Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Spraw Zagranicznych informuje:
Wspólne działania oparte na nowej agendzie strategicznej dla Unii w czasach przełomu
My, ministrowie ds. europejskich Polski, Niemiec i Francji, potwierdzamy nasze wspólne zobowiązanie do działań na rzecz wzmacniania konkurencyjności i spójności społecznej w Unii Europejskiej, w celu pogłębienia integracji i zbliżenia Unii do oczekiwań naszych obywateli.
Kryzys gospodarczy miał poważne negatywne skutki społeczne w Unii Europejskiej na przestrzeni ostatnich kilku lat, co doprowadziło do znacznego wzrostu bezrobocia i poziomu ubóstwa. Mimo iż nasza gospodarka obecnie ponownie rośnie, nie przekłada się to bezpośrednio i w równej mierze na dobrobyt Europejczyków, zwiększając tym samym nieufność obywateli wobec działań UE, co mogliśmy zaobserwować podczas ostatnich wyborów europejskich.
Początek nowego cyklu instytucjonalnego i politycznego otwiera możliwość nadania impulsu, aby położyć podstawy dla przyszłości i odtworzenia silnego związku pomiędzy Unią Europejską a jej obywatelami. Dlatego też Agenda strategiczna dla Unii w czasach przełomu, przyjęta przez Radę Europejską 26 i 27 czerwca br., podkreśla potrzebę skoncentrowania się na pobudzaniu wzrostu gospodarczego i zatrudnienia oraz określeniu pięciu głównych priorytetów, które posłużą nowym instytucjom europejskim jako jasny plan działań na następne pięć lat.
Naszym wspólnym obowiązkiem, jako ministrów do spraw europejskich, jest zapewnienie, że Rada ds. Ogólnych w pełni przejmie rolę koordynacyjną w śledzeniu implementacji tych konkluzji, a także wsparcie dla wszelkich środków do wypełnienia tej agendy.
W obliczu wyzwań, które stoją przed nami i które wymagają szybkiej reakcji ze strony Unii Europejskiej, wyrażamy wspólną wolę:
- Pogłębiania integracji w Unii Gospodarczej i Walutowej: wiele już osiągnięto w kwestii kształtowania spójnej i skutecznej reakcji na kryzys gospodarczy. Przyjęcie wzmocnionych zasad fiskalnych, nowych ram monitorowania i korygowania nierównowag makroekonomicznych i trwałego mechanizmu antykryzysowego, a także wielkie osiągnięcie, jakim jest utworzenie unii bankowej, już przyczyniły się do przywrócenia stabilności i zaufania do UGW. Jednak konsolidacja fiskalna, przeprowadzana w sposób przyjazny dla wzrostu gospodarczego oraz wspierający zróżnicowanie, jak również reformy strukturalne, powinny być kontynuowane w celu zwiększania wzrostu, zwiększania inwestycji i poprawy stabilności finansów publicznych. Jednocześnie elastyczność wbudowana w istniejące zasady Paktu Stabilności i Wzrostu powinna być jak najlepiej wykorzystana. Popieramy efektywne zarządzanie w strefie euro i ściślejszą koordynację polityki gospodarczej, konwergencji i solidarności, z poszanowaniem integralności rynku wewnętrznego oraz zachowaniem otwartości i przejrzystości wobec krajów spoza strefy euro. Powinno to stanowić zasadę przewodnią dla dalszych reform UGW, jak wskazano w Agendzie strategicznej dla Unii w czasach przełomu.
- Wzmocnienie wymiaru społecznego Unii Europejskiej: Wykorzystanie wskaźników społecznych pozwoli na szersze zrozumienie rozwoju społecznego. Powinniśmy przyspieszyć inicjatywy na rzecz zatrudnienia, w szczególności dla młodego pokolenia, które najsilniej zostało dotknięte przez kryzys. Zbliżający się przegląd strategii Europa 2020 będzie stanowić istotną szansę na osiągnięcie postępu w tej dziedzinie, biorąc pod uwagę różne specyfiki i potrzeby poszczególnych państw członkowskich.
- Budowanie Unii energetycznej mającej na celu przystępne, bezpieczne i zrównoważone wykorzystanie energii: obecny kryzys na Wschodzie Europy podkreśla konieczność zabezpieczenia naszych dostaw energii, poprzez pogłębianie integracji europejskiego rynku wewnętrznego, dywersyfikację źródeł i dostawców oraz zwiększenie naszej efektywności energetycznej. Wobec powyższego, wyrażamy nasze poparcie dla zdefiniowania polityki energetyczno-klimatycznej UE odpowiadającej na wyzwania w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego oraz do podjęcia decyzji, nie później niż w październiku 2014 r., w sprawie spójnych i ambitnych ram polityki klimatyczno – energetycznej do 2030 r., uwzględniający podział zobowiązań wszystkich państw członkowskich / mechanizmy sprawiedliwego podziału wysiłków redukcyjnych pomiędzy państwami członkowskimi.
Biorąc pod uwagę ogromne znaczenie prowadzenia stałego dialogu między Francją, Niemcami i Polską oraz - bazując na naszych wspólnych poglądach - budowania konsensusu w ramach Unii Europejskiej, pozostajemy trwale zaangażowani we wspieranie naszej trójstronnej współpracy w ramach Trójkąta Weimarskiego. Będziemy dążyć do przedstawienia wspólnych konkretnych rozwiązań dotyczących wyżej wymienionych zagadnień.
Piotr Serafin, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Polska
Michael Roth, Minister Stanu, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Niemcy
Harlem Désir, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Rozwoju Międzynarodowego, Francja
Tekst jest dostępny na stronie internetowej resortu dyplomacji:
Wersja polska: http://www.msz.gov.pl/resource/b6fb5067-3ffb-415c-8305-a1a333263cf4:JCR
Wersja angielska: http://www.msz.gov.pl/resource/ae652e98-195a-41fb-aa18-14c889d8b9ad:JCR
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ kfk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 11.07.2014, 16:19 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |