Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Łagodny początek zimy sprzyjał wykopkom buraków. Kampania cukrownicza w sezonie 2014/2015 rozpoczęła się już na początku września, dwa tygodnie wcześniej niż w poprzednim roku. Buraki przerabiało w tej kampanii w naszym kraju łącznie 18 cukrowni, w tym 7 należących do Krajowej Spółki Cukrowej.
Obecnie pracują jeszcze 3 cukrownie na Dolnym Śląsku: w Strzelinie (planowane zakończenie 8 lutego), Świdnicy (planowane zakończenie 5 lutego) i Cerekwi (planowane zakończenie ok. 20 lutego). Są to fabryki należące do niemieckiego koncernu Sudzucker.
Tegoroczne zbiory buraków cukrowych w Polsce (jak i w Europie) należą do rekordowych, szacowane są na ok. 12,3 mln ton, podczas gdy w ub.r. wyniosły one 11,2 mln ton. Ich zbiory zakończono dopiero w grudniu.
Poprawa efektywności uprawy oraz korzystne warunki pogodowe w okresie wegetacji i zbiorów przyczyniły się do wzrostu plonów. Według wstępnych szacunków średni plon był wyniósł ok. 68 ton/ha, przy czym wystąpiły duże różnice plonowania w poszczególnych regionach. W południowych województwach plony wyniosły ok. 80 ton/ha, a w województwie kujawsko-pomorskim ok. 50 ton/ha. Burakami zostało obsiane ok. 190 tys. hektarów.
Według Związku, zawartość cukru w burakach wyniesie 17,5 proc., czyli będzie na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Oznacza to, że produkcja cukru w Polsce z kampanii 2014/15 wyniesie około 1 mln 960 tys. ton (Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej ocenia, że produkcja cukru może wynieść ok. 1 mln 850 tys. ton). Nadwyżka produkcji krajowej wyniesie zatem około 555 tys. ton. (PAP)
awy/ gma/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 25.01.2015, 10:13 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |