Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Polski rynek wina dynamicznie się rozwija. Sprzedaż wina w ciągu ostatnich kilku lat wzrosła prawie dziesięciokrotnie i w przeliczeniu na standardowe butelki w roku 2015/2016 wyniosła ponad 318 tysięcy - wynika z raportu Agencji Rynku Rolnego nt. sytuacji na rynku wina w Polsce.
Po wejściu do UE stała się możliwa produkcja wina przeznaczonego do sprzedaży. Zmieniono także krajowe przepisy na bardziej sprzyjające producentom win, co umożliwiło dynamiczny rozwój polskiego winiarstwa. Produkcja wina objęta została ewidencją, którą prowadzi Agencja Rynku Rolnego. Po raz pierwszy wpisów do niej dokonano w roku gospodarczym 2008/2009, zarejestrowało się 28 producentów. W ostatnim roku było ich już 150.
W ciągu ostatnich trzech lat produkcja i sprzedaż polskich win rosła o kilkadziesiąt procent rocznie. Mimo to nasz kraj jest bardzo małym producentem. W UE produkcja w ostatnich latach utrzymuje się na stabilnym poziomie 165–170 mln hektolitrów wina. W roku gospodarczym 2016/2017 w Polsce w wyprodukowano ok. 7 tys. hektolitrów tego trunku (wobec 5,1 tys. hl sezon wcześniej).
W minionych latach uprawa winorośli i produkcja wina była skupiona raczej w południowej części Polski (województwa: lubuskie, dolnośląskie, małopolskie, podkarpackie), gdzie klimat bardziej sprzyja uprawom winogron. Ale ich uprawa stała się "modna" i obecnie winnice można spotkać w całej Polsce.
Polskie winnice są raczej małe i liczą od kilkunastu arów do kilkunastu hektarów. Największe znajdują się w województwach małopolskim i zachodniopomorskim. Bardzo często uprawa winorośli jest związana z agroturystyką. (PAP)
awy/ maro/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 16.07.2017, 10:20 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |