Newsletter

Raport: różnice w cenach w e-sklepach sięgają nawet kilkuset procent

11.12.2016, 11:17aktualizacja: 11.12.2016, 11:17

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Blisko 40 proc. pieniędzy przeznaczonych w tym roku na prezenty zostawimy w e-sklepach. Tymczasem różnice w cenach pojedynczych produktów sięgają nawet kilkuset procent - wynika z badania "Świąteczny barometr cenowy" przeprowadzonego przez Deloitte, Dealavo i Google.

Według autorów analizy "aż 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w tym roku w sklepach internetowych", bo w powszechnej opinii atutem "e-commerce są atrakcyjne ceny i promocje".

Tymczasem, jak pokazała analiza ofert 800 sklepów internetowych, "różnice w cenach pomiędzy nimi są naprawdę duże".

Badanie objęło dziesięć najpopularniejszych produktów świątecznych promowanych i wyszukiwanych w Google oraz w jednej z porównywarek cenowych. Wzięto pod uwagę kategorie takie jak: gry, konsole, drobne AGD, kosmetyki, książki, muzyka, perfumy, gry planszowe, słodycze, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki. Pogrupowano je w koszyki odpowiadające profilom zakupowym klientów.

Rozbieżności w cenach zależą od kategorii produktów. Przykładowo, tego samego dnia (28 listopada br.) woda perfumowana renomowanej marki w jednym ze sklepów internetowych kosztowała 134,89 zł, a w innym - 359 zł. Różnica wynosiła więc ponad 160 proc. W przypadku smartfonów jeden z najpopularniejszych kosztował w najtańszym sklepie 1240 zł, a w najdroższym - 2460 zł.

„Te rozbieżności w cenach pokazują, że producenci mają umiarkowany wpływ na to, jak kształtują się ceny ich produktów na rynku, szczególnie jeżeli chodzi o e-commerce" - ocenia, cytowany w opracowaniu, Mariusz Chmurzyński z Deloitte.

Z badania analizującego świąteczne zwyczaje Polaków wynika też, że w tym roku 23 proc. respondentów kupiło prezenty już w listopadzie, a 33 proc. wybierze się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. "Paradoksalnie część konsumentów, licząc na wyprzedaże, decyduje się na zakup prezentów świątecznych zaraz po świętach i wręcza je w okresie noworocznym” – zauważa Magdalena Jończak z Deloitte.

„Trzeba jednak pamiętać, że cena to nie wszystko. W przypadku sklepów internetowych i oferowanych przez nie produktów równie ważna jest szybkość i kompletność informacji o zamówieniu, koszty transportu, terminy i formy dostaw oraz subiektywna znajomość marki i jej renoma. (...) Te wszystkie czynniki budujące tzw. Customer Experience powinny być brane pod uwagę przez klientów dokonujących przed świętami zakupów online” – radzi Magdalena Jończak. (PAP)

maja/ son/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 11.12.2016, 11:17
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ