Pobierz materiał i Publikuj za darmo
GUS zaznaczył, że w poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen.
Zgodnie z danymi urzędu statystycznego podwyżki cen żywności (o 0,7 proc.), a także odzieży i obuwia (o 0,9 proc.) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,15 pkt. proc. i 0,05 pkt proc.
GUS podał, że ceny żywności wzrosły we wrześniu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem o 0,7 proc., wobec spadku o 0,8 proc. w sierpniu br. Najbardziej podrożały warzywa (o 6,6 proc.) i cukier (o 4,2 proc.). Obniżyły się natomiast ceny masła (o 1,8 proc.), owoców (o 1,6 proc.), ryżu (o 1 proc.) oraz pieczywa (o 0,1 proc.).
Według GUS koniec wyprzedaży kolekcji wiosenno-letniej, a także wprowadzenie na rynek nowej kolekcji jesienno-zimowej spowodowało, iż we wrześniu br. ceny obuwia i odzieży ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 1,5 proc. i 0,7 proc. wyższym niż w sierpniu br.
Według GUS licząc w ujęciu rocznym deflacja we wrześniu wyniosła 0,8 proc., w tym ceny towarów spadły o 1,5 proc., a usług wzrosły o 1,1 proc.
Zgodnie z opublikowanym po raz pierwszy na początku października eksperymentalnym, tzw. szybkim szacunkiem inflacji, ceny we wrześniu 2015 r. w stosunku do poprzedniego miesiąca obniżyły się o 0,2 proc., a w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku obniżyły się o 0,8 proc.
Minister finansów Mateusz Szczurek powiedział w czwartek dziennikarzom, że deflacja powinna ustąpić na przełomie listopada i grudnia, a pod koniec roku wzrost cen może przekroczyć 0,4 proc. (PAP)
mmu/ dol/ jzi/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 15.10.2015, 17:40 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |