Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

30.12.2014, 15:49aktualizacja: 30.12.2014, 15:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo zamówień publicznych,

- projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Rada Ministrów wysłuchała informacji ministrów: spraw zagranicznych oraz spraw wewnętrznych na temat działań podejmowanych w ramach pomocy obywatelom ukraińskim pochodzenia polskiego zamieszkujących tereny zajęte przez separatystów (rejon Donbasu i Ługańska) oraz ich sytuacji bytowo-społecznej.

Według informacji, ok. 200 osób wyraziło chęć przyjazdu do Polski. Większość z nich posiada Karty Polaka, wśród nich są rodziny z dziećmi. Rada Ministrów zadeklarowała, że osoby, które zechcą przyjechać do Polski, będą otoczone należytą opieką. Mogą liczyć na wsparcie socjalne, opiekę medyczną, naukę w szkołach i gimnazjach dla dzieci oraz kursy językowe i zawodowe dla dorosłych.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Przepisy projektowanej ustawy zapewniają odpowiednie wsparcie rolników poprzez wdrożenie zreformowanego systemu płatności bezpośrednich, zgodnie z rozporządzeniem 1307/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy. Celem zasadniczym nowego systemu wsparcia bezpośredniego jest wspieranie dochodów rolników oraz wynagradzanie ich za produkcję dóbr publicznych, przeciwdziałanie wzrostowi cen żywności oraz zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego.

W projekcie ustawy określono w szczególności zasady i tryb przyznawania i wypłaty rolnikom płatności bezpośrednich i płatności niezwiązanej do tytoniu.

Wspieranie dochodów rolników będzie realizowane za pomocą wszystkich rodzajów płatności – czyli: jednolitej płatności obszarowej, płatności za zazielenienie, płatności dla młodych rolników, płatności dodatkowej, płatności związanych do powierzchni upraw, płatności związanych do zwierząt, płatności dla małych gospodarstw i płatności niezwiązanej (do tytoniu). Wsparcie nie będzie przyznawane rolnikom nieaktywnym zawodowo. W projekcie ustawy określono warunki oraz tryb przyznawania rolnikom ww. płatności.

Wysokość płatności obszarowej w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn powierzchni obszaru zatwierdzonego do danej płatności i stawki tej płatności na 1 ha tej powierzchni. Wysokość płatności związanych do zwierząt w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn liczby zwierząt zatwierdzonych do danej płatności i stawki tej płatności na 1 sztukę.

Minister rolnictwa i rozwoju wsi (w porozumieniu z ministrem finansów) określi corocznie (w rozporządzeniu) stawki: jednolitej płatności obszarowej, płatności za zazielenienie, płatności dla młodego rolnika, płatności dodatkowej, płatności związanych do powierzchni upraw, płatności związanych do zwierząt i płatności niezwiązanej do tytoniu. Wnioski o przyznanie płatności będą składane w terminie od 15 marca do 15 maja.

W wymienionych poniżej rodzajach płatności będą realizowane następujące cele:

- Płatność za zazielenienie – wynagradzanie za dostarczanie dóbr publicznych, zachowanie bioróżnorodności, ochrona ekosystemów itp. (cele środowiskowe wzmacnia dodatkowo zasada wzajemnej zgodności wbudowana w cały system wsparcia bezpośredniego);

- Płatność dla młodych rolników – ułatwienie młodym rolnikom zakładania działalności i dostosowanie strukturalne ich gospodarstw rolnych po rozpoczęciu działalności;

- Płatność przysługuje do powierzchni gruntów objętych obszarem zatwierdzonym dla tego rolnika do jednolitej płatności obszarowej, nie większej niż 50 ha;

- Płatność dodatkowa – skuteczniejsze wspieranie dochodów tych gospodarstw, które nie osiągają korzyści wynikających ze skali produkcji, jakie osiągają gospodarstwa największe, niemniej mają szanse na trwały rozwój. Płatność dodatkowa jest przyznawana rolnikowi, jeżeli łączna powierzchnia gruntów objętych obszarem zatwierdzonym dla tego rolnika do jednolitej płatności obszarowej jest większa niż 3 ha. Przysługuje do powierzchni gruntów objętych obszarem zatwierdzonym do jednolitej płatności obszarowej będących w posiadaniu rolnika nie większej niż 30 ha oraz pomniejszonej o 3 ha;

- Płatności związane – utrzymanie produkcji w sektorach produkcji roślinnej (płatności związane do powierzchni upraw) i w sektorach produkcji zwierzęcej (płatności związane do zwierząt) wrażliwych pod względem społecznym, gospodarczym i środowiskowym. Przysługują do powierzchni upraw roślin wysokobiałkowych, ziemniaków skrobiowych, buraków cukrowych, pomidorów, chmielu, owoców miękkich (truskawek lub malin), lnu lub konopi włóknistych. Płatności związane do powierzchni upraw ziemniaków skrobiowych, buraków cukrowych i pomidorów są przyznawane rolnikowi, jeżeli zawarł umowę na daną uprawę. Płatności związane do zwierząt przysługują do bydła młodego (w wieku do 24 miesięcy), krów, owiec i kóz;

- Płatność dla małych gospodarstw – wsparcie istniejącej struktury rolniczej małych gospodarstw. Maksymalna kwota wsparcia w ramach tego systemu dla tych gospodarstw wyniesie 1250 euro (maksymalny dopuszczalny przepisami unijnymi poziom). Przy pomocy tej płatności realizowany jest w szczególności cel uproszczeniowy - rolnicy uczestniczący w systemie dla małych gospodarstw nie podlegają sankcjom z tytułu nieprzestrzegania zasady wzajemnej zgodności oraz są zwolnieni z praktyk zazielenienia;

- Płatność niezwiązana do tytoniu – ma zapobiegać nagłemu i znaczącemu zmniejszeniu poziomu pomocy w sektorze, który dotychczas był wspierany płatnościami krajowymi, a nie może być wspierany w ramach nowego systemu płatnością sektorową finansowaną z budżetu unijnego.

Przewidziano, że badanie „aktywności zawodowej” obejmie wyłącznie tych rolników, których kwota płatności bezpośrednich przekracza 5000 euro, a jednocześnie wykonują oni (poza prowadzeniem działalności rolniczej) określone rodzaje działalności nierolniczej (np. administrowanie stałymi terenami sportowymi).

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo zamówień publicznych, przedłożony przez ministra finansów.

Jednym z głównych celów proponowanych rozwiązań jest zwiększenie skuteczności w walce z oszustwami podatkowymi, polegającymi na uchylaniu się od zapłaty podatku VAT lub jego wyłudzaniu.

Zmian oczekują przede wszystkim uczciwi przedsiębiorcy (płacący podatek VAT), którzy ze strony oszustów podatkowych doświadczają nieuczciwej konkurencji. Także budżet państwa ponosi z tego powodu straty, dlatego uszczelnienie systemu rozliczeń VAT jest niezbędne.

W projekcie nowelizacji ustawy o VAT zaproponowano m.in.:

1. Regulacje ograniczające nadużycia w płaceniu podatku VAT:

- rozszerzenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia (gdy nabywca, a nie dostawca rozlicza VAT) do obrotu takimi towarami jak:

- niektóre postacie złota;

- kolejne wyroby ze stali (chodzi o towary, których właściwości są identyczne z tymi towarami, które są już objęte tym mechanizmem);

- telefony komórkowe, w tym smartfony;

- komputery przenośne takie jak: tablety, notebooki, laptopy, itp. oraz konsole do gier;

- wprowadzenie informacji podsumowujących dla transakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, które będą składane przez sprzedawców. Na podstawie danych z tych informacji będzie można sprawdzić, czy nabywcy wywiązali się z obowiązku rozliczenia podatku.

- korekta listy towarów objętych solidarną odpowiedzialnością podatkową i obowiązkiem stosowania rozliczeń miesięcznych:

- wyłączenie niektórych postaci złota w związku z objęciem go odwrotnym obciążeniem;

- rozszerzenie listy towarów o srebro i platynę w postaci surowca lub półproduktu.

- podwyższenie wysokości kaucji gwarancyjnej w przypadku dostaw paliw: minimalnej do 1 mln zł (z 200 tys. zł) i maksymalnej do 10 mln zł (z 3 mln zł).

Rozwiązanie to ma ograniczyć nadużycia w rozliczaniu podatku VAT przez podmioty działające w branży paliwowej.

2. Regulacje mające na celu pełniejsze dostosowanie polskich przepisów o VAT do prawa unijnego:

Wprowadzono zasady dotyczące wyliczania stosownego współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości w odniesieniu do nabywanych towarów i usług wykorzystywanych dla celów mieszanych (tzn. działalności podlegającej i niepodlegającej VAT), w tym zaproponowano przykładowe metody służące proporcjonalnemu odliczaniu VAT.

Doprecyzowano też zasady postępowania w przypadku zmiany zakresu wykorzystywania zakupionych towarów i usług do działalności podlegającej VAT (korekta).

Wprowadzono zmiany dotyczące stosowania tzw. ulgi na złe długi przez zmniejszenie asymetrii w jej stosowaniu. Ulga na złe długi jest instrumentem, który pozwala podatnikowi na skorygowanie rozliczonego VAT w przypadku braku otrzymania od kontrahenta zapłaty z tytułu dokonanej sprzedaży.

Wprowadzenie rozwiązań ograniczających nieprawidłowości w rozliczaniu podatku VAT w obrocie niektórymi artykułami elektronicznymi, jak również w branży paliwowej, obrocie stalą i metalami szlachetnymi przyczyni się do poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej przez uczciwych podatników oraz będzie służyć polepszeniu sytuacji w branżach dotkniętych nieuczciwym procederem.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, przedłożony przez ministra środowiska.

Nowe rozwiązania ustawowe wdrażają do polskiego prawa przede wszystkim dyrektywę 2009/29/WE, która służy usprawnieniu i rozszerzeniu wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Dyrektywa zasadniczo zmienia system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w trzecim okresie rozliczeniowym, tj. w latach 2013-2020. Zmiany dotyczą w szczególności sposobu dystrybucji uprawnień do emisji – dyrektywa jako podstawowy sposób dystrybucji uprawnień wprowadza ich sprzedaż na aukcji.Najważniejsze zmiany:

System aukcyjny

Wdrożenie zapisów dyrektywy w praktyce oznacza stopniowe odchodzenie od darmowego przydziału uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na rzecz wprowadzenia systemu aukcyjnego (ma to być system docelowy). W rezultacie podmioty uczestniczące w systemie będą zobowiązane do zakupu na aukcji odpowiedniej liczby uprawnień do emisji. Proces ich sprzedaży rozpoczął się we wrześniu 2013 r.

Obecnie uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych przeznaczone dla Polski nasz kraj tymczasowo sprzedaje na wspólnotowej platformie aukcyjnej prowadzonej przez EEX (European Energy Exchange). Po wejściu z życie ustawy powstanie możliwość sprzedaży uprawnień do emisji na krajowej platformie aukcyjnej. W 2015 r. Polska będzie miała do sprzedania ok. 17 mln uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

Zgodnie z projektem, wpływy ze sprzedaży przez Polskę uprawnień do emisji na aukcji będą stanowić dochód budżetu państwa, przy czym 50 proc. środków z aukcji będzie przeznaczane na politykę klimatyczną (w przypadkach określonych w ustawie).

Projekt ustawy wprowadza jednak dwa wyjątki od systemu aukcyjnego. To „derogacje dla energetyki” oraz „krajowe środki wykonawcze”.

Derogacje dla energetyki

Derogacja ma umożliwić prowadzącym instalacje wytwarzające energię elektryczną otrzymanie określonej liczby bezpłatnych uprawnień do emisji.

W okresie 2013-2020 przyznawane są bezpłatne uprawnienia do emisji dla energetyki, przy czym ich ilość w każdym roku zmniejsza się. Taki mechanizm sprzyja redukcji emisji gazów cieplarnianych i zachęca do inwestowania w nowoczesne technologie chroniące klimat. Zasady przyznawania bezpłatnych uprawnień dla energetyki po 2020 r. nie zostały jeszcze określone.

Derogacja dla energetyki obejmuje instalacje wytwarzające energię elektryczna, które funkcjonowały przed 31 grudnia 2008 r. lub w przypadku których proces inwestycyjny faktycznie wszczęto tego dnia. Za dzień faktycznego rozpoczęcia procesu inwestycyjnego uznaje się dzień, w którym podjęto prace przygotowawcze związane z tym procesem (prace przygotowawcze to faktycznie podjęte działania związane z przygotowaniem realizacji inwestycji, np. budowy elektrowni).

Przydział darmowych uprawnień do emisji wytwórcom energii elektrycznej nie jest bezwarunkowy. W praktyce prowadzący instalacje wytwarzające energię elektryczną zobowiązani są do realizacji zadań inwestycyjnych wskazanych w Krajowym Planie Inwestycyjnym, stanowiącym integralną częścią wniosku derogacyjnego. W ramach KPI prowadzący instalacje będą musieli przeznaczać środki m.in. na modernizację istniejącej infrastruktury energetycznej i budowę nowych obiektów.

Prowadzący instalacje wytwarzające energię elektryczną będą zobowiązani do corocznego rozliczania zadań inwestycyjnych, a wartość zrealizowanych inwestycji będzie stanowiła podstawę do określenia ostatecznej liczby uprawnień od emisji, która podlegać będzie wydaniu.

Zgodnie z przyjętym przez Komisję Europejską stanowiskiem, mechanizm derogacyjny stanowi pomoc publiczną. Możliwość rozliczania wartości realizowanych inwestycji została obwarowana wieloma ograniczeniami, które wynikają ze szczegółowych regulacji unijnych dotyczących mechanizmu derogacyjnego.

Krajowe środki wykonawcze

System handlu uprawnieniami do emisji w trzecim okresie rozliczeniowym (2013-2020) przewiduje możliwość ubiegania się o przydział bezpłatnych uprawnień do emisji na produkcję inną niż produkcja energii elektrycznej w ramach krajowych środków wykonawczych.

Zasady skorzystania z tego mechanizmu określono w decyzji nr 2011/278/UE w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii Europejskiej na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE (tzw. decyzja benchmarkowa).

Zgodnie z przepisami decyzji benchmarkowej, liczbę uprawnień do emisji możliwą do przydzielenia, oblicza się przez zastosowanie odpowiedniego wskaźnika emisyjności dla produktu, ciepła, paliwa albo emisji procesowej, pomnożonego przez historyczny poziom działalności związanej z danym produktem. Uprawnienia są przydzielane na podstawie wniosku składanego przez prowadzącego instalację.

Podobnie jak ma to miejsce w przypadku mechanizmu derogacyjnego, przydział uprawnień do emisji w ramach krajowych środków wykonawczych, również wymaga dokonania pewnych czynności przez prowadzących instalacje, które wynikają wprost z decyzji benchmarkowej.

Ustawa ta ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Zastąpi regulację z 2011 r.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ tnt/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.12.2014, 15:49
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ