Newsletter

Rekord pobity! – podsumowanie V Europejskiego Kongresu MŚP

02.11.2015, 15:31aktualizacja: 02.11.2015, 15:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

6000 uczestników, 3 dni debat i spotkań, 63 panele dyskusyjne, 12 wydarzeń towarzyszących, 400 gości zagranicznych z 42 krajów oraz 100 wystawców Targów Biznes Expo. Tak w liczbach przedstawia się podsumowanie piątego Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Znamy już problemy, z jakimi borykają się przedsiębiorcy, nadszedł czas aby wszystkie wnioski zebrać i przekazać je na ręce najwyższych władz w Polsce, samorządów, instytucji otoczenia biznesu oraz przedsiębiorców.

Kongres po raz pierwszy odbył się w oddanym w tym roku do użytku Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, które stało się wizytówką miasta i głównym miejscem spotkań biznesowych w regionie. Podczas konferencji prasowej inaugurującej Kongres, Jerzy Buzek, Poseł Parlamentu Europejskiego i Przewodniczący Komitetu Honorowego V Europejskiego Kongresu MŚP podkreślił rolę, jaką pełni sektor MŚP w gospodarce Polski i Europy. "To właśnie mali i średni przedsiębiorcy są rdzeniem i krwioobiegiem polskiej gospodarki" – powiedział. Tą deklarację potwierdzają dane, które na konferencji prasowej przedstawiła Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. MŚP stanowią bowiem 99% firm w Polsce, czyli aż 70% miejsc pracy i 48,5% PKB.

Swoje wsparcie dla idei Kongresu wyrazili również Prezydent RP - Andrzej Duda i Prezes Rady Ministrów - Ewa Kopacz. "Konieczne są ułatwienia w zakładaniu firm, zapewnienie równości szans na rynku, przejrzystość i jednoznaczność przepisów podatkowych. Trzeba przy tym zadbać nie tylko o sam wzrost gospodarczy - który jest bardzo ważny - alez także o zrównoważony rozwój kraju, o łączenie celów ekonomicznych z równie istotnymi celami społecznymi" – czytaliśmy w liście przesłanym przez Prezydenta RP – Andrzeja Dudę.

Z kolei Ewa Kopacz zwracała uwagę, jak ważną rolę w budowaniu polskiej gospodarki pełni kreatywność, pracowitość i determinacja małych i średnich przedsiębiorstw.

Siła współpracy i dialog z otoczeniem

Ponad 60 paneli skupiało się wokół najważniejszych zagadnień związanych z sektorem MŚP. Dużą wagę przywiązano do takich tematów, jak rozwijanie biznesu w ramach rodzinnych struktur, korzystanie z nowoczesnych technologii, bariery prawno-administracyjne, współpraca z nauką i samorządem oraz internacjonalizacja przedsiębiorstw. Głównym przesłaniem jest siła współpracy i dialog z otoczeniem, które są podstawą do prawidłowego funkcjonowania każdej z firm. Dzięki bogatemu programowi i szerokiej ofercie wydarzeń, każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Nie zabrakło inspiracji, doświadczenia i dobrych praktyk z zakresu prowadzenia własnej działalności i możliwości rozwoju firmy.

Oferta dla biznesu – Targi Biznes Expo

Oprócz paneli i warsztatów uczestnicy mieli okazję zapoznać się z ofertą usług i produktów dla sektora MŚP podczas Targów Biznes Expo. Wśród wystawców nie zabrakło znanych firm i instytucji m.in. Mercedes Benz, BetaMed, Miasto Zabrze, Petralana, Politechnika Śląska. Targi trwały trzy dni i stworzyły nie tylko tradycyjną przestrzeń targową, ale również wyspy wiedzy i wynalazków. Po raz kolejny przyciągnęły liczne grono zainteresowanych oraz zaowocowały wymianą doświadczeń i nawiązaniem nowych kontaktów biznesowych.

Przedsiębiorczość Europy tkwi w młodych

Uzupełnieniem tematyki był specjalny program dla młodych przedsiębiorców w ramach którego przygotowano warsztaty i panele zorganizowane przez Forum Młodych Przedsiębiorców m.in. okrągły stół dotyczący umowy TTIP pomiędzy Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi, praktyczne warsztaty Akademii Marketingu i Sprzedaży z zakresu social mediów, kształtowania wizerunku firmy w Internecie, e-commerce, a także dwa panele dyskusyjne – „Młody Przedsiębiorca w Polsce i Europie” i „Gdzie jesteśmy? Ekosystem startupowy w Polsce na tle Europy i Stanów Zjednoczonych”. Dodatkowo odbył się Zjazd delegatów organizacji członkowskich Europejskiej Konfederacji Młodych Przedsiębiorców „YES for Europe”. W trakcie Kongresu odbyło się również 10 spotkań młodych przedsiębiorców z liderami biznesu i mediów zorganizowanych w ramach ścieżki Future Enterpreneurs 2015 przez Forum Młodych RIG w Katowicach.

[Załącznik: Informacja prasowa - MŁODZI PRZEDSIĘBIORCY Z POLSKI, EUROPY I USA PODPISALI "DEKLARACJĘ KATOWICKĄ"]

Dalej w dobrym kierunku

"Myślę, że w trakcie 3 dni zawarto kilkadziesiąt porozumień w ramach spotkań B2B, zapowiadających kooperację i współpracę między firmami w wymiarze międzynarodowym. Bardzo dużo firm z Polski się poznało właśnie tutaj w Katowicach. Jako Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach od zawsze działamy z myślą o przyszłości Śląska i Polski w kategoriach gospodarczych. Nie można jednak mówić o gospodarce bez aspektów społecznych, ponieważ w gospodarce pracują ludzie i to oni są największą wartością. Mówimy o biznesie w wydaniu nie XIX-wiecznym, ale XXI wieku. Rekordowa ilość uczestników, zainteresowanie tym wydarzeniem i zaangażowanie partnerów jest sygnałem aby kontynuować te dyskusje w kolejnych latach" – podkreśla Tadeusz Donocik, Prezes RIG w Katowicach.

Efektem debat, spotkań, wymiany poglądów oraz doświadczeń będzie publikacja, zawierająca rekomendacje dobrych praktyk, które zostaną wręczone przedstawicielom rządu, samorządów, świata biznesu, środowiska nauki, a także przekazane na ręce Prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Monitoring mediów dla wydarzenia prowadzi firma PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Sp. z o.o. – Partner Merytoryczny V Europejskiego Kongresu MŚP.

KONTAKT:

Patrycja Sopalska

tel. +48 664 979 338

e-mail: patrycja.sopalska@prc.pl

-

Michał Smagała

tel. +48 664 979 847

e-mail: michal.smagala@prc.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.11.2015, 15:31
Źródło informacji Grupa PRC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ