Newsletter

MAC ws. zmian w elektronicznej komunikacji z administracją (komunikat)

08.08.2014, 16:30aktualizacja: 08.08.2014, 16:30

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MAC informuje:

Od 11 sierpnia obowiązywać będą nowe zasady funkcjonowania Elektronicznych Skrzynek Podawczych (dostępnych na platformie ePUAP i stronach internetowych instytucji), które zwiększą liczbę spraw urzędowych załatwianych drogą elektroniczną, a także ułatwią obywatelom korzystanie z tej drogi komunikacji z urzędem. Usprawnienie systemu ESP to jeden z bardzo ważnych elementów postępu w informatyzacji państwa.

Celem zmiany jest, aby jak najwięcej obywateli (oraz urzędników) korzystało z komunikacji za pomocą Internetu. Coraz częściej zapytania, wnioski, podania kierowane są do instytucji publicznych drogą elektroniczną. Chodzi o to, żeby w tej samej formie (a co za tym idzie – szybciej niż droga tradycyjną) udzielać obywatelowi odpowiedzi i załatwiać zgłaszane sprawy.

Aby realnie ulepszyć funkcjonowanie e-urzędów wprowadzony został jednolity standard walidacji (sprawdzania pod względem poprawności formatu) oraz prezentacji dokumentów generowanych w ESP. Dzięki temu pisma wysyłane przez obywateli będą od razu sprawdzane pod kątem poprawnego formatowania np. daty, adresu i od razu autor będzie mógł je poprawić lub zrobi to za niego automatycznie system. Unikniemy w ten sposób sytuacji, w której pismo wraca do obywatela nierozpatrzone z uwagi na błędy formalne.

Aby wszystkie zobligowane do posiadania ESP podmioty mogły w łatwy sposób zainstalować lub dostosować obsługiwane skrzynki podawcze, Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej został opublikowany przez Ministra Administracji i Cyfryzacji na elektronicznej platformie usług administracji publicznej ePUAP.

Korzystną zmianą jest też wprowadzenie w e-korespondencji zasady dwóch awiz (zawiadomień), które obowiązuje od 11 maja 2014. Jeśli obywatel wybierze drogę elektroniczną, to dostanie zawiadomienie, że odpowiedź czeka w elektronicznej skrzynce podawczej urzędu. Jeśli jej nie odbierze, nie trzeba będzie jej wysyłać tradycyjną pocztą . Obywatel otrzyma powtórne elektroniczne zawiadomienie. Po upływie 14 dni od wysłania pierwszego zawiadomienia przesyłka będzie uznawana za doręczoną (jest to analogiczne rozwiązanie do już obowiązującego przy tradycyjnej – papierowej korespondencji), a obywatel będzie mógł się z nią zapoznać nawet po tym terminie (co nie jest możliwe w przypadku papierowej korespondencji awizowanej przez pocztę).

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ amt/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 08.08.2014, 16:30
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ