Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął kierunkowo projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015. Nowelizacja była konieczna z powodu niższych wpływów podatkowych.
W 2015 r. dochody budżetu państwa będą niższe od wcześniej zaplanowanych o 10,4 mld zł, tj. o 3,5 proc. Dochody podatkowe będą mniejsze o 12,2 mld zł, tj. o 4,5 proc. w stosunku do kwot pierwotnie planowanych. Natomiast dochody niepodatkowe przewidziano wyższe o 1,7 mld zł, tj. o 6,7 proc.
Szczegółowe informacje dotyczące znowelizowanej ustawy budżetowej zostaną podane jutro, tj. 2 grudnia w trakcie konferencji prasowej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2016 (tzw. ustawa okołobudżetowa).
Ponadto Rada Ministrów zaakceptowała:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw.
Wydano rozporządzenie w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2016 r.
Rada Ministrów wysłuchała informacji na temat harmonogramu prac legislacyjnych nad programem wsparcia rodzin 500+ (chodzi o projekt ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci). Na początku grudnia zostanie on wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów i przekazany do konsultacji międzyresortowych. Następnie zostanie skierowany do konsultacji społecznych. Na początku lutego 2016 r. projekt zostanie rozpatrzony i przyjęty przez rząd, a następnie wysłany do Sejmu.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2016 (tzw. ustawa okołobudżetowa), przedłożony przez ministra finansów.
Projekt tzw. ustawy okołobudżetowej na 2016 r. jest ściśle związany z projektem ustawy budżetowej na przyszły rok. Przewidziane w niej propozycje mają odzwierciedlenie w kwotach ujętych w projekcie budżetu i zapewniają jego prawidłową realizację.
Najważniejsze propozycje rozwiązań:
Świadczenia i wynagrodzenia w sektorze finansów publicznych
- „zamrożenie” funduszu świadczeń socjalnych na poziomie obowiązującym w 2015 r.;
- „zamrożenie” na poziomie 2013 r. podstawy naliczenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników uczelni publicznych;
- odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonywany będzie na podstawie kwoty bazowej z 2012 r.;
- podstawą odpisu na fundusz socjalny dla emerytów i rencistów – byłych żołnierzy oraz funkcjonariuszy innych służb mundurowych będą środki zaplanowane na 2011 r. na emerytury i renty;
- „zamrożenie” kwoty bazowej wynagrodzeń dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (nie wyklucza to możliwości podwyższenia wynagrodzeń tych osób w rozporządzeniu ustalającym mnożniki kwoty bazowej);
Fundusz Pracy
- w planie finansowym Funduszu Pracy w 2016 r. przeznaczono 835,3 mln zł na staże podyplomowe oraz szkolenia specjalizacyjne (rezydentury) lekarzy, dentystów, pielęgniarek i położnych – przy jednoczesnym zwiększeniu wydatków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu prawie o 700,3 mln zł;
- w 2016 r. przewidziano częściowe finansowanie rezydentur ze środków budżetu państwa – do 182,9 mln zł (umożliwi to odbycie specjalizacji przez wszystkich absolwentów uczelni medycznych z lat 2012-2015);
Planowanie niektórych wydatków
- analogicznie, jak w latach ubiegłych, stosowana będzie regulacja umożliwiająca elastyczne planowanie środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli;
- będzie istniała możliwość dofinansowania z budżetu państwa Funduszu Emerytalno-Rentowego (w przypadku większej liczby świadczeniobiorców);
- możliwe będzie przyznanie dotacji celowej na obsługę medialną Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016;
- w ramach środków zaplanowanych w części 29 – Obrona narodowa, możliwe będzie finansowanie przygotowania i organizacji Szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Polsce w 2016 r. (projekt ustawy umożliwi przenoszenie środków z części 29 – Obrona narodowa do innych dysponentów budżetu państwa –ministrów realizujących to przedsięwzięcie);
Przepis dotyczący ustawy o biokomponentach i biopaliwach
W 2016 r. nie będzie stosowany przepis, który stanowi, że na działania promujące rynek biopaliw przeznacza się 1,5 proc. planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, co pozwoli przeznaczyć te środki na wydatki o charakterze społecznym.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.
Zasadniczym celem nowelizacji ustawowej jest:
- wdrożenie dyrektywy 2013/50/UE zmieniającej dyrektywę 2004/109/WE w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym, dyrektywę 2003/71/WE w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych oraz dyrektywę 2007/14/WE ustanawiającą szczegółowe zasady wdrożenia niektórych przepisów dyrektywy 2004/109/WE,
- częściowa implementacja dyrektywy 2014/51/UE zmieniającej dyrektywy 2003/71/WE i 2009/138/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 w zakresie uprawnień Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) – w zakresie dotyczącym zmiany dyrektywy 2003/71/WE.
W znowelizowanych przepisach przewidziano:
- doprecyzowanie definicji „państwa macierzystego” oraz procedury wyboru przez emitenta tego państwa i zawiadamiania o tym wyborze,
w zakresie zawiadamiania o znacznych pakietach praw głosu w spółce publicznej, w szczególności wprowadzenie obowiązku złożenia zawiadomienia o przekroczeniu określonych w ustawie o ofercie publicznej progów w związku z nabywaniem określonych instrumentów pochodnych,
- w zakresie nakładania kar i stosowania środków administracyjnych za naruszenia przepisów wynikających z dyrektywy 2004/109/WE, w szczególności wprowadzenie sankcji dla członka rady nadzorczej lub członka innego organu nadzorującego spółki publiczne za naruszenie obowiązków przez spółkę oraz zwiększenie maksymalnych wymiarów administracyjnych kar pieniężnych.
W wyniku wprowadzonych zmian nastąpi zwiększenie skuteczności systemu dotyczącego przejrzystości, zwłaszcza w zakresie ujawniania informacji na temat własności przedsiębiorstwa, a także wzmocnienie systemu kar i środków administracyjnych za naruszenia przepisów dyrektywy 2004/109/WE zmienionej dyrektywą 2013/50/UE, co przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa obrotu na rynku kapitałowym oraz ochrony inwestorów.
Znowelizowane przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.
Nowe regulacje są niezbędne ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa:
- dyrektywy 2011/61/UE w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dyrektywa ZAFI),
- dyrektywy 2014/91/UE zmieniającej dyrektywę 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w zakresie funkcji depozytariusza, polityki wynagrodzeń oraz sankcji (dyrektywa UCITS V).
Przewidziano zapewnienie zgodności przepisów krajowych z dyrektywą 2011/61/UE przez:
- uznanie za alternatywny fundusz inwestycyjny (AFI) specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego oraz funduszu inwestycyjnego zamkniętego, a w konsekwencji za zarządzającego alternatywnym funduszem inwestycyjnym (ZAFI) towarzystwa funduszy inwestycyjnych, które zarządza takimi funduszami, dodatkowo uznanie za AFI spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych, które pozyskują kapitał od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów, a w konsekwencji za ZAFI jednego z komplementariuszy tych spółek będącego osobą prawną, a ponadto uznanie za ZAFI spółki kapitałowej, która pozyskuje kapitał od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów;
- wyraźne wskazanie formy prawnej przewidzianej do prowadzenia działalności pozyskiwania kapitału od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów (fundusze inwestycyjne, spółki komandytowe oraz komandytowo-akcyjne, spółki kapitałowe, w tym spółki europejskie);
- wprowadzenie wymogu prowadzenia działalności przez krajowych zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (na podstawie wcześniej uzyskanego zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego), z jednoczesną możliwością wykonywania działalności przez ZAFI, spełniające warunki przewidziane dyrektywą (niska wartość aktywów zarządzanych funduszy), wyłącznie po uzyskaniu wpisu do rejestru ZAFI wykonujących działalność bez zezwolenia (wyłączeniem tym nie będą objęte ZAFI będące towarzystwami funduszy inwestycyjnych).
W związku z implementacją dyrektywy UCITS V nastąpi w odniesieniu do otwartych funduszy inwestycyjnych:
- dookreślenie zadań oraz obowiązków depozytariuszy, w tym zadań polegających na przechowywaniu aktywów UCITS i zadań o charakterze nadzorczym oraz zwiększenie odpowiedzialności depozytariusza w przypadku utraty instrumentów finansowych;
- wprowadzenie wymogu wdrożenia przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych polityki wynagrodzeń w stosunku do pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka zarządzanych otwartych funduszy inwestycyjnych;
- rewizja sankcji i środków administracyjnych.
Korzyści z wprowadzonych zmian
Dzięki wprowadzeniu ram prawnych regulujących nadzór wewnętrzny i zewnętrzny oraz funkcjonowanie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI) możliwe będzie monitorowanie i nadzorowanie ryzyka systemowego, jakie mogą generować te podmioty dla stabilności finansowej oraz inwestorów i kontrahentów, a także innych uczestników rynku finansowego.
Przewidziany projektem paszport dla ZAFI umożliwi tym podmiotom zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi z siedzibą w innych państwach członkowskich oraz oferowanie praw uczestnictwa krajowych alternatywnych funduszy inwestycyjnych w innych państwach członkowskich.
Z kolei wzmocnienie wymogów dotyczących obowiązków i odpowiedzialności depozytariuszy powinno wpłynąć na bezpieczeństwo aktywów zarządzanych funduszy, a zarazem bezpieczeństwo środków powierzonych w zarządzanie tym instytucjom.
Wprowadzenie konieczności opracowania przez zarządzających funduszami polityki wynagrodzeń powinno ograniczyć skłonność do ryzyka zarządzających funduszami, co wpłynie na ograniczenie ryzyka związanego z inwestowaniem w fundusze.
Natomiast zwiększenie poziomu maksymalnych sankcji administracyjnych powinno w sposób prewencyjny przeciwdziałać naruszaniu prawa przez zarządzających funduszami.
Nowe przepisy mają wejść w życie po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2016 r., przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Rząd ustalił, że w 2016 r. za 1 litr oleju napędowego producenci rolni otrzymają zwrot części podatku akcyzowego w wysokości 1 zł. Limit zwrotu podatku akcyzowego na 1 ha użytków rolnych wyniesie 86 zł.
Przewidywana powierzchnia użytków rolnych, do której rolnicy będą mogli otrzymać zwrot podatku akcyzowego to 9,8 mln ha.
Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ mkz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 01.12.2015, 16:59 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |