Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W trakcie panelu dotyczącego rozwoju sektora spożywczego Marek Spuz vel Szpos powiedział, że spółka intensywnie pracuje nad obniżeniem kosztów produkcji, podejmuje też wyzwania w zakresie innowacji i nowoczesnych systemów zarządzania oraz wzmacnia swoje struktury handlowe. Przygotowuje się w ten sposób do uwolnienia rynku cukru i ekspansji eksportowej poza Europę.
Krajowa Spółka Cukrowa, jak poinformował jej prezes, eksportuje w tej chwili ok. 18% wytwarzanego cukru. W ramach UE cukier eksportowany jest m.in. do Niemiec, Grecji, Słowacji, Czech, na Litwę, Węgry i Cypr.
"Poza Unię możemy eksportować jedynie w ramach limitu przyznanego przez UE. W zeszłym roku było to ok. 30 tys. ton" - wyliczył Spuz vel Szpos. Jak dodał, KSC sprzedaje swoje wyroby m.in. do Algierii, Izraela, czy Jordanii.
Sytuacja zmieni się diametralnie po 30 września 2017 roku. Zniesienie obowiązujących limitów oznaczać będzie intensyfikację upraw buraków cukrowych w UE i wzrost produkcji cukru. Nowa sytuacja doprowadzi do skorelowania cen europejskich ze światowymi oraz do zwiększenia eksportu cukru z Europy na rynki światowe.
"Dla nas to wyzwanie i duża szansa. Zakładamy, że po 2017 roku uda się nam zwiększyć sprzedaż cukru o 20% Głównie za sprawą większych dostaw na rynki eksportowe pozaeuropejskie, gdzie już jesteśmy obecni, czyli na Bliski Wschód, do Azji Centralnej czy do dawnej strefy Wspólnoty Niepodległych Państw. Intensywnie pracujemy w tej chwili nad wzmocnieniem naszych struktur handlowych, zatrudniamy specjalistów z doświadczeniem na międzynarodowych rynkach. Chcemy wyeliminować pośredników w dostawach cukru poza UE" - dodał Marek Spuz vel Szpos.
Jak zaznaczył prezes, eksport wymusza innowacje w zakresie opakowań i nowych smaków: "Jest to coś, co nas inspiruje".
Mówiąc o wpływie upodobań konsumentów na rynek spożywczy, prezes stwierdził, że klienci wymusili zmianę standardów, wymogli nowe asortymenty. Należało dostosować się z produktem do ich potrzeb. I KSC to zrobiła. "W cukrze, który był kiedyś monotematyczny, w tej chwili mamy osiem asortymentów, od cukru o różnej granulacji, przez cukier bio, po cukier trzcinowy. Mamy fabrykę, która produkuje słodycze. Staramy się w pełni dostosowywać do rynku i do potrzeb klienta" - wyjaśnił Spuz vel Szpos.
Prezes KSC S.A. Marek Spuz vel Szpos był jednym z uczestników wtorkowego panelu w ramach XXV Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju dotyczącego sektora spożywczego. Uczestnicy dyskusji zastanawiali się nad fenomenem dynamicznego rozwoju branży w ostatnim 25-leciu.
Paneliści byli zgodni co do faktu, że polski sektor spożywczy doskonale dostosował się do nowej rzeczywistości rynkowej. W ich ocenie jest to wynik przedsiębiorczości, inwestycji w wysoką jakość produktów oraz innowacyjność, na którą postawili producenci.
"Polska powinna być dumna z tego, co stało się z produkcją żywności. Widzę dużą zmianę w ciągu ostatnich lat w produkcji, standardach, w technologii - ocenił dyrektor operacyjny Grupy Jeronimo Martins w Polsce Pedro Pereira da Silva. - Są to najwyższe standardy jeżeli chodzi o branżę żywnościową".
Z kolei Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha zwrócił uwagę, że polska żywność jest rozpoznawana praktycznie na całym świecie. "Jesteśmy wyjątkowym krajem, w którym rolnicy odrzucili możliwość niszczenia jabłek. Sankcje były dopingiem, aby wyjść poza rynki Starej Europy, to nie był rynek specjalnej troski, jak kopalnie" - powiedział.
XXV Forum Ekonomiczne w Krynicy-Zdroju potrwa do czwartku.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.09.2015, 18:26 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Rimini Street przedstawia nową konsolę do zarządzania pakietem interoperacyjnych rozwiązań Rimini Connect™
Konsola do Rimini Connect™ zapewnia jeden prosty panel do konfiguracji i obsługi wiodącego w branży pakietu interoperacyjnych rozwiązań Rimini Street.- 25.11.2024, 08:58
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom