Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- UOKiK informuje:
Czy Internetowi sprzedawcy stosują się do przepisów ustawy o prawach konsumenta? W 2016 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie sprawdzał, jak przestrzegane są prawa klientów.
25 grudnia mija rok od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym. Zmieniły się zasady zakupów przez Internet, od akwizytora, a także składania reklamacji. Stale monitorujemy płynące od konsumentów sygnały dotyczące naruszania ich praw. W 2016 r. Urząd planuje przeprowadzić kompleksowe kontrole, które wykażą jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych przepisów. Dwie pierwsze decyzje dotyczące naruszania ustawy o prawach konsumenta zostały niedawno wydane. Dotyczą one przedsiębiorców: xstritfashion.pl oraz Arkon-Trading sprzedającego pod nazwą galeria-zakupow.
Obaj przedsiębiorcy naruszyli obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o prawach konsumenta. Przykładowo nie informowali o procedurze rozpatrywania reklamacji, czy wzorze formularza odstąpienia od umowy.
Ponadto, Xstritfashion nie przyznawał konsumentom prawa zwrotu towaru przecenionego, a na pozostałe – określał termin 10-dniowy, zamiast 14-dniowego, który wynika z ustawy o prawach konsumenta. Ponadto, zastrzegał, że koszt przesyłki nie podlega zwrotowi. Przypominamy, że przepisy nie uzależniają możliwości odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży od tego, czy rzecz była przeceniona czy też sprzedawana w regularnej cenie. W przypadku odstąpienia od zawartej umowy, sprzedawca musi zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.
Arkon-Trading zastrzegał również, że konsument odstępując od umowy wraz z towarem musi nadać oświadczenie o tym, że rezygnuje z zakupów. Zgodnie z prawem, nie jest konieczne wysłanie oświadczenia wraz z produktem. Można to zrobić niezależnie.
Arkon-Trading oraz Xstritfashion zaprzestali stosowania niektórych kwestionowanych przez Urząd postanowień i zobowiązali się do zmiany pozostałych. Wszystkim przedsiębiorcom przypominamy, że w 2016 roku Prezes UOKiK rozpoczyna kompleksowe kontrole, które wykażą, jak przedsiębiorcy dostosowali się do przepisów ustawy o prawach konsumenta.
Więcej informacji o prawach konsumentów i obowiązkach przedsiębiorców można znaleźć na stronie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl oraz w bezpłatnych publikacjach wydanych przez Urząd. Wszystkim konsumentom przypominamy, że do końca grudnia można skorzystać z bezpłatnych porad w trakcie zakupów. Prawnicy Federacji Konsumentów (FK) pełnią dyżury w wybranych supermarketach w 11 miastach (w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Sosnowcu, Warszawie i Wrocławiu). Szukaj specjalnie oznaczonych stanowisk w weekendy i w wybrane dni tygodnia. FK udziela również porad na swoim profilu na Facebooku. Internauci mogą skorzystać również z szybkich porad udzielanych przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów. Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronach internetowych partnerów.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ mkz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 23.12.2015, 12:27 |
Źródło informacji | UOKiK |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |