Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MAC informuje:
Dziś, tj. 9 października 2015 r. (piątek) w Urzędzie m. st. Warszawy odbyła się konferencja prasowa pt. „Ustawa metropolitalna - zintegrowana komunikacja publiczna to przyspieszenie rozwoju kraju”. W wydarzeniu udział wzięli: Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji, Jan Grabiec, podsekretarz stanu w MAC, Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent Warszawy oraz Jacek Kowalski, burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego.
- Ustawa metropolitalna to kolejny ważny etap rozwoju samorządu. Nie jest on obligatoryjny, ale dobrowolny, dodatkowo harmonizuje i usprawnia rozwój aglomeracji. Dotyczy on nie tylko Warszawy, ale nawet połowy populacji kraju. To dobre narzędzie dla samorządów i dla obywateli – powiedział Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji. Szef MAC zaznaczył również, że jest to bardzo ważny finał długofalowego procesu, który przyczyni się do poprawy komunikacji i współpracy pomiędzy głównymi ośrodkami miejskimi a jednostkami przyległymi.
Wiceminister Jan Grabiec podkreślił, że ustawa otwiera kolejną perspektywę przed polskimi samorządami. - Jest nowym rozwiązaniem dla komunikacji w miastach i wokół nich - dodał minister Grabiec. Minister zaznaczył także, że ustawa wejdzie w życie w brzmieniu uzgodnionym z samorządami. Metropolie zostaną utworzone tam, gdzie będą chciały samorządy. Zauważył również, że instrumenty, które daje ustawa pozwalają tak zorganizować ten proces, aby był on korzystny nie tylko dla dużych miast, ale także dla obszarów położonych wokół nich - dla gmin wiejskich i małych miasteczek. Minister Grabiec poinformował, że na obszarze metropolitalnym powstanie strefa wspólnego biletu i wszyscy mieszkańcy będą objęci wspólnym systemem komunikacyjnym. Związek metropolitalny będzie organizatorem tego transportu.
9 października 2015 r. (piątek) Sejm RP zakończył prace nad ustawą o związkach metropolitalnych. Posłowie zdecydowali o odrzuceniu poprawki Senatu o obniżeniu warunku ludnościowego tworzenia obszaru metropolitalnego z 500 tys. mieszkańców do 350 tys. oraz zmiany zasad finansowania związku metropolitalnego ze stałego finansowania na rzecz finansowania w okresie przejściowym - 5 letnim. Przyjęta przez Sejm RP ustawa o związkach metropolitalnych określa zasady i tryb tworzenia oraz organizacji związku metropolitalnego, który będzie stanowił formę współpracy gmin i powiatów.
Związek metropolitalny będzie tworzony przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia, przy spełnieniu określonych przesłanek. Wydając rozporządzenie w sprawie utworzenia związku, ale również zmiany jego granic, Rada Ministrów będzie musiała wziąć pod uwagę m.in. koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju, plan zagospodarowania przestrzennego województwa, powiązania funkcjonalne oraz zaawansowanie procesów urbanizacyjnych, a także jednorodność układu osadniczego i przestrzennego, uwzględniającego więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniające zdolność wykonywania zadań publicznych. Utworzenie będzie mogło nastąpić z inicjatywy własnej Rady Ministrów albo na wniosek rady zainteresowanej gminy. W jednym, jak i w drugim przypadku wydanie rozporządzenia w sprawie utworzenia związku będzie wymagało pozytywnej opinii rad: co najmniej 70% gmin, co najmniej 70% miast na prawach powiatu, co najmniej 50% powiatów (będą je poprzedzały konsultacje z mieszkańcami). Związek będzie tworzony z dniem 1 lipca, a wykonywanie zadań publicznych rozpocznie z dniem 1 stycznia roku następującego po roku utworzenia.
Organ stanowiący i kontrolny związku metropolitalnego, tj. zgromadzenie związku metropolitalnego, będzie się składać z delegatów gmin i powiatów, wchodzących w skład związku. Delegatami w przypadku gmin będą wójt (burmistrz, prezydent miasta) oraz radny rady gminy, a w przypadku powiatów starosta oraz radny rady powiatu. Natomiast organem wykonawczym związku będzie zarząd składający się z 3 członków, wybierany przez zgromadzenie.
Przygotowaniem organizacyjnym i prawnym związku do wykonywania zadań publicznych zajmie się pełnomocnik. Pełnomocnika do spraw utworzenia związku będzie wyznaczał Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody, zgłoszony za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
Nadzór nad działalnością będzie sprawowany przez Prezesa Rady Ministrów oraz wojewodę, a w zakresie spraw finansowych przez regionalną izbę obrachunkową. Do nadzoru nad funkcjonowaniem związku odpowiednie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o samorządzie województwa, normujące postępowanie nadzorcze oraz określające stosowane w nim środki w odniesieniu do organów samorządu województwa.
Zadania związków metropolitalnych koncentrują się przede wszystkim na problematyce zagospodarowania przestrzennego oraz komunikacji publicznej. Przy czym zarządzanie drogami przebiegającymi przez obszar związku metropolitalnego będzie możliwe, jeżeli zostanie zawarte porozumienie w tej sprawie z zarządem województwa albo prezydentem miasta. Związek metropolitalny będzie mógł również realizować, na podstawie porozumień, zadania innych jednostek samorządu terytorialnego, a także zadania z zakresu administracji rządowej. Koncentracja działalności organów związku metropolitalnego na zadaniach obejmujących planowanie przestrzenne oraz infrastrukturę transportową powinno wpłynąć pozytywnie nie tylko na funkcjonalną stronę działania związku, ale przede wszystkim na dalszy rozwój obszarów metropolitalnych.
Działalność związku będzie finansowana poprzez przyznanie dochodu w postaci udziału we wpływach w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ze składek wnoszonych przez tworzące gminy. Sprawy mienia oraz prowadzenia gospodarki finansowej związku zostały uregulowane w podobny sposób, jak w przypadku samorządu województwa. Przy czym wojewoda został zobowiązany do przekazania związkowi mienia nieruchomego Skarbu Państwa z przeznaczeniem na siedzibę jego organów.
Ustawa stanowi zwieńczenie trwającej od ponad 20 lat dyskusji nad rozwiązaniami dla obszarów metropolitalnych i niewątpliwie ułatwi ich dalszy rozwój w oparciu o potencjał dużych ośrodków miejskich. Jednocześnie regulacja zaproponowana w ustawie opiera się na już funkcjonujących unormowaniach ustrojowych i tym samym nie powinna budzić wątpliwości przy jej stosowaniu. Biorąc pod uwagę zakres działania związku metropolitalnego należy przyjąć, że jego utworzenie może stanowić o przełamaniu barier w rozwoju obszarów metropolitalnych. Dzięki kompetencjom w zakresie zagospodarowania przestrzennego, transportu zbiorowego czy zarządzania drogami obszary te będą mogły rozwijać się w sposób skoordynowany i spójny z korzyścią dla ich mieszkańców.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ pd/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 09.10.2015, 16:19 |
Źródło informacji | MAC |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |