Newsletter

Innowacyjna Polska 2015 - scenariusze i prognozy na przyszłość

04.11.2014, 16:38aktualizacja: 04.11.2014, 16:38

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

"Potrzebne są przepisy, które skłonią polskie firmy do podejmowania ryzyka innowacji, a nie kupowania gotowych rozwiązań" - powiedziała wiceprezes PAIiIZ, Monika Piątkowska, podczas debaty "Innowacyjna Polska 2015 - scenariusze i prognozy".

Uczestnicy debaty zorganizowanej we wtorek w siedzibie GPW rozmawiali o barierach i wyzwaniach stojących przed polskimi innowacjami w najbliższych latach. Eksperci wskazali przede wszystkim na konieczność uelastycznienia przepisów sprzyjających innowacjom oraz na stworzenie lepszych mechanizmów współpracy branży naukowej, biznesu i administracji.

Zdaniem wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Moniki Piątkowskiej, rola państwa w kreowaniu innowacji powinna być pomocnicza. "Administracja poprzez tworzenie odpowiednich ram prawnych powinna skłaniać przedsiębiorców nie do kupowania innowacji, ale do poszukiwania ich na swój własny rachunek" - oceniła Piątkowska. Jej zdaniem tylko wtedy Polska ma szanse na wyraźny awans w rankingach innowacyjności.

W najnowszym zestawieniu Global Innovation Index 2014 określającym poziom innowacyjności poszczególnych państw Polska zajęła 45. miejsce na świecie (na 142 sklasyfikowane kraje). Spośród państw należących do UE Polska zajęła miejsce trzecie od końca. Słabiej wypadła tylko Grecja i Rumunia.

Wiceminister spraw zagranicznych, Katarzyna Kasperczyk, za jeden z najważniejszych problemów polskich innowacji wskazała brak koordynacji i niespójność działań. "Często w różnych obszarach mamy fragmentaryzację działań, a w rezultacie dublowanie projektów, strategii i wysiłku, który w nie wkładamy" - stwierdziła.

Według niej do sukcesu w obszarze innowacji Polska potrzebuje precyzyjnego określenia kierunków, branż i sektorów, w których będą rozwijane innowacje. "Warto pragmatycznie zidentyfikować potrzeby rynkowe. Jeśli uda nam się dobrze i szczegółowo je określić to zwiększymy prawdopodobieństwo sukcesu komercjalizacji tych pomysłów" - stwierdziła Kasperczyk.

Wiceprezes NBP, Małgorzata Zaleska, ostrzegła z kolei przed skupianiem się na innowacjach w jednej branży. "Mamy przykład krajów, gdzie zbytnio rozwinął się sektor bankowy, przez co podczas kryzysu tego systemu zagrożona była stabilność finansów publicznych. W związku z tym wydaje się, że zróżnicowanie obszarów innowacji jest bardzo ważne" -zaznaczyła Zaleska.

Zaleska poinformowała przy tym, że polski sektor bankowy pod względem innowacji należy do liderów na świecie. "Możemy poszczycić się m.in. tym, że jesteśmy wśród 16 krajów na świecie posiadających natychmiastowe płatności, 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu" - zaznaczyła wiceprezes NBP.

Uczestnicy debaty zgodnie przyznali, że konieczne jest stworzenie lepszych mechanizmów współpracy nauki i biznesu. "Mamy doskonałych naukowców, doskonałe ośrodki badawcze, ale nie mamy do końca sprawnych i zaawansowanych mechanizmów, które zapewniałyby transfer technologii z ośrodków badawczych do biznesu" - tłumaczyła wiceminister Kasperczyk.

O mocnych stronach Polski mówiła natomiast wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu, Patrycja Zielińska. "Jako kraj mamy bardzo dobre zaplecze przemysłowe i wykwalifikowaną kadrę. Jest to zauważane za granicą i doceniane w naszym kraju. Inwestorzy coraz chętniej chcą lokować kapitał w polskie innowacje" - podkreślała Zielińska.

Potwierdzeniem jej słów były dane przytoczone przez wiceprezes PAIiIZ, Monikę Piątkowską, dotyczące zagranicznych inwestycji w Polsce. Wynika z nich, że pod względem wartości inwestycji realizowanych przez agencję wydatki w sektorze B+R zajmuje trzecie miejsce, z kwotą 58 mln euro. Łącznie PAIiIZ prowadzi obecnie 170 projektów o wartości 4 mld euro.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.11.2014, 16:38
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ