Pobierz materiał i Publikuj za darmo

"Polska od 2011 roku ma sprawny system poboru opłat drogowych dla samochodów ciężarowych, jednak jego zakres jest niewystarczający. Powinien być rozwijany w celu objęcia kolejnych odcinków dróg opłatami i kontrolą, a także rozbudowywany o nowe moduły, np. służące do odczytywania tablic i ważących pojazdy. Oprócz skutku fiskalnego, takie działania pozwoliłyby również skuteczniej walczyć z przemytem i wyłudzeniami VAT" - stwierdził Marek Wróbel, prezes Fundacji Republikańskiej.
System viaTOLL, który obejmuje kontrolę samochodów powyżej 3,5 tony, mógłby być wykorzystany przez organy ścigania do lokalizowania pojazdów, a także śledzenia ich tras. Dzięki temu polskie służby mundurowe mogłyby uzyskać informacje o najczęstszych drogach przemytu oraz dowody w postępowaniach.
viaTOLL mógłby być też wsparciem dla uczciwych przedsiębiorców. Dzięki informacjom z systemu możliwe byłoby potwierdzenie, że transport towaru poza granice Polski faktycznie miał miejsce, w związku z czym transakcja była poprawna, a przedsiębiorcy należy się zwrot podatku VAT.
"Uważamy, że dalszy rozwój systemu viaTOLL, leży przede wszystkim w interesie Skarbu Państwa - dodaje Radosław Żydok, współautor raportu. - Przekazanie bezpośredniego dostępu do danych z systemu służbom celnym i skarbowym mogłoby znacznie poprawić ich efektywność w walce z przemytem i wyłudzeniami VAT".
W przyszłym roku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podejmie decyzję odnośnie przyszłości systemu poboru opłat. Pytanie brzmi nie tyle, czy tworzyć nowy system - bo byłby to wydatek nieracjonalny - tylko w jakim kierunku udoskonalać istniejące rozwiązania. W latach 2011-2016 system viaTOLL, którego operatorem jest firma Kapsch, przyniósł niemal siedem miliardów złotych do Krajowego Funduszu Drogowego. Koszty budowy systemu viaTOLL zwróciły się po kilkunastu miesiącach.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.11.2016, 14:50 |
Źródło informacji | Fundacja Republikańska |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Co trzecia kura w Polsce nie jest już hodowana w klatce
Już 1/3 kur znoszących jajka w Polsce jest utrzymywana w systemach alternatywnych do klatkowego - wynika z najnowszego raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Ponad 170 firm zadeklarowało rezygnację z jaj klatkowych, a prawie połowa z nich już się z tego wywiązała. Udział chowu klatkowego w Polsce spadł od 2014 r. o ponad 20 punktów procentowych.- 02.04.2025, 09:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Stowarzyszenie Otwarte Klatki
-
Nowe połączenie regionalne LOT-u. Od dziś samoloty polskiego przewoźnika latają z Krakowa do Paryża Orly
• Polskie Linie Lotnicze LOT 31 marca 2025 r. zainaugurowały rejsy z Krakowa do Paryża-Orly.
• Połączenie w pierwszych tygodniach będzie realizowane 6 dni w tygodniu, a od 14 kwietnia codziennie, przez cały rok.
• Uruchomienie trasy między Krakowem a paryskim lotniskiem Orly wpisuje się w strategię rozwijania oferty LOT-u na regionalnych lotniskach w Polsce.- 01.04.2025, 11:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ