Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak zauważył dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe, Bartosz Ciołkowski, w ostatnich dwóch dekadach technologie, z których korzystamy płacąc, zmieniły się radykalnie.
"W Polsce stworzyliśmy bardzo zaawansowany i innowacyjny system płatniczy, który jest przykładem dla innych rynków. Teraz to my wyznaczamy kierunek dalszych innowacji i jesteśmy dumni z tego, że to Polacy będą pionierami we wdrażaniu nowych rozwiązań" – podkreślił Ciołkowski. Dodał, że obecnie jesteśmy 3. rynkiem na świecie pod względem popularności płatności zbliżeniowych.
Wtórował mu Scott Steinberg, dyrektor generalny TechSavvy Global. Steinberg to jeden z najbardziej uznanych strategów biznesowych i wziętych konsultantów w zakresie innowacji na świecie. Magazyn Fortune nadał mu niedawno tytuł Master of Innovation.
"Nie sposób określić, kto jest bardziej innowacyjny: klienci czy firmy? Pierwsi przyswajają nowe technologie i domagają się ich wdrażania, a firmy podejmują to wyzwanie i dostarczają unikatowe rozwiązania" - zaznaczył Scott Steinberg. "Dzięki tej symbiozie w innowacyjności firmy mogą nieustannie rozwijać swoje usługi i poprawiać ich wygodę oraz bezpieczeństwo, a klienci mają dostęp do wielu niesamowitych opcji, jak choćby płatności prosto z telefonu" - przekonywał.
Uznanie ekspertów wzbudził fakt, że w ciągu ostatnich 20 lat nasz rynek zdołał nie tylko nadrobić dziesięciolecia izolacji, ale wręcz wyjść na pozycję światowego lidera w zakresie popularyzacji nowoczesnych metod płatności.
Liczba kart płatniczych w Polsce wzrosła z 3,8 mln w 1998 r. do blisko 35 mln w roku 2015. Natomiast roczna wartość transakcji bezgotówkowych, która 17 lat temu wynosiła 11,5 mld, obecnie jest ponad 40-krotnie wyższa, powoli sięgając kwoty pół biliona złotych.
Jeszcze 10 lat temu handel detaliczny w Polsce pod względem płatności był niemal całkowicie zdominowany przez gotówkę oraz karty płatnicze z autoryzacją podpisem. Jak przekonują przedstawiciele MasterCard, w ciągu ostatniej dekady na polskim rynku płatności zaszły większe i bardziej gwałtowne zmiany niż w całej dotychczasowej historii pieniądza.
Pierwszą w kraju kartę w technologii zbliżeniowej MasterCard wprowadził w 2007 roku. Nowy typ plastikowego pieniądza, eliminujący potrzebę wpisywania numeru PIN przy zakupach do 50 zł, szybko zyskiwał na popularności. Po ośmiu latach od debiutu już 4 na 5 kart w Polsce umożliwia płatność zbliżeniową. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat ich liczba wzrosła o ponad 10 milionów. Z danych MasterCard wynika, że ponad 40 proc. transakcji wykonywanych ich kartami to płatności zbliżeniowe. Firma wdrożyła też bardziej niekonwencjonalne formy płatności zbliżeniowych poprzez naklejki, breloki czy zegarki.
Rozwojowi płatności zbliżeniowych sprzyja infrastruktura. Obecnie 80 proc. wszystkich terminali w kraju, czyli ponad 340 tys. urządzeń, pozwala na ten rodzaj transakcji. Na całym świecie takich urządzeń jest ponad 21 mln. Każdy terminal akceptujący płatności zbliżeniowe, daje również możliwość użycia smartfona z modułem NFC (bezprzewodowa wymiana danych), zamiast tradycyjnej karty.
Tymczasem MasterCard przewiduje, że rynek będzie się rozwijał właśnie w kierunku urządzeń mobilnych. Świadczyć ma o tym gwałtowny rozwój technologiczny ostatnich lat. Pionierzy płatności zbliżeniowych wskazują na wysokie, już prawie 60-proc. nasycenie rynku telekomunikacyjnego smartfonami. Do tego dochodzi rozwój technologii transmisji danych, takich jak 4G i LTE, co sprawia, że kanał mobilny wypiera kolejne dziedziny zarezerwowane dotychczas dla tradycyjnych rozwiązań.
Na kluczową rolę smartfonów w funkcjonowaniu dzisiejszych konsumentów zwrócił uwagę dyrektor marketingu MasterCard Raja Rajamannar. Uznał on, że w związku z tym w ciągu ostatnich lat w przestrzeni konsumenckiej zaszły zmiany o nieznanej dotychczas skali. Z kolei w ocenie szefa innowacji MasterCard Garry’ego Lyonsa proces będzie się pogłębiał i w ciągu kolejnych pięciu lat nastąpi więcej przemian niż w ciągu ostatniej półtorej dekady.
"Klient chce oszczędzać pieniądze i czas, sprzedawca chce zwiększenia sprzedaży, a wszyscy chcą bezpiecznych płatności. Stąd nowe metody ich uwierzytelniania, jak np. rytm bicia serca" - zauważył. Zdaniem Lyonsa biometryczne systemy zabezpieczeń są kluczowym zagadnieniem przyszłych lat. Jako hasło mogą być użyte: twarz, głos, odciski palców czy tęczówka oka. "Osiągnięcia technologiczne mają być wykorzystane w celu ułatwienia, przyspieszenia i poprawienia jakości procesowania płatności" - podkreślił.
Wraz z rozwojem technologicznym do Internetu podłączonych jest coraz więcej urządzeń – od komputerów, przez telefony, po samochody i lodówki. Według szacunków firmy Cisco, do 2020 r. ponad 50 mld różnego typu urządzeń będzie na stałe podłączonych do sieci. I to właśnie te dwa trendy: mobilność i internet rzeczy, według przedstawicieli MasterCard, spowodują kolejną globalną rewolucję w płatnościach.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 14.10.2015, 13:13 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu
-
Image
Offshore Wind Poland 2024: od słów do czynów - będą nowe obszary pod rozwój następnej fazy offshore PAP
Zimą pierwsze spółki wychodzą z budową na morze, a rząd zapowiada wytyczenie kolejnych obszarów na Bałtyku pod następną fazę rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, poza dwiema już realizowanymi. „Powstaje raport o stanie zagospodarowanie obszarów morskich, który da nam podstawy do merytorycznej decyzji o wyznaczeniu nowych obszarów dla rozwoju morskich farm wiatrowych na Bałtyku” - zadeklarował Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury na Konferencji Offshore Wind Poland.- 22.11.2024, 12:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom