Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Urzędnicy w Brukseli odkryli, że w kartelu przez 14 lat były niemieckie koncerny MAN i Daimler, francusko-szwedzki Renualt/Volvo, holenderski DAF i włoskie Iveco.
"Nakładamy dziś najwyższą w historii karę za kartel. Jest ona dwa razy wyższa od poprzedniej, nałożonej w 2012 r., ale mamy ku temu powody. Ten kartel dotyczy bardzo dużego rynku i działał przez bardzo długi okres" - mówiła na konferencji prasowej w Brukseli unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.
Przeprowadzone śledztwo wykazało, że zmowa producentów ciężarówek zawiązała się w 1997 r. i funkcjonowała do 2011 r., gdy KE przeprowadziła w firmach niezapowiedzianą inspekcję. Wszystkie przyznały się do winy.
Pięciu producentów, których dotyczy sprawa, sprzedaje 9 z 10 średnich (od 6 do 16 ton) i ciężkich (powyżej 16 ton) samochodów ciężarowych w Europie. Nie wszyscy zostali jednak ukarani. Grzywny, która miała wynosić 1,2 mld euro, uniknął MAN, który ujawnił istnienie kartelu. Reszta producentów w zamian za współpracę uzyskała obniżenie wysokości kar.
Mimo wszystko nie są one małe. Najwięcej, bo ponad miliard euro, będzie musiał zapłacić Daimler, kolejny jest DAF - 752 mln euro, Volvo/Renault - 670 mln euro, a na końcu Iveco - 494 mln euro. Część firm już ogłosiła, że dysponuje rezerwami na ich pokrycie.
Dochodzenie KE wykazało, że firmy podczas spotkań ustalały listę cen brutto za swoje ciężarówki w UE, a dokładnie w Europejskim Obszarze Gospodarczym (UE plus Norwegia, Islandia i Liechtenstein). Na podstawie listy ustalano ceny dla indywidualnych klientów. (PAP)
stk/ ulb/ kar/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 19.07.2016, 16:51 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |