Newsletter

Innowacje przyśpieszą wzrost gospodarczy w Polsce

02.10.2014, 19:53aktualizacja: 02.10.2014, 19:53

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Zdjęcie 2
Zdjęcie 2
<p>Kluczem do gospodarczego sukcesu Polski jest odpowiedzialne, zorientowane na wdrożenia wykorzystanie środków na innowacje, a efektywna współpraca administracji, biznesu i nauki pozwoli na wprowadzenie rozwiązań przyśpieszających wzrost innowacyjności gospodarki. Między innymi takie wnioski płyną z dyskusji polskich i zagranicznych ekspertów podczas konferencji "Innowacyjna Europa. Przyszłość współpracy nauki i biznesu".</p>

Na wsparcie innowacyjnych projektów, które w najbliższych latach mają zwiększać konkurencyjność polskiej gospodarki przedsiębiorcy i naukowcy, mogą otrzymać do 2020 roku nawet 15 mld euro. Jak jednak podkreśla zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Leszek Grabarczyk, nie wystarczy jedynie zwiększać nakładów na B+R w Polsce. "Pieniądz jest ważny, ale nie wystarczy. Trzeba w Polsce wykształcić, a częściowo także importować do Polski kompetencje, wiedzę i powiązania światowe, które wepchną naszą gospodarkę na trajektorię szybkiego wzrostu" - mówi Grabarczyk.

Poprawa efektywności współpracy administracji, biznesu i nauki w nowej perspektywie finansowej UE jest jednym z priorytetów i głównych celów działań NCBR, które pełni funkcję pomostu łączącego te środowiska. Polska należy do europejskich liderów w dynamice wzrostu nakładów publicznych na prace badawczo-rozwojowe, a dzięki rosnącemu zaangażowaniu przedsiębiorców systematycznie zwiększa się udział nakładów na B+R w PKB. W 2011 roku stanowiły one 0,77 proc., a prognoza na rok 2014 to 1 proc. PKB. Dla wzrostu innowacyjności gospodarki konieczne jest jednak mocniejsze zaangażowanie sektora prywatnego, który w największym stopniu odpowiada za wdrożenia. Choć polskie firmy coraz chętniej inwestują w B+R, nie jest to jeszcze zadowalający poziom. Sytuacja ulega jednak systematycznej poprawie. Wynika to z faktu, że coraz więcej polskich firm postrzega innowacje jako jedyną możliwość utrzymania lub zwiększenia przewagi konkurencyjnej. Dotyczy to w szczególności firm, które wchodzą na rynki zagraniczne.

"W nowej perspektywie finansowej gros środków trafi do przedsiębiorców, a jednocześnie nieporównywalnie zwiększy się ich rola w wyznaczaniu kierunków prac badawczo-rozwojowych - zaznacza Leszek Grabarczyk. - Na wsparcie B+R realizowane przez przedsiębiorstwa lub przez nie ukierunkowane NCBR przeznacza ok. 4,5 mld euro w najbliższych 5-6 latach. To, czy dokonamy przełomu, czy Polska wpadnie w pułapkę średniego rozwoju zależeć będzie od jakości i efektywności współpracy biznesu i nauki. Z tego względu będziemy wspierać jedynie najlepsze, kończące się komercjalizacją B+R projekty" - podkreśla dyrektor Grabarczyk.

Konferencja "Innowacyjna Europa", której partnerem merytorycznym było Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, była oficjalnym wydarzeniem towarzyszącym Europejskiemu Forum Nowych Idei. W gronie jej prelegentów znaleźli się eksperci od innowacji i finansowania B+R z całego świata, m.in.: Julie Meyer (CEO Ariadne Capital), prof. Piotr Moncarz (Stanford University), Dipanjan Nag (CEO i Prezes firmy IP Shakti LLC), Jeff Skinner (London Business School) oraz prof. Wiesław L. Nowiński (Agency for Science, Technology and Research, Singapur). Organizatorami konferencji były firmy Intel i PwC.

KONTAKT:

Kamil Melcer

Koordynator Zespołu Prasowego NCBR

tel. kom. +48 724 583 536

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 02.10.2014, 19:53
Źródło informacji Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ