Newsletter

MIR: pierwsze umowy w sektorze transportu PO IiŚ 2014-2020 (komunikat, korekta)

29.09.2015, 15:55aktualizacja: 29.09.2015, 15:55

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MIR informuje:

W obecności wiceministra Waldemara Sługockiego przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali pierwsze w Programie Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) 2014-2020 umowy o dofinansowanie, dzięki którym Polska zyska kolejne nowoczesne połączenia drogowe. Łączna suma funduszy UE na realizację pięciu inwestycji to ok. 3,3 mld zł.

– Już w 2013 r. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, korzystając z doświadczeń mijającej perspektywy, umożliwiło Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłaszanie przetargów na zadania przewidziane do dofinansowania z nowej puli Funduszy Europejskich, tak aby ich realizacja mogła rozpocząć się jak najszybciej. Pozwoli to również na bardziej racjonalne rozłożenie wydatków w czasie – poinformował wiceminister Waldemar Sługocki. Wśród nich znalazły się przedsięwzięcia z podpisanymi dziś umowami: Są to:

- S3 Nowa Sól – Legnica (odcinek Kaźmierzów – Legnica),

- S3 Nowa Sól – Legnica, odcinek w. Nowa Sól Płd. – węzeł Kaźmierzów (bez węzła),

- S5 odcinek Korzeńsko – Wrocław (węzeł Widawa),

- S7 Radom (Jedlińsk) – Jędrzejów (odcinek Radom – Skarżysko-Kamienna),

- S7 odcinek Jędrzejów – granica województwa świętokrzyskiego/małopolskiego.

Inwestycje poprawią dostępność komunikacyjną regionów Polski i ich miast. Skrócą czas przejazdu między najważniejszymi ośrodkami w kraju. Usprawnią ruch tranzytowy. Podniosą poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfort podróży. Wpłyną na polepszenie jakości życia lokalnych społeczności oraz przyczynią się do wzrostu liczby inwestorów i turystów. – W konsekwencji wzrośnie atrakcyjności gospodarcza obszarów położonych w sąsiedztwie tras – podkreślił wiceszef resortu.

BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S3 NOWA SÓL – LEGNICA, ODC. KAŹMIERZÓW – LEGNICA

- wartość całkowita: ponad 1,9 mld

- dofinansowanie UE: ok. 992 mln zł

- lata realizacji: 2015 - 2018

Projekt obejmuje budowę drogi ekspresowej S3 o długości 48,27 km. S3 jako fragment drogi międzynarodowej E65, stanowi część połączenia drogowego w ramach trasy przebiegającej z północy na południe Europy tj. Ystad – Świnoujście – Wolin – Goleniów – Szczecin – Świebodzin – Jelenia Góra – Jakuszyce – Praga – Bratysława – Zagrzeb – Kosowo – Kreta. Inwestycja przebiega przez województwo dolnośląskie. Jest projektowana jako droga dwujezdniowa, o 2 pasach ruchu w każdym kierunku (za wyjątkiem odcinka Polkowice – Lubin - przekrój 2x3).

BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S3 NOWA SÓL – LEGNICA, ODC. W. NOWA SÓL PŁD. – W. KAŹMIERZÓW (BEZ WĘZŁA)

- wartość całkowita: ponad 980 mln zł

- dofinansowanie UE: ponad 570,2 mln zł

- lata realizacji: 2014 - 2018

Projekt ma na celu budowę drogi ekspresowej S3 Nowa Sól – Legnica – odc. w. Nowa Sól Płd. – w. Kaźmierzów (bez węzła) o długości niemal 33,3 km. Inwestycja przebiega przez obszar województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Na całym odcinku projektowanej trasy przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym (w tym rezerwa pod trzeci pas ruchu) oraz pasem awaryjnym.

BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S5 ODC. KORZEŃSKO – WROCŁAW (W. WIDAWA)

- wartość całkowita: ok. 1,9 mld zł

- dofinansowanie UE: ponad 911,1 mln zł

- lata realizacji: 2014 - 2017

Projektowany odcinek drogi ekspresowej S5 (należącej do sieci TEN-T) przebiega przez Dolny Śląsk. Powstanie dwujezdniowa trasa o długości 48,034 km – po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasem awaryjnym i rozdziału (stanowiącym rezerwę pod budowę trzeciego pasa ruchu). Rozbudowie zostanie poddany też węzeł Widawa. Projekt stanowi element ciągu komunikacyjnego pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem, w ramach którego ze środków PO IiŚ 2007-2013 wybudowano odcinek S5 Kaczkowo – Korzeńsko. Ponadto do realizacji z PO IiŚ 2014-2020 planowane są także inne odcinki S5.

BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S7 RADOM (JEDLIŃSK) - JĘDRZEJÓW, ODC. RADOM – SKARŻYSKO-KAMIENNA

- wartość całkowita: blisko 1,3 mld zł

- dofinansowanie UE: ponad 587,2 mln zł

- lata realizacji: 2014 - 2018

Nowy odcinek S7 od Radomia do Skarżyska Kamiennej (dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym) będzie liczył 19,93 km. Inwestycja jest zlokalizowana w południowej części województwa mazowieckiego. Fragment ten wraz z odcinkami drogi S7 Grójec – Białobrzegi, Skarżysko Kamienna - Występa i obwodnicą Kielc zrealizowanymi z PO IiŚ 2007-2013 oraz z planowanymi do realizacji w PO IiŚ 2014-2020 fragmentami trasy, stanowi część ciągu drogowego Warszawa – Kraków.

BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S7, ODCINEK JĘDRZEJÓW - GRANICA WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO/ MAŁOPOLSKIEGO

- wartość całkowita: 558 mln zł

- dofinansowanie UE: ponad 221,5 mln zł

- lata realizacji: 2014 - 2017

Powstanie odcinek drogi S7 o długości 19,93 km od Jędrzejowa w kierunku południowym do granicy województwa świętokrzyskiego. Inwestycja jest zlokalizowana w jego południowo-zachodniej części. Będzie to dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym (w tym rezerwa pod trzeci pas ruchu) oraz pasem awaryjnym. Wraz z odcinkami S7 Grójec – Białobrzegi, Skarżysko Kamienna - Występa i obwodnicą Kielc zrealizowanymi z PO IiŚ 2007-2013 oraz z planowanymi do realizacji w PO IiŚ 2014-2020 fragmentami trasy, stanowi część ciągu drogowego Warszawa – Kraków.

* * *

Najwięcej środków PO IiŚ 2014-2020 zostanie przeznaczonych na sektor transportu – ok. 83 mld zł, w tym ok. 45 mld zł tylko na drogi. Mają one sprawić, że podróż w miastach oraz pomiędzy aglomeracjami będzie łatwiejsza, bezpieczniejsza oraz bardziej komfortowa.

Priorytetem będzie budowa nowoczesnej i kompletnej sieci dróg znajdujących się w transeuropejskiej sieci transportowej (tzw. sieci TEN-T) oraz w miastach. Szczególną uwagę zwrócimy na kolej. O unijne wsparcie będą mogły ubiegać się także projekty z zakresu transportu multimodalnego (tj. wykorzystującego więcej niż jeden środek przewozu), lotniczego oraz miejskiego transportu niskoemisyjnego.

Będą to inwestycje dotyczące m.in.:

- stworzenia spójnej sieci dróg o dużej przepustowości, łączącej wszystkie miasta wojewódzkie z siecią TEN-T – przede wszystkim budowa nowych szlaków, w tym obwodnic miast; odciążenie ośrodków miejskich od ruchu drogowego – rozwój infrastruktury drogowej w miastach i tras wylotowych;

- poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – m.in. doposażenie jednostek nadzoru nad ruchem drogowym i służb ratowniczych;

- transportu intermodalnego – np. poprawa funkcjonowania i możliwości przeładunkowych terminali drogowo-kolejowych w portach morskich; modernizacja, rozbudowa i budowa terminali intermodalnych wraz z infrastrukturą dostępową (w szczególności zlokalizowanych w sieci TEN-T), zakup i modernizacja lokomotyw oraz

specjalistycznego taboru kolejowego (wagony, platformy);

- poprawy infrastruktury dostępu do portów, infrastruktury portowej i nabrzeżowej (porty w sieci bazowej TEN-T);

- żeglugi śródlądowej – np. usuwanie tzw. „wąskich gardeł”, poprawa bezpieczeństwa żeglugi, program wdrażania systemu informacji rzecznej (warunkiem koniecznym jest pełna zgodność inwestycji z wymogami prawa UE, w tym z uwzględnieniem ich w dokumentach strategicznych spełniających wymogi Ramowej Dyrektywy Wodnej i tzw. Dyrektywy powodziowej);

- rozwoju kolei zarówno w sieci TEN-T jak i poza nią, a także kolei miejskich – m.in. modernizacja, rehabilitacja istniejących szlaków; unowocześnienie taboru, dworców i przystanków; wprowadzanie na najważniejszych szlakach Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS);

- poprawy bezpieczeństwa w ruchu lotniczym i kolejowym;

- ekologicznego transportu miejskiego – nowoczesna infrastruktura tramwajowa, niskoemisyjne autobusy, trolejbusy.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ mkz/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.09.2015, 15:55
Źródło informacji MIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ