Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Rada Ministrów skierowała wniosek do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o użycie Polskiego Kontyngentu Wojskowego w operacji wojskowej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie.
Rada Ministrów przyjęła:
- projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Zaakceptowała Aneks nr 3 do Umowy Offsetowej z 30 grudnia 2008 roku zawarty pomiędzy Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki, oraz Kongsberg Defence & Aerospace AS.
Ministrowie przedstawili informacje dotyczące harmonogramu działań podejmowanych w związku z exposé premier Ewy Kopacz.
* * *
Rada Ministrów skierowała wniosek do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o użycie Polskiego Kontyngentu Wojskowego w operacji wojskowej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Żołnierze tworzący Polski Kontyngent Wojskowy uczestniczą w operacji ALTHEA prowadzonej przez Siły UE (EUFOR) w Bośni i Hercegowinie od 2004 r. Polski Kontyngent Wojskowy (PKW) przebywa poza granicami państwa do 12 listopada 2014 r. W związku ze zbliżającym się terminem zakończenia misji, rząd zwraca się o przedłużenie pobytu żołnierzy od 15 listopada 2014 r. do 12 listopada 2015 r. w zmienionym rejonie działania.
PKW nie będzie wchodził w skład sił rezerwowych w operacji ALTHEA. Do jego podstawowych zadań należeć będzie szkolenie i budowa zdolności wojskowych Sił Zbrojnych Bośni i Hercegowiny, monitorowanie bezpieczeństwa oraz współpraca z władzami samorządowymi, instytucjami i organizacjami pozarządowymi w obszarze Bośni i Hercegowiny.
Przewidziano, że Polski Kontyngent Wojskowy ma liczyć, jak dotąd, do 50 żołnierzy i pracowników wojska. Koszty związane z pobytem PKW w Bośni i Hercegowinie w 2015 r. wyniosą ok. 7,472 mln zł i zostaną sfinansowane z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej, przedłożony przez ministra finansów.
Projekt tzw. ustawy okołobudżetowej jest ściśle związany z projektem ustawy budżetowej na 2015 r. Przewidziane w niej propozycje zmian niektórych ustaw mają odzwierciedlenie w kwotach ujętych w projekcie budżetu na przyszły rok i zapewniają jego prawidłową realizację.
Najważniejsze propozycje rozwiązań:
Świadczenia i wynagrodzenia w sektorze finansów publicznych
- „zamrożenie” maksymalnych wynagrodzeń osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (do ustalenia maksymalnych wysokości wynagrodzeń dla tych osób będzie przyjmowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale 2009 r.);
- „zamrożenie” na poziomie 2014 r. funduszu wynagrodzeń w jednostkach i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych z pewnymi wyjątkami, np. dla Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu w związku z koniecznością zatrudnienia dodatkowych pracowników;
- „zamrożenie” na poziomie obowiązującym w 2014 r. funduszu świadczeń socjalnych.
Fundusz Pracy
- w planie finansowym Funduszu Pracy w 2015 r. przeznaczono 835,3 mln zł na staże podyplomowe oraz szkolenia specjalizacyjne lekarzy, dentystów, pielęgniarek i położnych – przy jednoczesnym zwiększeniu wydatków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu prawie o 600 mln zł;
- w 2015 r. przewidziano częściowe finansowanie rezydentur ze środków budżetu państwa – do 60,75 mln zł (umożliwi to odbycie specjalizacji przez wszystkich absolwentów uczelni medycznych z lat 2012-2015, tj. przez ok. 3,5 tys. osób);
- doprecyzowanie przepisów dotyczących specjalizacji lekarzy:
ograniczenie nieprawidłowości w zakresie rozpoczynania kolejnego szkolenia specjalizacyjnego w trybie rezydentury;
uniemożliwienie wielokrotnego uzyskiwania rezydentur (chodzi o przepisy, które uniemożliwią blokowanie miejsc rezydenckich przez rezygnowanie z rezydentury, a następnie ponowne kwalifikowanie się do odbywania szkolenia specjalizacyjnego w tym samym trybie, ale w innej dziedzinie lub miejscu);
wprowadzenie zasady, że to minister zdrowia (obecnie wojewoda) decyduje o przydziale miejsc na szkolenia specjalizacyjne.
Zmiana w ustawie o podatku akcyzowym
- akcyzą opodatkowane będzie wytwarzanie papierosów przy użyciu maszyn, z wyjątkiem ręcznego wytwarzania papierosów i wykonywania ich sposobem domowym w gospodarstwach domowych;
- zmieni się sposób opodatkowania cygar i cygaretek – podatek akcyzowy za te produkty ma być płacony od wagi, a nie od sztuki.
Obydwa rozwiązania zapewnią ograniczenie procederu unikania opodatkowania wyrobów tytoniowych właściwą stawką akcyzy.
Zasady planowania niektórych wydatków
- w 2105 r., analogicznie jak w latach ubiegłych, stosowana będzie regulacja umożliwiająca elastyczne planowanie środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli;
- w 2015 r., analogicznie jak w 2014 r., wprowadzony będzie przepis, że odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonywany będzie na podstawie kwoty bazowej z 2012 r.;
- w 2015 r. wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników uczelni publicznych, co do zasady, utrzyma się na poziomie z 2013 r.
Finansowanie zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży
- wprowadzono przepis nakładający na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek przeznaczania na zadania związane ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży – środków w wysokości nie niższej niż zostały na te zadania naliczone w części oświatowej subwencji ogólnej (zapis ten wychodzi naprzeciw oczekiwaniom opiekunów osób/dzieci niepełnosprawnych).
Dodatkowe środki z rezerwy celowej budżetu państwa
- wprowadzono przepisy, które dadzą możliwość zasilenia dodatkowymi środkami z rezerwy celowej budżetu państwa (130 mln zł) sfinansowanie zadań z obszaru mieszkalnictwa.
Zmiana dotycząca ustawy o biokomponentach i biopaliwach
- w 2015 r. nie będzie stosowany przepis, który mówi, że na działania promujące rynek biopaliw przeznacza się 1,5 proc. planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
Rozwiązanie to wiąże się z przewidywanym wprowadzeniem w 2015 r. kwotowo-procentowej waloryzacji rent i emerytur, której sfinansowanie będzie wymagało zwiększonych środków. Jednocześnie rozwiązanie to pozwoli zachować pulę wydatków mieszczących się w stabilizującej regule wydatkowej.
Regulacja umożliwiająca wsparcie z budżetu państwa restrukturyzacji Przewozów Regionalnych Sp. z o.o.
Wprowadzono przepisy, które umożliwią wsparcie finansowe restrukturyzacji Przewozów Regionalnych Sp. z o.o. Jest to największy przewoźnik na rynku przewozów regionalnych – jego udział w tym rynku wynosi ok. 31 proc. (biorąc pod uwagę liczbę przewiezionych pasażerów).
* * *
Rada Ministrów przejęła projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
Przepisy projektu ustawy dostosowano do rozporządzenia unijnego nr 651/2014 z 1 lipca b.r., które uznaje niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem wewnętrznym. Przyjęte rozwiązania zapewnią ciągłość udzielania pomocy publicznej pracodawcom zatrudniającym (i zamierzającym zatrudnić) osoby niepełnosprawne.
Obecnie pracodawca, który przez 36 miesięcy zatrudnia osoby niepełnosprawne: (m.in. bezrobotne lub poszukujące pracy, skierowane do pracy przez powiatowy urząd pracy, zatrudnione przez pracodawcę, których niepełnosprawność powstała w okresie zatrudnienia), może uzyskać pomoc, jaką jest zwrot dodatkowych kosztów związanych z ich zatrudnieniem. Nowe przepisy rozszerzają krąg osób niepełnosprawnych, za które pracodawca będzie mógł otrzymać ten zwrot. Chodzi o koszty dostosowania pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb niepełnosprawnych, adaptacji/zakupu sprzętu lub urządzeń ułatwiających wykonywanie pracy lub funkcjonowanie niepełnosprawnych w zakładzie pracy. Zaproponowano, by zwrot kosztów objął wszystkich niepełnosprawnych zatrudnionych przez pracodawcę, a nie tylko tych, których niepełnosprawność powstała w trakcie zatrudnienia.
Aktualnie warunkiem uzyskania pomocy w formie dofinansowania wynagrodzeń dla nowych pracowników niepełnosprawnych jest m.in. wykazanie wzrostu netto zatrudnienia ogółem i wykazanie wzrostu netto zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych (w związku z zatrudnieniem nowych pracowników niepełnosprawnych w danym miesiącu). Ponieważ rozporządzenie unijne zachowuje jedynie warunek „wzrostu netto zatrudnienia ogółem”, to przepisy ustawowe zmieniono tak, aby otrzymanie miesięcznego dofinansowania na nowo zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego zależało właśnie od tego warunku.
Obecne przepisy określają, że pracodawca może uzyskać zwrot ze środków Państwowego Rehabilitacji Funduszu Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jedynie kosztów zatrudnienia osób pomagających pracownikom niepełnosprawnym w pracy w zakresach: komunikowania się z otoczeniem czy wykonania czynności trudnych. Po zmianach, wprowadzonych do ustawy zgodnie z rozporządzeniem unijnym, pracodawca będzie mógł otrzymać dodatkowo zwrot kosztów szkolenia osoby pomagającej pracownikowi niepełnosprawnemu w ww. czynnościach. Przyjęto, że będzie to 100 proc. kosztów szkolenia, nie więcej jednak niż równowartość kwoty najniższego wynagrodzenia.
Zmieniono także przepisy dotyczące zwrotu pracodawcom, prowadzącym zakłady pracy chronionej (zpch), dodatkowych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych. Po zmianach, pracodawca prowadzący zpch będzie mógł uzyskać zwrot kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu, a nie jak dotychczas kosztów ich budowy lub rozbudowy.
Zmieni się wysokość refundacji z PFRON kosztów szkoleń osób niepełnosprawnych. Obecnie (na wniosek pracodawcy) poniesione koszty szkolenia zatrudnionych niepełnosprawnych mogą być zrefundowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) do wysokości 80 proc. tych kosztów, nie więcej jednak niż do wysokości dwukrotnego przeciętnego wynagrodzenia na jedną osobę. Uwzględniając wymogi rozporządzenia unijnego, w projekcie nowelizacji ustawy obniżono intensywność pomocy do 70 proc.
Projektowane rozwiązania powinny wejść w życie 1 stycznia 2015 r.
* * *
Rada Ministrów zatwierdziła Aneks nr 3 do Umowy Offsetowej z 30 grudnia 2008 r. zawartej między Skarbem Państwa RP a Kongsberg Defence & Aerospace AS, przedłożony przez ministra gospodarki.
Rząd w listopadzie 2011 r. zatwierdził umowę offsetową, zawartą w grudniu 2008 r. między Skarbem Państwa a Kongsberg Defence & Aerospace AS, na dostawy rakiet NSM dla Nadbrzeżnego Dywizjonu Rakietowego Marynarki Wojennej.
Aneks nr 3 do umowy offsetowej dotyczy zmiany momentu zakończenia tzw. pierwszego okresu realizacji zobowiązań offsetowych w niej zawartych: z 31 stycznia 2017 r. na 30 czerwca 2018 r. Jest to termin, zgodnie z którym zagraniczny dostawca zobowiązany będzie do należytego wykonania zobowiązań ujętych w umowie offsetowej, na konkretną wartość w niej określoną. Inne postanowienia umowy offsetowej nie zmienią się.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ tnt/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 28.10.2014, 15:51 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |