Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W 2015 r. utrzymywała się niższa produkcja napojów spirytusowych, przy lekkich wzrostach w produkcji pozostałych kategorii alkoholi. Zakłady spirytusowe w Polsce wytworzyły 12 proc. mniej wyrobów niż w 2012, czyli przed podwyżką akcyzy na mocne alkohole wprowadzonej 1 stycznia 2014 r. - zaznaczył Wiwała.
Większość sprzedawanej wódki w naszym kraju pochodzi z produkcji rodzimej, import ma relatywnie mały udział w podaży napojów spirytusowych (7 proc.). W 2015 r. produkcja alkoholi mocnych szacowana jest na 2,815 mln hl, podczas gdy w 2013 było to 3,545 mln hl.
Branżę martwi spadek eksportu wódek. W okresie styczeń-wrzesień 2015 r. eksport zmniejszył się o 4,6 proc. do 36,25 mln litrów, ale jego wartość zwiększyła się o 2,1 proc. do 127,3 mln euro. "Gdyby producentom udało się zahamować spadki wolumenu, perspektywy dla branży byłyby korzystne" - uważa szef Rady Głównej ZP PPS, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka i wiceprezes Wyborowa Pernod Ricard Andrzej Szumowski. Obecnie za granicę trafia 19 proc. wyprodukowanej w kraju wódki.
Jak mówił, wielu decydentów uważa promowanie wódki za wstydliwe. Ale nie mamy zbyt wielu polskich produktów, które są globalnie rozpowszechnione, doceniane i kojarzone z naszym krajem. Jak pokazują ostatnie badania, polska wódka jest znana za granicą. Jest to dobra baza do promocji naszych wódek. Podkreślił, że takich obaw nie mają władze innych krajów szeroko promując własne alkohole, np. dotyczy to szkockiej whisky, która niemal w całości trafia na zagraniczne rynki, czy francuskiego szampana, który jest głównie konsumowany poza Francją.
(PAP)
awy/ mhr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 28.02.2016, 08:52 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |