Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Zdaniem ekspertki Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w czerwcu br. ceny żywności i napojów bezalkoholowych w stosunku do grudnia ub.r. mogą być już wyższe o 4-5 proc., ale kolejnych miesiącach należy oczekiwać sezonowego ich spadku, jednak pod koniec roku znowu zaczną rosnąć, by osiągnąć ok. 4 proc. rdr - tłumaczyła.
Według Świetlik wzrostowi cen żywności sprzyja poprawa sytuacji na rynku pracy i wzrost dochodów konsumentów. Szczególnie widać wpływ programu 500 plus, który większa popyt na żywność.
Zauważyła, że w styczniu br. ceny żywności i napojów bezalkoholowych wobec grudnia 2016 r. wzrosły o 1,8 proc., to dużo - oceniła. Jak przypomniała, w grudniu ub.r. wzrosły (licząc miesiąc do miesiąca) o 1,2 proc., a w listopadzie o 0,4 proc. Natomiast biorąc pod uwagę wzrost rok do roku, w styczniu żywność zdrożała o 3,3 proc. Oznacza to, że ceny żywności rosły szybciej, niż inflacja, która w styczniu sięgnęła 1,8 proc.
Jak podkreśliła, ceny żywności rosną nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Według FAO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa), w styczniu 2017 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem światowe ceny żywności wzrosły o 2,1 proc. Zadecydowały o tym wzrosty cen: cukru (o 9,9 proc.), zbóż (o 3,4 proc.) i olejów roślinnych (o 1,8 proc.).
Według danych Eurostatu, czyli unijnego urzędu statystycznego ceny żywności w styczniu br. wobec grudnia 2016 r. wzrosły w UE-28 przeciętnie o 0,9 proc., najbardziej w Chorwacji i Bułgarii (po 2,9 proc.), Grecji (o 1,9 proc.) i Polsce (o ok. 1,8 proc.). (PAP)
awy/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 13.03.2017, 13:51 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |