Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- UOKiK informuje:
14 dni od otrzymania towaru – tyle masz czasu na zwrot, gdy kupujesz w sklepie internetowym. Jeśli się rozmyślisz, przedsiębiorca powinien oddać zarówno koszty towaru, jak i przesyłki. UOKiK nałożył karę na sklep internetowy, który nie przestrzegał tych przepisów.
Emistomarket.pl i dom-lazienka.pl – pod tymi adresami działa sklep internetowy ze sprzętem AGD. Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko właścicielowi sklepu zostało wszczęte w kwietniu 2015 r. Zarzuty dotyczyły nieprzestrzegania praw klientów indywidualnych wynikających z ustawy o prawach konsumenta.
Postępowanie Urzędu wykazało, że przedsiębiorca naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Podany w regulaminie sklepu termin na odstąpienie od umowy liczony był od dnia złożenia zamówienia, a nie od odbioru towaru. Czas na oddanie pieniędzy konsumentowi wynosił 14 dni od otrzymania przez sprzedawcę przesyłki z towarem zamiast od dnia rezygnacji kupującego. Dodatkowo z regulaminu wynikało, że przedsiębiorca zwraca klientom, którzy rezygnują z zakupionych produktów, tylko wartość oddawanego towaru i nie uwzględnia kosztów dostawy.
Potwierdziły się także zarzuty UOKiK dotyczące wprowadzania konsumentów w błąd w zakresie czasu trwania gwarancji na niektóre produkty oferowane w sklepie internetowym. Prezentowana przy nich informacja o pięcioletniej gwarancji była nieprawdziwa - okres gwarancji producenta wynosił 2 lata.
Zgodnie z przepisami, gdy kupujesz w sklepie internetowym, masz 14 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. Wystarczy, ze przekażesz sprzedawcy wypełnione oświadczenie, aby w świetle prawa umowa była uznawana za niezawartą. Towar odsyłasz do przedsiębiorcy, a pieniądze (cenę i koszty najtańszej dostawy w ofercie sklepu) oddaje on tobie. Ponosisz jedynie koszt odesłania towaru. 14-dniowy termin liczy się od następnego dnia po otrzymaniu towaru. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić nie później niż w terminie 14 dni od twojej rezygnacji. Sprzedawca może jedynie wstrzymać się z nim do momentu, gdy otrzyma produkt lub dowód jego odesłania.
Urząd nałożył na Emisto karę ponad 46 tys. zł i nakazał zaniechania zakwestionowanych praktyk. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.
Konsumencie, korzystaj z bezpłatnej pomocy. Zadzwoń lub napisz: infolinia 801 440 220, adres porady@dlakonsumentow.pl. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy szukaj w jednym z centrów ECC-Net (prawnicy mówią również w innych językach europejskich).
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ mkz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 17.11.2016, 11:37 |
Źródło informacji | UOKiK |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |