Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Z danych za te lata wynika, że Stany Zjednoczone zajmują 31 proc. rynku eksportu broni, a Rosja - 27 proc.
Daleko za tymi państwami są trzy kolejne kraje: Chiny, Niemcy i Francja mające po 5 proc. udziału w rynku. Według SIPRI Francja plasowałaby się na trzecim miejscu, gdyby w 2014 roku dostarczyła Rosji okręt desantowy Mistral. Ostatecznie nie zrobiła tego ze względu na zaangażowanie Moskwy w konflikt zbrojny na wschodzie Ukrainy.
Ponad dwie trzecie chińskiej broni trafia do Pakistanu, Bangladeszu i Birmy. W latach 2010-2014 Pekin handlował też z 18 krajami afrykańskimi. Rosja z kolei dostarcza swą broń głównie Indiom, największemu importerowi broni na świecie; 70 proc. sprowadzanego przez Indie sprzętu pochodzi właśnie z Rosji.
Stany Zjednoczone mają bardziej zróżnicowaną klientelę, a pierwszym odbiorcą amerykańskiej broni jest Korea Płd. z 9-procentowym udziałem. Z kolei Francja sprzedaje swą broń głównie do Maroka (18 proc. eksportu) i Chin (14 proc.).
Wśród 10 głównych eksporterów największy wzrost sprzedaży w stosunku do poprzednich pięciu lat odnotowały Chiny, a także Ukraina i Rosja, natomiast dostawy z Niemiec i Francji spadły. Pierwsze miejsce wśród importerów zajmują Indie (15 proc. rynku), a za nimi plasują się Arabia Saudyjska i Chiny - po 5 proc.
Według SIPRI wolumen światowego handlu zwiększył się o 16 proc. w stosunku do danych z poprzedniego raportu za lata 2005-2009. Jednak wielkość obrotu bronią na świecie nadal jest o jedną trzecią mniejsza od szczytu osiągniętego na początku lat 80. (PAP)
jhp/ ap/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 16.03.2015, 11:21 |
Źródło informacji | AFP,Media |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |