednio: 2,2 proc. i 3,0 proc. W przypadku spożycia publicznego, ocenia się, że wzrośnie ono realnie o 2,4 proc. w 2014 r. i 1,1 proc. w 2015 r. Jednocześnie nakłady brutto na środki trwałe w gospodarce zwiększą się realnie o 4,1 proc. w 2014 r. i 7,2 proc. w 2015 r.

Prognozuje się, że w 2014 r. realne tempo wzrostu eksportu wyniesie 5,0 proc., i w rezultacie jego udział w PKB wzrośnie do historycznego poziomu – 48,4 proc. Od 2015 r. tempo wzrostu eksportu zacznie się stopniowo obniżać – do 4,9 proc., a w efekcie będzie następował stopniowy spadek udziału eksportu w PKB. W 2014 r. realny wzrost importu pozostanie niższy niż prognozowany wzrost eksportu i wyniesie 4,0 proc. W 2015 r. realne tempo wzrostu importu zwiększy się do 5,1 proc.

Oczekiwane składowe PKB wskazują, że realny wzrost produktu krajowego brutto w 2014 r. wyniesie 3,3 proc., a w 2015 r. ma osiągnąć 3,8 proc. Wpłynie na to oczekiwane przyspieszenie w popycie krajowym, w tym wyższe tempo spożycia prywatnego, oraz utrzymanie wysokiej dynamiki inwestycji prywatnych.

Biorąc pod uwagę prognozowane zmiany dotyczące popytu na pracę, czyli wzrost przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,4 proc. w 2014 r. i 0,7 proc. w 2015 r. – stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec 2015 r. wyniesie 12,2 proc.

Przewiduje się, że w 2014 r. inflacja średnioroczna wyniesie 1,2 proc., a w 2015 r. będzie na poziomie 2,3 proc.

Podstawowe uwarunkowania prognozy dochodów budżetu państwa

Dochody budżetu państwa w 2015 r. będą głównie zależały od sytuacji gospodarczej.

Ocenia się, że w 2015 r. popyt krajowy wzrośnie realnie o 3,8 proc. (w 2014 r. – o 2,8 proc.), co spowoduje wzrost wpływów z podatków pośrednich, a w efekcie zwiększenie dochodów budżetu państwa.

W latach 2014-2015 spodziewany jest też wzrost inwestycji sektora finansów publicznych, które będą miały pozytywny wpływ na dochody z VAT. Mimo spodziewanego przyspieszenia wzrostu gospodarczego, do 2015 r. polityka makroekonomiczna prowadzona będzie w warunkach utrzymującej się luki produktowej.

W 2015 r. nie są planowane zasadnicze zmiany w systemie podatkowym. Oznacza to, że będzie on bardziej stabilny i przewidywalny dla podatników, co powinno sprzyjać tendencjom wzrostowym w gospodarce.

Nie zmienią się stawki VAT. Nie będą waloryzowane progi podatkowe oraz zryczałtowane koszty uzyskania przychodów i kwoty zmniejszające podatek (wynika to z przyjętego przez rząd w kwietniu Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2014-2017). Planowane jest czasowe (na okres kilku lat) obniżenie akcyzy na paliwa silnikowe, przy jednoczesnym podwyższeniu opłaty paliwowej (o takie same wartości). Zmiana ta nie obciąży konsumenta, a jest konieczna w celu zwiększenia środków finansowych niezbędnych do realizacji projektów infrastrukturalnych z maksymalnym wykorzystaniem funduszy z budżetu unijnego 2014-2020.

Na poziom dochodów budżetowych w przyszłym roku będą miały także pozytywny wpływ działania zwiększające przestrzeganie przepisów podatkowych i efektywność administracji podatkowej.

Podstawowe uwarunkowania prognozy wydatków budżetu państwa

Na poziom wydatków budżetowych będą wpływać działania, które mają trwale i wiarygodnie zredukować nadmierny deficyt do 2015 r. i zapewnić wiążące stosowanie stabilizującej reguły wydatkowej.

Nadal zamrożony będzie fundusz wynagrodzeń w podsektorach: rządowym i ubezpieczeń społecznych. Z tej regulacji zostaną wyłączone wynagrodzenia pracowników publicznych szkół wyższych, które mają rosnąć w tempie nominalnym 9,14 proc. rocznie, aby w latach 2013-2015 ich wzrost osiągnął łącznie 30 proc.

* * *

Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2015 r., przedłożoną przez ministra pracy i polityki społecznej.

Rząd proponuje, aby minimalne wynagrodzenie za pracę w 2015 r. wynosiło 1 750 zł. Oznacza to wzrost o 4,2 proc. w stosunku do 2014 r. (obecnie pensja minimalna to 1 680 zł). Kwota ta stanowiłaby 44,1 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na 2015 r.

Taką propozycję rząd przedstawi Komisji Trójstronnej do spraw Społeczno-Gospodarczych do 15 czerwca br.

W latach 2007-2014 płaca minimalna wzrosła z 936 do 1 680 zł, co oznacza jej wzrost o 80 proc.

* * *

Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2015 r., przedłożoną przez ministra pracy i polityki społecznej.

Rząd proponuje Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych pozostawienie zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2015 r. na ustawowym minimum wynoszącym 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2014 r.

* * *

Rada Ministrów przyjęła propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2015 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2015, przedłożoną przez ministra finansów.

Prognozowane wskaźniki makroekonomiczne na 2015 r.:

- realny wzrost produktu krajowego brutto – 3,8 proc.;

- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych – 2,3 proc.;

- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej – 4,7 proc.;

- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw – 5,1 proc.;

- przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej – 9.725,5 tys. etatów;

- stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku – 12,2 proc.;

- zatrudnienie w państwowej sferze budżetowej – 543 tys. etatów (z uwzględnieniem dotychczas dokonanego rozdysponowania zatrudnienia zaplanowanego w rezerwach celowych na 2014 r.);

- średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej – 100,0 proc. (w ujęciu nominalnym); oznacza to, że wynagrodzenia w przyszłym roku nie będą waloryzowane automatycznie jednym wskaźnikiem.

Takie propozycje wskaźników makroekonomicznych rząd przedstawi Komisji Trójstronnej do spraw Społeczno-Gospodarczych do 15 czerwca br.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, przedłożony przez ministra gospodarki.

Poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej jest zasadniczym celem projektu ustawy.

Nowe rozwiązania mają usprawnić funkcjonowanie głównie małych i średnich firm. Korzyści dla przedsiębiorców powinny wynieść ok. 0,9 mld zł już w pierwszym, pełnym roku obowiązywania ustawy. Celem niektórych regulacji jest ograniczenie obowiązków informacyjnych, co ma ułatwić kontakty przedsiębiorców z administracją i obniżyć koszty prowadzenia działalności. Zaproponowano również przepisy, które służą poprawie płynności finansowej przedsiębiorstw i wspieraniu inwestycji oraz społecznej odpowiedzialności biznesu i sprawnej administracji.

To czwarty pakiet rozwiązań deregulacyjnych, który kontynuuje poprzednie działania legislacyjne rządu, ułatwiające i upraszczające wykonywanie działalności gospodarczej.

Obecnie obowiązują trzy ustawy deregulacyjne, w ramach których dokonano 284 zmian w 109 ustawach. Pierwsza – umożliwiła m.in. składanie w urzędach oświadczeń zamiast zaświadczeń, odpisów i wypisów, druga – zmniejszyła niektóre uciążliwe obowiązki administracyjne i informacyjne nałożone na przedsiębiorców, trzecia – znosi m.in. obowiązek zapłaty podatku VAT przez małego podatnika (obroty nie większe niż 1,2 mln euro rocznie) w rozliczeniach kasowych, gdy kontrahent nie zapłaci mu za dostarczony towar lub wykonaną usługę.

Jednym z istotnych celów nowej ustawy jest zwiększenie konkurencyjności polskich portów morskich i terminali przeładunkowych: Szczecin-Świnoujście, Gdynia, Gdańsk wobec ośrodków zagranicznych: Holandia, Niemcy, Rosja. Służyć temu powinno obniżenie barier dla przepływów towarów i uproszczenie procedur związanych z ich odprawami. Konieczne jest skrócenie czasu kontroli oraz zbliżenie formy rozliczania podatku granicznego VAT do modelu niemieckiego i holenderskiego. Chodzi o to, aby towary krajowych importerów były odprawiane w polskich portach. Zaproponowane rozwiązania zwiększą obroty towarowe w portach morskich, przyspieszą obrót importowanym towarem i skrócą czas składowania towarów do niezbędnego minimum.

Najważniejsze proponowane zmiany to:

- Umożliwienie zachowania ważności orzeczenia lekarskiego przez nowego pracodawcę

Nowy pracodawca będzie mógł zatrudnić pracownika na podstawie ważnego orzeczenia lekarskiego, wystawionego przez poprzedniego pracodawcę, jeśli będzie go zatrudniał na podobnym stanowisku. Obecnie przy zmianie zatrudnienia pracownik musi wykonać badania lekarskie przed rozpoczęciem pracy u nowego pracodawcy, nawet wtedy, kiedy ma wykonywać takie same zadania. Powoduje to obowiązki i koszty dla nowego pracodawcy.

- Zastąpienie ryczałtem obecnego systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych

Obecny, niejasny i nieprecyzyjny system rozliczania podatku dochodowego z tytułu używania samochodu służbowego do celów prywatnych – zostałby zastąpiony ryczałtem. Ryczałt, jako rozwiązanie prostsze, ułatwi podatnikowi rozliczenie wykorzystania auta do celów prywatnych i będzie sprzyjał ujawnieniu tego do celów podatkowych.

- Zwolnienie pracowników z podatku dochodowego z tytułu dowozu do zakładu pracy transportem zbiorowym organizowanym przez pracodawcę

Organizowany przez pracodawcę dowóz pracowników do pracy transportem zbiorowym (autobusem, busem) – ma być zwolniony z podatku (nie będzie go płacił pracownik). Obecnie organizowanie przez pracodawcę pracownikom nieodpłatnego dojazdu do pracy podlega opodatkowaniu. Przedsiębiorca (jako płatnik) musi wycenić takie świadczenie, wykonać czynności związane z ewidencjonowaniem długości i czasu trwania przejazdu, a także obliczyć, pobrać i wpłacić podatek, który obciąża podatnika.

Dlatego nowe rozwiązanie z jednej strony odciąży pracodawcę od czynności biurokratycznych związanych z rozliczaniem podatku dochodowego, z drugiej – powinno zachęcić bezrobotnych do podejmowania pracy w miejscowościach oddalonych od miejsca ich zamieszkania, szczególnie w przypadku terenów słabiej skomunikowanych.

- Zwolnienie z podatku dochodowego bezpłatnej pomocy prawnej świadczonej osobom niezamożnym

Osoby objęte pomocą społeczną albo otrzymujące zasiłek rodzinny będą zwolnione z podatku dochodowego za korzystanie z usługi bezpłatnej pomocy prawnej. Rozwiązanie to powinno zwiększyć dostęp osób mniej zamożnych do bezpłatnych porad prawnych.

- Ograniczenie obowiązków statystycznych dla mikroprzedsiębiorców

Mikroprzedsiębiorcy przez pierwszy rok kalendarzowy nie będą musieli przekazywać danych statystycznych (z wyłączeniem informacji statystycznych wymaganych prawem unijnym lub innymi zobowiązaniami międzynarodowymi). Rozwiązanie to dotyczy roku kalendarzowego, w którym dany podmiot zarejestrował swoją działalność, czyli w praktyce będzie to ułatwienie dla nowych firm.

- Zniesienie obowiązku sprawdzenia, do 30 kwietnia, prawidłowości danych przekazanych ZUS w miesięcznych raportach imiennych

Płatnik składek nie będzie musiał sprawdzać (do 30 kwietnia) prawidłowości danych przekazywanych ZUS w miesięcznych raportach imiennych, dotyczących poprzedniego roku kalendarzowego. W efekcie zostanie zniesiona kara (5 tys. zł) za niesprawdzenie tych danych przez płatnika.

- Zwolnienie płatników składek, opłacających za ubezpieczonych jedynie składkę na ubezpieczenie zdrowotne, z obowiązku przekazywania im raportów miesięcznych na ten temat

Chodzi o to, że od 1 stycznia 2013 r. działa system elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorcy (eWUŚ), który umożliwia natychmiastowe potwierdzenie prawa do świadczeń finansowanych przez NFZ.

- Zmniejszenie uciążliwości procedur importowych w portach morskich

Zasadniczo czynności urzędowe (inne niż rewizja, badania laboratoryjne, kwarantanna), niezbędne do dopuszczenia towaru do obrotu, mają być przeprowadzone w ciągu 24 godzin. Powinno to przyspieszyć obrót towarem. Jednocześnie każda inspekcja ma informować dyrektora urzędu celnego o terminie i godzinie planowanej kontroli. Z kolei dyrektor urzędu celnego będzie przekazywał te informacje do wszystkich służb, aby te mogły opracować racjonalny harmonogram czynności kontrolnych. W szczególnych sytuacjach (uzasadnionych bezpieczeństwem publicznym, ochroną życia i zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska) – procedury kontrolne mogłyby trwać 48 godzin.

- Rozszerzenie podmiotowego i przedmiotowego zakresu udzielania poręczeń w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej

Rozszerzony zostanie zakres działalności Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o poręczenia spłaty pożyczek oraz spłaty odsetek od kredytów lub pożyczek, a także uniezależnienie udzielania poręczeń od tego, czyja wierzytelność miałaby zostać zabezpieczona. Takie uprawnienia zostałyby także przyznane wojewódzkim funduszom ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Rozwiązanie to ułatwi firmom – zwłaszcza małym i średnim, realizującym przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska lub gospodarką wodną - dostęp do zewnętrznego finansowania, w tym m.in. inwestycji

w sektorze odnawialnych źródeł energii.

- Wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie dla AEO (przedsiębiorców wiarygodnych dla administracji celnej)

Ustawowym terminem zapłaty VAT z tytułu importu towarów jest 10 dni (od dnia powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych). Minister gospodarki zaproponował odejście od tego restrykcyjnego przepisu dla firm mających status upoważnionego przedsiębiorcy AEO. Jest to grupa przedsiębiorców wiarygodnych dla administracji celnej, czyli spełniających wysokie standardy dotyczące wypłacalności finansowej, prowadzenia ewidencji handlowych, bezpieczeństwa towarów, ewidencji

i systemów informatycznych. Przedsiębiorcy AEO będą mogli rozliczyć VAT z tytułu importu w deklaracji składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Powinno to zwiększyć atrakcyjność odpraw dokonywanych w polskich portach.

- Zniesienie obowiązku potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R

Przedsiębiorca, rozpoczynający działalność gospodarczą, nie będzie musiał uzyskiwać w urzędzie skarbowym potwierdzenia dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Na podstawie obowiązujących przepisów, urząd skarbowy za tę czynność pobiera 170 zł. Opłata za potwierdzenie rejestracji nie będzie pobierana, co obniży koszty rozpoczynania działalności gospodarczej. Po zmianie uzyskiwanie potwierdzenia dokonania rejestracji odbywałoby się wyłącznie na wniosek zainteresowanego.

Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 stycznia 2015 r.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

Surowsze kary dla nietrzeźwych kierowców przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu karnego. Walkę z pijanymi kierowcami premier Donald Tusk zapowiedział na początku stycznia 2014 r.

System karania za prowadzenie pojazdu po wpływem alkoholu będzie bardziej efektywny i dotkliwy. Wpisuje się on w kompleksowe regulacje dotyczące struktury orzekanych kar, przewidziane w tzw. dużej nowelizacji Kodeksu karnego, przyjętej przez rząd 8 maja 2014 r. Reforma ta znacząco ogranicza możliwość orzekania warunkowego zawieszenia kary pozbawienia wolności.

Zaostrzenie kar za prowadzenie pod wpływem alkoholu ma być jednym ze sposobów na poprawę bezpieczeństwa na drogach. System kar ma też uwzględniać zadośćuczynienie ofiarom wypadków.

Zgodnie z projektem, kierowca, który pierwszy raz prowadził w stanie nietrzeźwości – zostanie obowiązkowo pozbawiony przez sąd prawa jazdy na okres od 3 do 15 lat. W tym przypadku sąd będzie także orzekał świadczenie pieniężne w wysokości co najmniej 5 tys. zł. Jeśli kierowca będzie prowadził po raz drugi w stanie nietrzeźwości, to utraci prawo jazdy dożywotnio, a świadczenie pieniężne wyniesie co najmniej 10 tys. zł.

Kierowca, który prowadził pojazd w stanie nietrzeźwości, a spowodował wypadek, którego następstwem była śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu (np. trwałe kalectwo) – dożywotnio straci prawo jazdy. Odstąpienie od tej sankcji będzie możliwe, jeśli zaistnieją szczególnie uzasadnione okoliczności. W tej sytuacji przewidziano nawiązkę w wysokości co najmniej 10 tys. zł.

Sąd w tych przypadkach będzie mógł orzec podanie wyroku do publicznej wiadomości.

Zgodnie z projektem, prowadzenie pojazdu bez uprawnień, wcześniej utraconych, będzie przestępstwem.

Kierowcy skazani za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości będą musieli zamontować w samochodzie blokadę alkoholową. Kierowca, który po zakazie prowadzenia pojazdu zechce odzyskać utracone uprawnienia, będzie musiał obowiązkowo wyposażyć samochód w blokadę alkoholową. Uniemożliwi ona włączenie silnika, gdy poziom alkoholu w powietrzu wydychanym przez kierowcę wyniesie 0,1 mg alkoholu w 1 dm3. Posiadanie blokady będzie obowiązkowe przez 3 lata. Informacja o tym, że dany kierowca może prowadzić pojazd tylko z blokadą będzie zamieszczana w jego prawie jazdy w formie kodu.

Do projektu zostaną włączone rozwiązania zaproponowane przez ministra spraw wewnętrznych, służące poprawie bezpieczeństwa na drogach:

- za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w stosunku do obowiązującego limitu, prawo jazdy ma być zatrzymywane na 3 miesiące. Będzie to uznane za „rażące przekroczenie prędkości”. Gdy prędkość zostanie przekroczona poniżej wskazanego progu, będą stosowane dotychczasowe sankcje. Podobne rozwiązania obowiązują w wielu państwach Unii Europejskiej, np.: w Czechach, Estonii, Grecji, Francji, Słowenii, Rumunii;

- za przewóz większej liczby osób niż przewidują to przepisy, np. w busach, prawo jazdy może być zatrzymane na 3 miesiące. Rozwiązanie to nie będzie dotyczyć pojazdów komunikacji miejskiej, w której są miejsca stające, a kierowca nie ma możliwości kontrolowania liczby pasażerów;

- jeśli kierowca, mimo zatrzymania prawa jazdy na 3 miesiące, będzie prowadził pojazd bez tego dokumentu, to okres zatrzymania prawa jazdy zostanie automatycznie przedłużony do 6 miesięcy. Jeżeli w „okresie przedłużenia” znowu będzie prowadził pojazd – to karą będzie cofnięcie mu uprawnień do kierowania pojazdami;

- cofnięcie uprawnienia do kierowania pojazdami będzie następowało w razie popełnienia w ciągu 2 lat od wydania prawa jazdy trzech wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji lub jednego przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji;

- zachowane zostaną przepisy, na podstawie których uprawnienie do kierowania pojazdami będą tracili kierowcy za naruszenie przepisów ruchu drogowego (po przekroczeniu 20 punktów karnych), którego dopuścili się w okresie pierwszego roku posiadania prawa jazdy.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra zdrowia.

Zbyt długie oczekiwanie na diagnostykę oraz brak koordynacji w zakresie tej diagnostyki powodują znaczne komplikacje dla pacjentów, u których zdiagnozowano chorobę nowotworową. Przeżywalność pacjentów onkologicznych jest uzależniona przede wszystkim od możliwie wczesnego wykrycia raka w jak najwcześniejszym jego stadium. Jednym z bardzo ważnych rozwiązań zawartych w projekcie nowelizacji ustawy jest zapewnienie pacjentom kompleksowej opieki na każdym etapie choroby nowotworowej oraz poprawienie:

- dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej;

- standardu opieki nad pacjentem onkologicznym.

Projekt tzw. ustawy kolejkowej przewiduje również przepisy usprawniające zarządzanie listami oczekujących na świadczenia zdrowotne, zmianę sposobu zarządzania procesem zawierania umów o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej oraz poprawę funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia.

Zmiany systemowe dotyczące zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych w zakresie onkologii. W szczególności obejmują one:

Wyodrębnienie pacjentów oczekujących na udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu onkologii. Stworzona będzie odrębna lista pacjentów onkologicznych.

Dzięki temu pacjent uzyska kompleksową opiekę na każdym etapie choroby nowotworowej, np. zapewnienie określonych terminów na wykonanie diagnostyki onkologicznej. Czas oczekiwania pozostałych pacjentów na świadczenia specjalistyczne nie zostanie wydłużony, ponieważ projektowane zmiany odbywać będą się tylko w grupie pacjentów onkologicznych. Nastąpi przesunięcie ciężaru opieki zdrowotnej z lekarzy specjalistów i hospitalizacji na lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

Wprowadzenie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego.

Taką kartę otrzymać może każdy pacjent z podejrzeniem lub rozpoznaniem nowotworu złośliwego. Dzięki karcie wszystkie informacje o przebiegu leczenia będą dostępne w jednym miejscu, a wgląd do nich będą mieli wszyscy lekarze zaangażowani w proces diagnostyki i leczenia. Karta będzie własnością pacjenta, a zawarte w niej informacje będą dokumentować cały proces leczenia, aż do momentu powrotu do lekarza POZ po zakończeniu leczenia.

Nowe przepisy przewidują zwiększenie roli lekarza pierwszego kontaktu w leczeniu pacjentów nowotworowych. Lekarz POZ-u określi, czy konieczna jest wizyta u specjalisty oraz zleci wykonanie niezbędnych badań w ramach diagnostyki podstawowej. W przypadku podejrzenia nowotworu złośliwego – skieruje pacjenta do onkologa lub innego lekarza specjalisty, np. pulmonologa.

Kartę będzie wydawał lekarz POZ, jeżeli określony dla niego indywidualny wskaźnik rozpoznawania nowotworów będzie nie niższy, niż minimalny wskaźnik rozpoznawalności nowotworów. Wskaźnik zostanie określony w rozporządzeniu ministra zdrowia.

Kartę dla pacjentów z nowotworem złośliwym będą mogli wydawać również lekarze ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS) lub w szpitalu.

Pacjent, u którego stwierdzono nowotwór, będzie kierowany na pogłębioną diagnostykę, która określi m.in.: rodzaj, stopień zaawansowania oraz kwalifikacje do leczenia radykalnego. Te dane zostaną zapisane w karcie leczenia onkologicznego. Diagnostyka onkologiczna będzie odbywać się w obrębie jednego podmiotu leczniczego.

Zakłada się różne modele organizacyjne podmiotów leczniczych.

Cała diagnostyka, zarówno podstawowa (czyli potwierdzenie lub wykluczenie nowotworu złośliwego), jak i pogłębiona (określenie stopnia zaawansowania nowotworu) może być wykonywana w jednym podmiocie leczniczym udzielającym świadczeń z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS), natomiast za leczenie będzie odpowiedzialny inny podmiot leczniczy lub konsorcjum podmiotów. Może być również pełna integracja diagnostyki oraz leczenia w ramach jednego podmiotu leczniczego.

Modele te umożliwiają wybranie wariantu najbardziej odpowiadającego pacjentowi i zlokalizowanego „bliżej domu”.

- Poprawę dostępu do świadczeń przez zmiany dotyczące zasad prowadzenia list oczekujących i zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Listy będą prowadzone w postaci elektronicznej i monitorowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia . Pozwoli to wyeliminować, częste obecnie praktyki, wpisywania się pacjentów na więcej niż jedną listę oczekujących na to samo świadczenie. Na listach nie będą uwzględniani pacjenci kontynuujący leczenie. Zawinione przez pacjenta niezgłoszenie się w ustalonym terminie będzie skutkować skreśleniem z listy.

- Przywrócenie skierowania do okulisty i dermatologa,

- Wydłużenie okresu, na jaki są zawierane umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, co najmniej do 5 lat w zakresie ambulatoryjnej opieki zdrowotnej i 10 lat w przypadku leczenia szpitalnego,

- Wprowadzenie obowiązku sporządzania planu zakupów, co wpłynie korzystnie na transparentność alokacji środków finansowych.

Zaproponowane zmiany poprawią efektywność wydawania środków publicznych. Chodzi o wycenę świadczeń zdrowotnych opartą o rzeczywiste i uzasadnione dane o kosztach świadczeń czy określenie standardu prowadzenia rachunku kosztów świadczeń, który byłby zalecanym standardem dla świadczeniodawców udzielających świadczeń finansowanych ze środków publicznych, w celu poprawienia stanu zarządzania.

Zgodnie z projektowanymi przepisami, taryfę świadczeń będzie opracowywała powołana (w miejsce Agencji Oceny Technologii Medycznych) Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Niezbędne dane Agencja pozyskiwałaby m.in. od wybranej grupy świadczeniodawców (stosujących m.in. standard rachunku kosztów) na podstawie zawartych umów. Przy Agencji będzie działała Rada ds. Taryfikacji.

Projektowana nowelizacja przewiduje tworzenie map potrzeb zdrowotnych - regionalnych i ogólnopolskiej. Celem analizy na poziomie regionalnym jest określenie obecnej

i prognozowanej sytuacji demograficznej i zdrowotnej społeczności w odniesieniu do dostępnych zasobów i infrastruktury ochrony zdrowia oraz wskazanie obszarów wymagających interwencji ze strony państwa. Mapa ogólnopolska będzie dostarczała analogiczne informacje jak regionalna, z tym, że będą one dotyczyć innego zakresu, chodzi o dziedziny specjalistyczne, np. transplantologia, i ich zabezpieczenia na poziomie całego kraju. Jej zadaniem jest ponadto zobrazowanie analizowanych aspektów na poziomie krajowym. Podobne rozwiązania funkcjonują w innych państwach członkowskich UE (np. Austria, Niemcy). Mapy potrzeb zdrowotnych będą tworzone co 5 lat. Ich odpowiedniki regionalne mają być uwzględniane przy sporządzaniu planu zakupów świadczeń zdrowotnych tworzonych przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich NFZ.

Korzystnym dla pacjentów rozwiązaniem jest możliwość wypisania recepty przez lekarza bez konieczności osobistego badania pacjenta. Lekarz, znając z dokumentacji medycznej stan zdrowia pacjenta, będzie mógł wypisać receptę na lek kontynuujący leczenie, a dodatkowo będzie mógł przekazać tę receptę osobie upoważnionej przez pacjenta.

Wprowadzono zmiany dotyczące powoływania i odwoływania Prezesa NFZ, dyrektorów oddziałów wojewódzkich oraz rad oddziałów wojewódzkich NFZ. W Radzie Narodowego Funduszu Zdrowia znajdzie się przedstawiciel organizacji pacjenckich.

Proponowane zmiany będą motywować świadczeniodawców udzielających świadczeń opieki zdrowotnej do utrzymywania wysokiego standardu świadczeń oraz do efektywnej alokacji środków. W ich efekcie pacjenci onkologiczni będą mieli kompleksowe i bardziej skuteczne leczenie, a środki przeznaczone na ich leczenie zostaną lepiej wykorzystane. Istotne jest również skrócenie kolejek osób oczekujących na świadczenia specjalistyczne.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra zdrowia.

Zgodnie z projektowanymi zmianami, pielęgniarki i położne będą uprawnione do samodzielnego udzielania – w określonym zakresie – świadczeń diagnostycznych i leczniczych. Takie rozwiązania zwiększą dostępność do świadczeń zdrowotnych oraz wpłyną na zmniejszenie kolejek do lekarzy. Podobne uprawnienia posiadają pielęgniarki i położne w wielu państwach członkowskich Unii Europejskiej, w tym w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Szwecji, Danii.

Rozszerzenie uprawnień obejmie tylko pielęgniarki i położne z wyższym wykształceniem, posiadające niezbędną wiedzę i umiejętności w zakresie ordynacji leków, którą uzyskały:

- w ramach kształcenia na studiach pierwszego i drugiego stopnia (kierunki pielęgniarstwo i położnictwo),

- w ramach kształcenia podyplomowego specjalizacyjnego,

- w ramach kształcenia podyplomowego dla pielęgniarek i położnych z wyższym wykształceniem na poziomie kursu specjalistycznego.

Pielęgniarki i położne, posiadające dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, będą mogły ordynować leki i samodzielnie wypisywać recepty na lekarstwa o określonym składzie, z wyłączeniem leków zawierających substancje bardzo silnie działające, środki odurzające i substancje psychotropowe. Będą mogły również wypisywać recepty i zlecenia na: środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, określone wyroby medyczne pod warunkiem ukończenia kursu specjalistycznego w danym zakresie. Zlecanie leków i badań powinno być poprzedzone osobistym badaniem pacjenta.

Nowe przepisy przewidują ponadto, że pielęgniarki i położne, które posiadają dyplom co najmniej pierwszego stopnia, będą mogły – na zlecenie lekarza – wystawiać recepty na określone leki. Z możliwości tej będą wyłączone lekarstwa zawierające w swym składzie substancje bardzo silnie działające, środki odurzające i substancje psychotropowe. Będą mogły wypisywać recepty na środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego jako kontynuację leczenia, jeżeli ukończą specjalistyczny kurs w tym zakresie. Ta grupa pielęgniarek i położnych będzie miała prawo do wydawania skierowań na określone badania diagnostyczne. Wyjątkiem będą badania wymagające metod diagnostycznych i leczniczych związanych z podwyższonym ryzykiem dla pacjenta.

Projektowane przepisy przewidują, że minister zdrowia – w rozporządzeniu – określi wykazy: substancji czynnych zawartych w lekach, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych, badań diagnostycznych oraz sposób i tryb wystawiania recept przez pielęgniarki i położne z uwzględnieniem ich kwalifikacji oraz wymaganego zakresu umiejętności i obowiązków.

Jedno z ważnych uregulowań dotyczy możliwości wystawiania recept przez pielęgniarki i położne bez tzw. osobistego kontaktu z pacjentem. Chodzi o wystawianie recepty dla pacjentów, którzy kontynuują leczenie związane z chorobą przewlekłą. Nowe przepisy przewidują również, że receptę może odebrać osoba upoważniona przez pacjenta lub osoby trzecie. W takich przypadkach pacjent musi złożyć odpowiednie oświadczenie w poradni lub przychodni, które powinno być zamieszczone w dokumentacji medycznej pacjenta.

Przewiduje się, że w toku studiów na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo studenci będą zdobywać wiedzę i umiejętności dotyczące ordynacji leków zawierających określone substancje oraz środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych. Osoby wykonujące już zawód pielęgniarki i położnej będą mogły uzyskać te uprawnienia podczas kursów specjalistycznych.

* * *

Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny (druk nr 2169) oraz wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2182), przedłożone przez ministra sprawiedliwości.

Rząd podkreśla, że niektóre rozwiązania zaproponowane w obydwu poselskich projektach nie powinny być wprowadzone. Opowiada się jednak za skierowaniem tych projektów do dalszych prac legislacyjnych, bo ich celem jest, ważna z punktu widzenia społecznego, walka z nietrzeźwymi kierowcami. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Rząd uważa, że w momencie skierowania projektu rządowego do Sejmu, wszystkie trzy projekty należy objąć wspólnym postępowaniem legislacyjnym.

- Projekt poselski (druk nr 2169)

Zaproponowano w nim podwyższenie dolnej granicy kary pozbawienia wolności (z 6 miesięcy do roku) i górnej (z 8 do 10 lat) za spowodowanie wypadku drogowego, którego następstwem jest śmierć innej osoby lub trwałe kalectwo. Przewiduje on też zniesienie możliwości warunkowego zawieszania kar pozbawienia wolności oraz przepadek pojazdu, którym poruszał się sprawca wypadku. Założono w nim również, że prowadzenie pojazdu bez uprawnień (wcześniej utraconych), będzie przestępstwem.

Rząd, odnosząc się do tych propozycji, zwraca uwagę, że proponowane zaostrzenie kar zaburzyłoby równowagę w systemie sankcji karnych. Z poselskiej propozycji podwyższenia kar wynika, że za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym lub ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu, popełnione w stanie nietrzeźwości, groziłaby kara do 15 lat pozbawienia wolności. Zdaniem rządu, trudno uznać, że obecna kara pozbawienia wolności do lat 12 jest łagodna, a kara pozbawienia wolności do lat 15 będzie postrzegana jako surowa.

Według rządu, także propozycja przepadku pojazdu, którym poruszał się sprawca wypadku, jest nieuzasadniona. W świetle orzeczenia Sądu Najwyższego z 2008 r., przepadek samochodu stanowiłby wyłom w ogólnej zasadzie, że przepadek mienia może być zasądzony jedynie wobec przedmiotów służących (lub przeznaczonych) do popełnienia przestępstwa. W opinii Sądu Najwyższego, samochód nie jest takim przedmiotem. Posłowie zaproponowali też, aby w przypadku współwłasności pojazdu sąd orzekał wobec sprawcy przepadek równowartości udziału posiadanego przez niego w aucie. Według rządu taki przepis oznacza, że sprawca, który jest właścicielem pojazdu i spowoduje wypadek, będzie w gorszej sytuacji niż współwłaściciel samochodu.

Rząd podziela opinię, że w polskim prawie nadużywana jest kara pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem. Propozycja zniesienia warunkowego zawieszenia kary pozbawienia wolności tylko wobec jednej grupy osób, tj. prowadzących w stanie nietrzeźwości, oznacza jedynie częściowe rozwiązanie problemu. Kompleksowe regulacje dotyczące struktury orzekanych kar przewidziano w tzw. dużej nowelizacji Kodeksu karnego, przyjętej przez rząd 8 maja 2014 r. Projekt 15 maja skierowano do Sejmu.

Rząd popiera natomiast propozycję, by prowadzenie pojazdu bez uprawnień, które wcześniej cofnięto, było przestępstwem. Takie rozwiązanie zapisano w rządowym projekcie nowelizacji ustawy Kodeks karny (zaostrzającej odpowiedzialność nietrzeźwych kierowców).

- Projekt poselski (druk nr 2182)

Zawarto w nim wiele propozycji zwiększających minimalną wysokość grzywny. O ile rzeczywiście kary finansowe są obecnie zbyt łagodne, to jednak – zdaniem rządu – wprowadzenie minimalnych kwot grzywny jest rozwiązaniem budzącym wątpliwości natury systemowej. Dlatego rząd sprzeciwia się tym propozycjom.

Posłowie zaproponowali też wydłużenie okresu trwania kary ograniczenia wolności z 2 miesięcy (obecnie 1 miesiąc) do 6 miesięcy. Zdaniem rządu, propozycja ta jest przejawem nadmiernego karania i nie może być zaakceptowana.

Według Rady Ministrów, należy także rozważyć poselskie propozycje podwyższenia górnej granicy grzywny orzekanej w postępowaniu mandatowym (z 500 do 1. 000 zł), a w wypadku zbiegu wykroczeń (z 1.000 do 2.000 tys. zł). Uzupełnienia i dopracowania wymagają propozycje poddania obowiązkowej terapii uzależnień kierowcy, na jego koszt, jeśli zamierza odzyskać utracone prawo jazdy, zabrane mu za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ ksi/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 10.06.2014, 15:07
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ