Newsletter

Greccy dziennikarze walczą o przetrwanie

24.02.2017, 23:27aktualizacja: 24.02.2017, 23:27

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

50 proc. dziennikarzy bez pracy, zarobki, które wynoszą przeciętnie 800 euro na miesiąc, opóźnienia w wypłatach dochodzące do 12 miesięcy - oto realia wykonywania tego zawodu w Grecji w dziewiątym roku kryzysu.

Bankructwo cieszącej się w Grecji dużym prestiżem grupy edytorskiej DOL, która wydawała dwa najstarsze greckie dzienniki, zapowiadał już od 2010 roku spadek wpływów z reklam towarzyszący zapaści gospodarki kraju i malejące nakłady obu gazet.

Redukcje zatrudnienia w greckiej prasie stały się już w 2008 roku sygnałem, że bardzo źle dzieje się z gospodarką kraju. "Spośród tych dziennikarzy, którzy tracą pracę, bardzo nielicznym kolegom udaje się znaleźć nowe zatrudnienie w zawodzie" - mówi Stamatis Nikolopulos, prezes Związku Dziennikarzy Aten (ESIEA).

Ci, którzy pracę wciąż mają, muszą godzić się na obniżki płac sięgające 50 proc.

Jednocześnie mnożą się internetowe portale informacyjne, które płacą dziennikarzom głodowe pensje lub egzystują dzięki darmowej pracy młodych adeptów zawodu dziennikarskiego.

Jedna z gazet internetowych proponuje za 9-godzinny dzień pracy miesięczną płacę brutto w wysokości 330 euro.

"Albo bierzesz, albo do widzenia. Chętni stoją w kolejce" - powtarza kolejnym kandydatom do pracy szef tego wydawnictwa.

W Salonikach, drugim co do wielkości greckim mieście, liczącym około miliona mieszkańców, jedyne media, jakie jeszcze tam zostały, to kanały regionalne telewizji publicznej, rozgłośnia radiowa utrzymywana przez ratusz i jedyny dziennik redagowany przez dziennikarzy, którzy nie oglądali wypłaty od wielu miesięcy.(PAP)

ik/ mc/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.02.2017, 23:27
Źródło informacji EFE
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ