Newsletter

Małe i średnie firmy Globalnymi Liderami Przyszłości

08.12.2016, 12:58aktualizacja: 08.12.2016, 12:58

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

GLP 2016
GLP 2016
Firmy Cloud Technologies, Oponeo.pl, WISS oraz Zortrax zostały laureatami konkursu Globalni Liderzy Przyszłości 2016. Konkurs organizuje ICAN Institute. Ministerstwo Rozwoju objęło trzecią edycję tego konkursu honorowym patronatem.

Inicjatywa ICAN Institute, wydawcy Harvard Business Review Polska ma na celu zlokalizowanie i zbadanie firm, które na międzynarodowej scenie już odnoszą sukcesy, a w przyszłości mogą odnieść jeszcze większe zostając globalnymi liderami, którzy nadają ton polskiej ekspansji za granicą i mogą być wzorem do naśladowania.

Kapituła konkursu Globalni Liderzy Przyszłości 2016, składająca się z ekspertów i pasjonatów globalizacji polskich firm, dokonała wyboru laureatów spośród 13 finalistów. Ci z kolei byli wytypowani spośród ponad 200 firm z większościowym polskim kapitałem z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

"Staramy się w ramach tego projektu wspierać przedsiębiorców w wymiarze intelektualnym, społecznym i moralnym" - powiedział dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute i redaktor naczelny Harvard Business Review Polska.

Według Pawła Kubisiaka, zastępcy redaktora naczelnego Harvard Business Review Polska, najważniejsza jest praca od podstaw, czyli "dostarczanie przedsiębiorcom wiedzy i narzędzi potrzebnych do ekspansji w zmieniającym się świecie". Jednocześnie zaprosił przedsiębiorców do korzystania ze specjalnego projektu, jakim jest mapa ekspansji polskich firm na rynkach zagranicznych. Mapa jest na bieżąco aktualizowana na stronie http://mapapolskiejekspansji.pl/

Sylwetki laureatów

Przedsiębiorstwa, które zostały zakwalifikowane do ostatniego etapu konkursu Globalni Liderzy Przyszłości, różni niemal wszystko. Począwszy od branży, specjalizacji, jak i biznesowego modelu zarządzania w ekspansji międzynarodowej. A łączy przede wszystkim znaczący sukces na arenie międzynarodowej i apetyt na osiągnięcie pozycji lokalnego lidera oraz wypracowania polskiej marki rozpoznawalnej na globalnym rynku.

Cloud Technologies działa na rynku automatycznej reklamy internetowej. Efektywne, zaawansowane rozwiązania spółki w zakresie "Programmatic Marketingu" spotkały się z zainteresowaniem światowych grup medialnych.

Prezes spółki Piotr Prajsnar uważa, że konkurs GLP jest wyjątkowy m.in. ze względu na sposób badania firm i wartościowy dla zarządów spółek raport kapituły. "Dowiadujemy się jak ‘na chłodno’ jest postrzegane przez ekspertów to, co robimy, otrzymujemy też pewne sugestie, więc pod tym względem jest to wyjątkowo cenna dla nas formuła i wyróżnienie" - podsumował.

Spółka Oponeo.pl zarządza największym w Polsce internetowym sklepem opon i felg. Współpracuje z niemal tysiącem partnerskich warsztatów w kraju i dynamicznie zwiększa sprzedaż za granicą. W ciągu pięciu lat firma chce zdobyć w Europie pozycję lidera detalicznej sprzedaży opon przez Internet. "Mamy aspiracje, aby także na świecie być liczącym się graczem, może nawet liderem" - ujawnił Ernest Pujszo, OPONEO.PL S.A

WISS jest jednym z wiodących na świecie producentów samochodów specjalnych oraz sprzętu przeciwpożarowego dla straży pożarnej, wojska i policji. Firma eksportuje do ponad 60 krajów świata.

Wiceprezes WISS Izabela Plewnia stwierdziła, że polski przemysł musi się dostosowywać do dynamicznych zmian w gospodarce i wskazała na potrzebę większego wspierania przez państwo dużych polskich firm produkcyjnych. "Państwo głównie dotuje przedsiębiorstwa małe, średnie i mikro, a powinno bardziej promować w świecie duże firmy produkcyjne, pomagać im w rozwoju tak, aby były w stanie konkurować na globalnym rynku z największymi korporacjami, wtedy unikniemy pułapki średniego rozwoju" - powiedziała Izabela Plewnia.

Zortrax zajmuje się profesjonalnymi rozwiązaniami druku 3D. Mniej więcej 90 proc. swoich produktów sprzedaje na globalnym rynku.

"Jesteśmy jak pociąg ekspresowy, który niedawno rozpoczął swoją podróż i nie zamierza zwalniać, a wręcz przeciwnie, bo dopiero się rozpędza" - zapewnił Marcin Niedzielski, PR Manager Zortrax. Jego zdaniem rynek druku 3D rozwija się w zawrotnym tempie, a jego wartość na globalnym rynku jest szacowana na 7 mld USD. Przewiduje się, że do 2020 roku będzie on rósł o 20 proc. rocznie.

Cechy globalnego lidera

"Coraz więcej polskich firm nie ma kompleksów i traktuje rynek globalny, jako rynek docelowy" - stwierdził Paweł Kubisiak, zastępca redaktora naczelnego Harvard Business Review Polska. Z omawianych przez niego badań wynika, że "gdy dana firma weszła już na dany rynek, to tam się rozwija".

Według red. Kubisiaka jedną z najtrudniejszych barier do pokonania przez większość firm jest nastawianie się na „podbijanie” najpierw rodzimego rynku, a dopiero potem szukanie szans za granicą. Zupełnie inaczej postępują m.in. estońskie przedsiębiorstwa, które już na samym starcie swojej działalności szukają dla siebie miejsc na rynkach zagranicznych.

Przy planowaniu ekspansji bardzo ważny jest według niego marketing strategiczny, umiejętność znalezienia partnera biznesowego oraz elastyczność rozumiana jako zdolność do znalezienia się na nieustannie zmieniającym się rynku.

Potwierdził to Jacek Stryczyński, dyrektor generalny Lionbridge Polska, stwierdzając, że "umiejętność poruszania się w zmiennym środowisku biznesowym, zrozumienie klienta i ‘zwinność’ w dostosowywaniu się do jego oczekiwań są kluczami do sukcesu".

Andrzej Kozłowski dodał, że "dużym firmom trudniej dostosować się do zmian, a w związku z tym, że polskie firmy nie są tak duże (jak zagraniczne), to mogą być sprawniejsze".

"The trend is your friend"

Dr Witold Jankowski podkreślał, że warunkiem udanej ekspansji jest "fundamentalna analiza, bez której łatwo można wejść w ślepy zaułek". Procentować mogą także doświadczenia zdobyte przez przedsiębiorców podczas zmagań z efektami transformacji gospodarczej w Polsce, ich determinacja w dążeniu do sukcesu i towarzysząca temu ostrożność.

Oceniając zmiany na globalnej mapie biznesu prezes ICAN Institute zwrócił uwagę m.in. na napięte relacje między mocarstwami, znaczący wzrost roli Chin i powstawanie Nowego Jedwabnego Szlaku.

"Najważniejsza w tym projekcie jest Polska, jako brama do zamożnej Europy Zachodniej" - powiedział dr Jankowski. Według niego każdy polski przedsiębiorca powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest gotowy na podróż.

Prezes Jankowski zachęcał jednocześnie do odświeżania szkolnej wiedzy o geografii świata i nieszablonowe patrzenia na mapy. Przekonywał, że "są obszary, gdzie mimo ogólnego ‘zwijania się’ biznesu, coś się jednak rozwija”, że warto nieustannie szukać nowych kierunków ekspansji i trendów rynkowych jak „inspektora Closeau z lupą".

Wskazywał przy tym na zupełnie nowe, często zaskakujące trendy. Niektóre są związane ze zjawiskiem starzenia się społeczeństw, a inne ze zmianami kulturowymi czy mentalnymi. Przykładem mogą być oferowane właścicielom psów i rozwijające się także w Polsce takie usługi jak hotele i pensjonaty dla czworonogów. "Dzisiaj pies nie jest tylko tanim 'ochroniarzem', a jest przyjacielem, członkiem rodziny" - zauważył dr Jankowski.

Materiał powstał we współpracy z ICAN Institute, wydawcą Harvard Business Review Polska

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 08.12.2016, 12:58
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ