Newsletter

Filiżanka kawy coraz droższa przez zmiany klimatyczne

12.03.2017, 08:59aktualizacja: 12.03.2017, 08:59

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Już w I kwartale 2017 r. możemy spodziewać się w Polsce wzrostu cen kawy w sklepach - twierdzą autorzy raportu Centrum im. Adama Smitha. Ich zdaniem to efekt m.in. zmian klimatycznych w krajach, które eksportują kawę.

Najistotniejszym czynnikiem wpływającym na wzrost cen kawy są zmiany klimatyczne i pogarszające się warunki pogodowe w Brazylii i Wietnamie, czyli krajach, odpowiadających za ok. 50 proc. światowego eksportu kawy - wynika z raportu "Ile zapłacimy za kawę? Dynamika i perspektywy cen kawy".

W 2016 r. susze dotknęły Brazylię, a "tamtejsze uprawy arabiki, która stanowi 70 proc. spożywanej na świecie kawy, wymagają bardzo restrykcyjnych warunków i są niezmiernie podatne na zmiany klimatyczne spowodowane m.in. globalnym ociepleniem".

Jak można przeczytać w raporcie, w przeszłości gorsze plony z Brazylii były równoważone uprawami z Wietnamu, z którego pochodzi obecnie co szóste ziarno kawy na świecie. Niestety, ten kraj również dotknęła największa od 90 lat susza. Z tego powodu ceny produkowanej tam kawy robusta są na najwyższym poziomie od 2011 r.

Istotny wpływ na rosnące ceny kawy mają też operacje na giełdzie Forex. Zważywszy, że za ziarna kawy płaci się w dolarach, a ta waluta znajduje się obecnie na rekordowo wysokim poziomie, wszyscy lokalni producenci kawy muszą uwzględnić jej kurs w cenie sprzedawanych przez siebie wyrobów.

Pewnym pocieszeniem jest fakt, że kawa w Polsce jest tańsza niż w innych krajach Europy. Dotyczy to zarówno produktów na półkach sklepowych, jak i kawy pitej przez Polaków w kawiarniach - zaznacza Przemysław Remin, jeden z autorów raportu. (PAP)

pb/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.03.2017, 08:59
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ