Newsletter

Rośnie wartość inwestycji zagranicznych w Polsce

21.07.2014, 17:49aktualizacja: 21.07.2014, 17:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Zagraniczne firmy coraz chętniej inwestują w Polsce. Od początku tego roku PAIiIZ pozyskała 24 nowe projekty inwestycyjne o wartości 1,64 mld euro.

Tylko w ostatnim miesiącu Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych podpisała z inwestorami 17 umów na przedsięwzięcia, dzięki którym w przyszłości zatrudnienie może znaleźć prawie 4 tysiące osób.

Agencja nie ujawnia nazw firm, wskazując jedynie, że chodzi m.in. o przedsięwzięcia w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu, branżę motoryzacyjną, lotniczą, przemysł maszynowy i chemiczny.

Zdaniem Moniki Piątkowskiej, wiceprezes PAIiIZ, to dowód na dynamicznie rosnącą atrakcyjność inwestycyjną Polski. "Polska praktycznie deklasuje wszystkie kraje regionu Europy Środkowo-Wschodniej" - wskazuje Piątkowska.

Według niej o przewadze konkurencyjnej Polski świadczy trzy razy wyższy niż w całej Europie odsetek reinwestycji, czyli ponownego zainwestowanego kapitału wypracowanego w Polsce. Ponad 40 proc. projektów z udziałem Agencji w ostatnich latach to właśnie reinwestycje.

Zdaniem Wojciecha Warskiego, eksperta BCC ds. gospodarki, dane PAIiIZ wskazują, że Polska, mimo narzekań wielu osób nadal postrzegana jest jako miejsce atrakcyjne dla inwestorów, i to nie tylko w kontekście niskich kosztów pracy.

W ocenie Warskiego priorytetem powinno być sprowadzanie do kraju nowych typów produkcji. "Nie powinniśmy zbytnio uzależniać się od jednej gałęzi przemysłu, jak np. motoryzacja. Dzięki dywersyfikacji polska gospodarka będzie bardziej odporna na cykle koniunkturalne na rynku konsumenckim" - tłumaczy ekspert BCC.

Jednym z najważniejszych projektów prowadzonych w ostatnim czasie przez PAIiIZ jest najnowsza inwestycja Volkswagena we Wrześni, o wartości 3,5 mld zł. Wiceszefowa PAIiIZ przekonuje jednak, że rzeczywisty wkład koncernu w rozwój regionu będzie znacznie większy. "Obok fabryki powstaną mniejsze zakłady poddostawców, pojawią się dodatkowe drogi, parkingi i inna niezbędna infrastruktura" - dodaje.

Z obserwacji PAIiIZ wynika, że projekty typowo usługowe, wiążą się z powstaniem blisko dwukrotnie większej liczby miejsc pracy niż inwestycje produkcyjne. Przykładem jest inwestycja Amazona, w ramach której powstanie 6000 etatów i dodatkowo 3000 miejsc pracy tymczasowej.

Obecnie najpopularniejszym wśród inwestorów obsługiwanych przez PAIiIZ sektorem są nowoczesne usługi dla biznesu, czyli BPO/BSS. Agencja prowadzi 41 tego typu projektów o łącznej wartości 34,6 mln euro. Na drugim miejscu jest motoryzacja - PAIiIZ pomaga w realizacji 31 inwestycji o łącznej wartości 1,34 mld euro.

W ciągu ostatnich 25 lat firmy zagraniczne zainwestowały w Polsce w sumie ok. 270 mld euro. To rekord wśród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Wśród czołowych firm, które zdecydowały się ulokować produkcję w naszym kraju, są koncerny motoryzacyjne: Fiat, Volkswagen, Toyota, General Motors.

Coraz chętniej swoje centra usług biznesowych lokują w Polsce wielkie globalne korporacje, jak Intel, Unilever, Cisco, Samsung, HP czy Heineken. W 2013 r. w zagranicznych centrach usług używano ponad 40 języków, z angielskim, niemieckim i francuskim na czele.

W ramach wsparcia zagranicznych projektów w Polsce PAIiIZ oferuje m.in. bezpłatną pomoc w wyborze lokalizacji inwestycji w naszym kraju, ułatwia kontakty firm z władzami centralnymi i lokalnymi, doradza w kwestiach otoczenia prawno-gospodarczego, a także zapewnia opiekę poinwestycyjną dla inwestorów (wsparcie reinwestycji firm w Polsce).

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 21.07.2014, 17:49
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ