Newsletter

MIR: pierwsze umowy w sektorze transportu PO IiŚ 2014-2020 (komunikat, korekta)

29.09.2015, 15:55aktualizacja: 29.09.2015, 15:55

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MIR informuje:

W obecności wiceministra Waldemara Sługockiego przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali pierwsze w Programie Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) 2014-2020 umowy o dofinansowanie, dzięki którym Polska zyska kolejne nowoczesne połączenia drogowe. Łączna suma funduszy UE na realizację pięciu inwestycji to ok. 3,3 mld zł.

– Już w 2013 r. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, korzystając z doświadczeń mijającej perspektywy, umożliwiło Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłaszanie przetargów na zadania przewidziane do dofinansowania z nowej puli Funduszy Europejskich, tak aby ich realizacja mogła rozpocząć się jak najszybciej. Pozwoli to również na bardziej racjonalne rozłożenie wydatków w czasie – poinformował wiceminister Waldemar Sługocki. Wśród nich znalazły się przedsięwzięcia z podpisanymi dziś umowami: Są to:

- S3 Nowa Sól – Legnica (odcinek Kaźmierzów – Legnica),

- S3 Nowa Sól – Legnica, odcinek w. Nowa Sól Płd. – węzeł Kaźmierzów (bez węzła),

- S5 odcinek Korzeńsko – Wrocław (węzeł Widawa),

- S7 Radom (Jedlińsk) – Jędrzejów (odcinek Radom – Skarżysko-Kamienna),

- S7 odcinek Jędrzejów – granica województwa świętokrzyskiego/małopolskiego.

Inwestycje poprawią dostępność komunikacyjną regionów Polski i ich miast. Skrócą czas przejazdu między najważniejszymi ośrodkami w kraju. Usprawnią ruch tranzytowy. Podniosą poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfort podróży. Wpłyną na polepszenie jakości życia lokalnych społeczności oraz przyczynią się do wzrostu liczby inwestorów i turystów. – W konsekwencji wzrośnie atrakcyjności gospodarcza obszarów położonych w sąsiedztwie tras – podkreślił wiceszef resortu.

BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S3 NOWA SÓL – LEGNICA, ODC. KAŹMIERZÓW – LEGNICA

- wartość całkowita: ponad 1,9 mld

- dofinansowanie UE: ok. 992 mln zł

- lata realizacji: 2015 - 2018

Projekt obejmuje budowę drogi ekspresowej S3 o długości 48,27 km. S3 jako fragment drogi międzynarodowej E65, stanowi część połączenia drogowego w ramach trasy przebiegającej z północy na południe Europy tj. Ystad – Świnoujście – Wolin – Goleniów – Szczecin – Świebodzin – Jelenia Góra – Jakuszyce – Praga – Bratysława – Zagrzeb – Kosowo – Kreta. Inwestycja przebiega przez województwo dolnośląskie. Jest projektowana jako droga dwujezdniowa, o 2 pasach ruchu w każdym kierunku (za wyjątkiem odcinka Polkowice – Lubin - przekrój 2x3).

BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S3 NOWA SÓL – LEGNICA, ODC. W. NOWA SÓL PŁD. – W. KAŹMIERZÓW (BEZ WĘZŁA)

- wartość całkowita: ponad 980 mln zł

- dofinansowanie UE: ponad 570,2 mln zł

- lata realizacji: 2014 - 2018

Projekt ma na celu budowę drogi ekspresowej S3 Nowa Sól – Legnica – odc. w. Nowa Sól Płd. – w. Kaźmierzów (bez węzła) o długości niemal 33,3 km. Inwestycja przebiega przez obszar województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Na całym odcinku projektowanej trasy przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym (w tym rezerwa pod trzeci pas ruchu) oraz pasem awaryjnym.

BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S5 ODC. KORZEŃSKO – WROCŁAW (W. WIDAWA)

- wartość całkowita: ok. 1,9 mld zł

- dofinansowanie UE: ponad 911,1 mln zł

- lata realizacji: 2014 - 2017

Projektowany odcinek drogi ekspresowej S5 (należącej do sieci TEN-T) przebiega przez Dolny Śląsk. Powstanie dwujezdniowa trasa o długości 48,034 km – po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasem awaryjnym i rozdziału (stanowiącym rezerwę pod budowę trzeciego pasa ruchu). Rozbudowie zostanie poddany też węzeł Widawa. Projekt stanowi element ciągu komunikacyjnego pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem, w ramach którego ze środków PO IiŚ 2007-2013 wybudowano odcinek S5 Kaczkowo – Korzeńsko. Ponadto do realizacji z PO IiŚ 2014-2020 planowane są także inne odcinki S5.

BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S7 RADOM (JEDLIŃSK) - JĘDRZEJÓW, ODC. RADOM – SKARŻYSKO-KAMIENNA

- wartość całkowita: blisko 1,3 mld zł

- dofinansowanie UE: ponad 587,2 mln zł

- lata realizacji: 2014 - 2018

Nowy odcinek S7 od Radomia do Skarżyska Kamiennej (dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym) będzie liczył 19,93 km. Inwestycja jest zlokalizowana w południowej części województwa mazowieckiego. Fragment ten wraz z odcinkami drogi S7 Grójec – Białobrzegi, Skarżysko Kamienna - Występa i obwodnicą Kielc zrealizowanymi z PO IiŚ 2007-2013 oraz z planowanymi do realizacji w PO IiŚ 2014-2020 fragmentami trasy, stanowi część ciągu drogowego Warszawa – Kraków.

BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S7, ODCINEK JĘDRZEJÓW - GRANICA WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO/ MAŁOPOLSKIEGO

- wartość całkowita: 558 mln zł

- dofinansowanie UE: ponad 221,5 mln zł

- lata realizacji: 2014 - 2017

Powstanie odcinek drogi S7 o długości 19,93 km od Jędrzejowa w kierunku południowym do granicy województwa świętokrzyskiego. Inwestycja jest zlokalizowana w jego południowo-zachodniej części. Będzie to dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym (w tym rezerwa pod trzeci pas ruchu) oraz pasem awaryjnym. Wraz z odcinkami S7 Grójec – Białobrzegi, Skarżysko Kamienna - Występa i obwodnicą Kielc zrealizowanymi z PO IiŚ 2007-2013 oraz z planowanymi do realizacji w PO IiŚ 2014-2020 fragmentami trasy, stanowi część ciągu drogowego Warszawa – Kraków.

* * *

Najwięcej środków PO IiŚ 2014-2020 zostanie przeznaczonych na sektor transportu – ok. 83 mld zł, w tym ok. 45 mld zł tylko na drogi. Mają one sprawić, że podróż w miastach oraz pomiędzy aglomeracjami będzie łatwiejsza, bezpieczniejsza oraz bardziej komfortowa.

Priorytetem będzie budowa nowoczesnej i kompletnej sieci dróg znajdujących się w transeuropejskiej sieci transportowej (tzw. sieci TEN-T) oraz w miastach. Szczególną uwagę zwrócimy na kolej. O unijne wsparcie będą mogły ubiegać się także projekty z zakresu transportu multimodalnego (tj. wykorzystującego więcej niż jeden środek przewozu), lotniczego oraz miejskiego transportu niskoemisyjnego.

Będą to inwestycje dotyczące m.in.:

- stworzenia spójnej sieci dróg o dużej przepustowości, łączącej wszystkie miasta wojewódzkie z siecią TEN-T – przede wszystkim budowa nowych szlaków, w tym obwodnic miast; odciążenie ośrodków miejskich od ruchu drogowego – rozwój infrastruktury drogowej w miastach i tras wylotowych;

- poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – m.in. doposażenie jednostek nadzoru nad ruchem drogowym i służb ratowniczych;

- transportu intermodalnego – np. poprawa funkcjonowania i możliwości przeładunkowych terminali drogowo-kolejowych w portach morskich; modernizacja, rozbudowa i budowa terminali intermodalnych wraz z infrastrukturą dostępową (w szczególności zlokalizowanych w sieci TEN-T), zakup i modernizacja lokomotyw oraz

specjalistycznego taboru kolejowego (wagony, platformy);

- poprawy infrastruktury dostępu do portów, infrastruktury portowej i nabrzeżowej (porty w sieci bazowej TEN-T);

- żeglugi śródlądowej – np. usuwanie tzw. „wąskich gardeł”, poprawa bezpieczeństwa żeglugi, program wdrażania systemu informacji rzecznej (warunkiem koniecznym jest pełna zgodność inwestycji z wymogami prawa UE, w tym z uwzględnieniem ich w dokumentach strategicznych spełniających wymogi Ramowej Dyrektywy Wodnej i tzw. Dyrektywy powodziowej);

- rozwoju kolei zarówno w sieci TEN-T jak i poza nią, a także kolei miejskich – m.in. modernizacja, rehabilitacja istniejących szlaków; unowocześnienie taboru, dworców i przystanków; wprowadzanie na najważniejszych szlakach Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS);

- poprawy bezpieczeństwa w ruchu lotniczym i kolejowym;

- ekologicznego transportu miejskiego – nowoczesna infrastruktura tramwajowa, niskoemisyjne autobusy, trolejbusy.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ mkz/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.09.2015, 15:55
Źródło informacji MIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ