Newsletter

Młodzi przedsiębiorcy doceniają zmiany

10.04.2015, 12:39aktualizacja: 10.04.2015, 12:39

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Infografika FOZ
Infografika FOZ
Aż 60% przedsiębiorców do 35 roku życia docenia zmiany sytuacji biznesu w Polsce, jakie zaszły w ciągu minionej dekady - wynika z badania FOZ. Wraz z wiekiem ocena przemian jest coraz gorsza.

Zdania na temat zmiany sytuacji przedsiębiorczości w Polsce w ciągu minionej dekady są podzielone. Najczęściej wybierane odpowiedzi to -5, czyli ocena najniższa i +2, czyli ocena pozytywna, słaba. Ogólna opina na temat zmian potencjału polskiej przedsiębiorczości jest jednak negatywna.

Co ciekawe, rosnący potencjał polskiej przedsiębiorczości bardziej dostrzegają ludzie młodzi. Aż 60% osób do 35 roku życia oceniło zmiany pozytywnie. Procent przedsiębiorców zadowolonych z przemian zmniejsza się wraz z wiekiem - odpowiedzi od 1 do 5 udzieliło 39% respondentów w wieku od 36 do 45 lat, 36% od 46 do 55 lat oraz jedynie 30% badanych po 55 roku życia.

Okiem psychologa

"Wynika to z kilku czynników. Po pierwsze, Polacy zawsze byli przedsiębiorczą nacją i ze względu na trudne historycznie warunki środowiskowe nauczyli się być niezwykle elastyczni, co potwierdza, niemożliwe do przetłumaczenia na inne języki, powiedzenie 'Polak potrafi' - tłumaczy Mateusz Grzesiak, psycholog, trener i coach. - Po drugie, w skali mikro - przedsiębiorczość jest albo wymogiem pracodawcy albo jedyną furtką do zarabiania więcej niż niskie pensje. Po trzecie, w skali makro - start-upy zyskują coraz większą popularność i przedsiębiorczość staje się stylem życia pozwalającym na pełną samorealizację".

Czyje wsparcie czują firmy?

Spośród instytucji wspierających rozwój start-upów oraz przedsiębiorczości w Polsce respondenci stosunkowo najbardziej docenili PARP oraz, w następnej kolejności, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Bank Gospodarstwa Krajowego.

Wartości średnich oraz liczne negatywne głosy dotyczące wsparcia udzielanego przez poszczególne instytucje świadczą o niedostatecznym w oczach przedsiębiorców charakterze udzielanego im wsparcia.

Negatywne oceny instytucji wspierających działania firm mogą wynikać również z faktu, że bardzo liczna grupa respondentów nie spotkała się z ofertą żadnej z tych instytucji (42%). Do stosunkowo najliczniejszej grupy dotarła oferta PARP - wskazało ją aż 41%. respondentów.

Jest jeszcze dużo do zrobienia

"Niestety z badania wynika, że jeszcze dużo jest do zrobienia. Mimo pozytywnych sygnałów z rynku, musimy pracować jako administracja nad pozytywnym klimatem dotyczącym przedsiębiorczości w Polsce" - powiedział Michał Bańka, dyrektor Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu w PARP.

Fundacja Obserwatorium Zarządzania

Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem wywiadów internetowych (CAWI) w dniach 28 - 30 stycznia 2015 roku na próbie 200 polskich przedsiębiorców.

Więcej informacji o badaniu:

Agata Gotowczyc

Menedżer projektów badawczych

tel. +48 22 314 14 26

e-mail: agata.gotowczyc@obserwatorium.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 10.04.2015, 12:39
Źródło informacji Fundacja Obserwatorium Zarządzania
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ