Pobierz materiał i Publikuj za darmo
"Wprowadzenie banknotu do obiegu planowane jest na luty 2017 r. Prace nad przygotowaniem nowego nominału postępują zgodnie z harmonogramem, obecnie NBP odebrał partię pilotażową banknotu" - mówił Belka na poniedziałkowej prezentacji.
"Banknot 500 zł jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku i na rosnące koszty utrzymywania zapasu strategicznego NBP" - dodał. Rosnące zapotrzebowanie na pieniądz gotówkowy jest, zdaniem Belki, spowodowane wzrostem gospodarczym, dobrą sytuacją na rynku pracy oraz niskimi stopami procentowymi. Jak tłumaczył, "wprowadzenie do obiegu banknotu o nominale 500 zł pozwoli odpowiedzieć na ten wzmożony popyt i przyniesie oszczędności w kosztach funkcjonowania NBP".
Prezes NBP przypomniał również w trakcie prezentacji, że struktura nominałowa w Polsce nie zmieniła się od 1995 r., a nowy banknot to kolejny krok w procesie modernizacji, który ma na celu m.in. zmniejszenie liczby fałszywych banknotów w obiegu.
Według NBP zapotrzebowanie na pieniądz gotówkowy wrosło o 16 proc. w stosunku do ubiegłego roku, a wartość obiegu gotówkowego w Polsce wynosi obecnie ponad 170 miliardów złotych.
Prace nad nowym banknotem rozpoczęto w listopadzie 2014 r. Autorem projektu nowego banknotu jest Andrzej Heidrich, który odpowiada również za projekty pozostałych polskich banknotów obiegowych o nominałach 10, 20, 50, 100 i 200 zł. Heidrich zachował chronologiczną ciągłość serii "Władcy polscy" przez umieszczenie na banknocie 500 zł wizerunku Jana III Sobieskiego. Producentem wszystkich polskich banknotów jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. (PAP)
mro/ son/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 06.06.2016, 15:13 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |