Pobierz materiał i Publikuj za darmo
NBP zapewnia, że projekt graficzny banknotu o nominale 200 zł nie zmienił się, jednak zastosowanie nowych, bardziej zaawansowanych technologicznie zabezpieczeń spowodowało, że różnice pomiędzy banknotami zmodernizowanej i dotychczasowej emisji są wyraźnie widoczne.
"Na nowym banknocie umieszczono m.in. nitkę okienkową z efektem zmienności optycznej. Fragmenty nitki płynnie zmieniają kolor ze złotego na zielony, a znajdujący się na niej wzór szachownicy porusza się w obu płaszczyznach. Na przedniej stronie banknotu znalazł się także ozdobny element graficzny, płynnie zmieniający kolor ze złotego na zielony (tzw. królewski symbol), a na tylnej – złoty opalizujący ornament" - poinformowano w komunikacie.
Podobnie, jak w przypadku niższych nominałów, wzbogacono znak wodny: podczas oglądania pod światło oprócz wizerunku władcy widoczne jest także oznaczenie nominału. Zmieniono również znak recto-verso i obecnie elementy nadrukowane po obu stronach banknotu składają się w wizerunek korony w owalu dopiero oglądane pod światło. Lewa część banknotu, gdzie znajduje się znak wodny, jest niezadrukowana, dzięki czemu banknot wydaje się nieco jaśniejszy, a znak wodny jest lepiej widoczny.
Wprowadzono także dodatkowe ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Wzdłuż krótszych krawędzi banknotu umieszczono dziesięć ukośnych pasków (taką samą technologię zastosowano również w nowej serii banknotów euro). Zmodyfikowano też wzór geometryczny w lewym dolnym rogu – trójkąt wykonany jest z drobnych kółek, bardzo dobrze wyczuwalnych w dotyku. (PAP)
mmu/ son/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.02.2016, 09:38 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |