Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Według wstępnych wyliczeń - podanych we wtorek - wskaźnik PMI composite w strefie euro osiągnął wartość 56 pkt, wobec 54,4 pkt w styczniu, czyli był to najwyższy odczyt od stycznia 2011 r.
Indeks PMI (Purchasing Managers Index, pol. Indeks Menadżerów Logistyki) odzwierciedla dane zebrane na podstawie anonimowych ankiet menadżerów firm. PMI osiąga wartości w przedziale od 0 do 100 pkt., przy czym poziom wyższy niż 50 pkt. oznacza, że dany sektor się rozwija, natomiast niższy odczyt świadczy o jego słabnącej kondycji.
Tempo wzrostu gospodarczego w strefie euro w lutym osiągnęło, zgodnie z danymi PMI, najwyższą wartość prawie od sześciu lat. Liczba nowych miejsc pracy osiągnęła najwyższą wartość od dziewięciu i pół roku, wzrósł także portfel zamówień oraz optymizm przedsiębiorców. Wszystkie te trendy wskazują na silny impuls wzrostowy w europejskiej gospodarce w najbliższych miesiącach.
W lutym można było zaobserwować również największy wzrost w liczby nowych przedsięwzięć w biznesie od kwietnia 2011 roku, a liczba nowych miejsc pracy odzwierciedla ożywienie popytu zarówno w przemyśle, jak i w usługach.
"Gospodarka w strefie euro wrzuciła wyższy bieg" - komentuje Chris Williamson, główny ekonomista w IHS Markit - "Wzrost PMI do poziomu najwyższego od kwietnia 2011 oznacza wzrost PKB o 0,6 proc. w pierwszym kwartale, jeżeli tempo ekspansji utrzyma się również w marcu".
"Dużym zaskoczeniem była Francja, której PMI wzrosło w większym stopniu niż Niemiec, co miało miejsce po raz pierwszy od sierpnia 2012 r." - zauważa Williamson (PAP)
pb/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 21.02.2017, 14:01 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |