Newsletter

Od wejścia do UE eksport polskiej żywności wzrósł ponad pięciokrotnie

23.05.2015, 12:32aktualizacja: 23.05.2015, 12:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Od roku 2004 polski eksport żywności wzrósł ponad pięciokrotnie, a nadwyżka handlowa - trzynastokrotnie.

Coraz większego znaczenia dla wywozu polskiej żywności nabierają rynki azjatyckie, a także krajów arabskich i północnej Afryki - mówi PAP wiceszef Agencji Rynku Rolnego Lucjan Zwolak.

Udostępniamy nagranie wideo:

https://www.youtube.com/watch?v=kJuisA3hc6Q

W rozmowie z PAP Zwolak podkreśla, że mimo rosyjskiego embarga wartość polskiego eksportu żywności w 2014 r. wobec 2013 r. zwiększyła się o 4,5 proc. do 21,3 mld euro. Wzrosło także dodatnie saldo wymiany handlowej do 6,5 mld euro.

Po wprowadzeniu embarga przez Rosję były obawy o wyniki polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych i rzeczywiście eksport na rynek Federacji Rosyjskiej spadł o ok. 30 proc., na rynek Ukrainy - o ok. 20 proc., a do Białorusi sprzedaliśmy mniej o kilka procent.

Ale mimo spadku na rynku wschodnie, cały eksport żywności wzrósł o 4,5 proc., a import zmniejszył się o 3 proc. W wyniku tego, polepszyło się dodatnie saldo wymiany produktami rolno-spożywczymi i w ubiegłym roku wyniosło 6,5 mld euro (wobec 6,1 w u.br).

"Jak wchodziliśmy do Unii Europejskiej były obawy czy polskie rolnictwo, rozdrobnione, zacofane i przemysł przetwórczy, który dopiero się modernizował sprosta konkurencji ze strony produktów innych krajów. I rzeczywiście import do Polski w ciągu tych kilkunastu lat zwiększył się 4 krotnie, ale polski eksport wzrósł aż 5,5 razy. A dodatnie saldo, które wyniosło w 2004 r. 0,5 mld euro wzrosło trzynastokrotnie" - zaznaczył Zwolak. (PAP)

awy/ luo/ laz/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.05.2015, 12:32
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ