Newsletter

Relacja autor-czytelnik w dobie cyfrowej

20.04.2015, 11:11aktualizacja: 20.04.2015, 11:11

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

SDKiPA logo
SDKiPA logo
Dlaczego tak lubimy promocje i czy służą one książce? - wyniki badania opinii publicznej.

W przeddzień święta książki obchodzonego na całym świecie (23 kwietnia), Polska Izba Książki (PIK) zorganizowała konferencję prasową, inaugurując tym samym obchody ŚDKiPA w całej Polsce. Spotkanie podzielone zostało na dwie części. W pierwszej kolejności podjęty został temat relacji pisarzy z ich czytelnikami w dobie cyfrowej, aby następnie przejść do najnowszych wyników badania opinii publicznej na temat preferencji zakupowych Polaków w odniesieniu do książek.

Zebranych powitał Włodzimierz Albin, prezes PIK, oddając głos Soni Dradze, która moderowała spotkanie. Wstępem do dyskusji na główny temat konferencji było wystąpienie prof. Grzegorza Leszczyńskiego z Uniwersytetu Warszawskiego, które zainspirowało dalszą dyskusję między zaproszonymi pisarzami. Nad tym, czy rewolucja cyfrowa faktycznie zmienia jakość relacji autor-czytelnik, rozmawiano z Małgorzatą Gutowską-Adamczyk, Grzegorzem Kasdepke, Magdaleną Parys oraz Eustachym Rylskim. Nowe możliwości ułatwiają czy raczej przeszkadzają w twórczości pisarskiej? Spotkanie z czytelnikami za pośrednictwem mediów elektronicznych może być głębsze, bardziej osobiste? A może ta forma zdecydowanie "odczłowiecza" i "mechanizuje" spotkanie pisarza i czytelnika? Odpowiedzi okazały się nie być tak oczywiste, jak może się wydawać.

Na koniec spotkania - w nawiązaniu do starań środowiska o Ustawę o książce - Grzegorz Majerowicz, wiceprezes PIK, zaprezentował wnioski z badania opinii publicznej zrealizowanego przez Instytut Millward Brown na zlecenie PIK. Wynika z niego, że dla 64% badanych książek nie można traktować jak typowych produktów, bo mają one charakter szczególny. Ponadto tylko dla co czwartego z nas propozycja księgarń powinna koncentrować się wyłącznie na pozycjach, które cieszą się największym zainteresowaniem, czyli głównie nowościach i bestsellerach. W tym kontekście w Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich ogłoszona została kampania #ocalksiazki.

Materiały ze spotkania - w tym wykład prof. Grzegorza Leszczyńskiego oraz wyniki badania opinii publicznej na temat preferencji zakupowych Polaków w odniesieniu do książek - dostępne są na: www.pik.org.pl.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 20.04.2015, 11:11
Źródło informacji Polska Izba Książki
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ