Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Uroczystość odbyła się ponad wiek od otwarcia Kanału Panamskiego w 1914 roku, które zrewolucjonizowało handel między Wschodem a Zachodem. Obecnych było wiele zagranicznych osobistości, a także tysiące Panamczyków powiewających chorągiewkami.
"To szlak jednoczący świat" - powiedział prezydent Panamy Juan Carlos Varela.
W liczącym 80 km kanale wybudowane dwie nowe śluzy: Agua Clara po stronie atlantyckiej i Cocoli na Pacyfiku. Całość oddano do użytku z opóźnieniem 20 miesięcy. Inwestycja kosztowała 5,45 mld dolarów.
Statek Cosco Shipping Panama został wybrany losowo; ma on 48 metrów szerokości i 300 metrów długości. Nowy kanał będą mogły pokonywać jednostki nawet większe, do 366 metrów długości i zabierające do 14 tys. kontenerów. To oznacza potrojenie wydajności kanału i potrojenie zysków dla Panamy, która zawdzięcza mu 40-45 proc. swojego PKB.
Przez Kanał Panamski przechodzi ok. 6 proc. światowego handlu. Głównymi klientami są Stany Zjednoczone i Chiny. Od 1914 roku przepłynęło nim ponad milion statków. Szacuje się, że dzięki jego poszerzeniu najbardziej wzrośnie handel między wschodnim wybrzeżem USA a krajami Azji.
Władze Panamy liczą, że otwarcie poszerzonego kanału odwróci uwagę opinii publicznej od afery wokół działalności panamskiej kancelarii prawnej Mossack Fonseca, która pomagała znanym i bogatym ukrywać swoje dochody.
"Pokazujemy światu prawdziwą twarz Panamy. To powinno mieć pozytywny efekt dla wizerunku kraju" - powiedział AFP administrator kanału Jorge Quijano, który przypomniał, że kanał zaliczany jest do siedmiu cudów współczesnego świata. (PAP)
kot/ ap/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 26.06.2016, 19:17 |
Źródło informacji | AP,AFP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |