Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W maju wzrósł eksport z tego sektora do USA, Chin, Japonii, Hongkongu, Rosji i Korei. Pomiędzy czerwcem 2016 r. a majem 2017 r. całkowita wartość unijnego eksportu produktów rolno-spożywczych wyniosła 131,8 mld euro, o 2,6 proc. więcej w porównaniu z poprzednimi dwunastoma miesiącami.
W maju najwyższy wzrost eksportu dotyczył między innymi wina, żywności dla niemowląt i mleka w proszku. W tym samym miesiącu wzrosła także o 13 proc. wartość unijnego importu produktów rolno-spożywczych. W całkowitym bilansie handlowym UE zanotowała nadwyżkę w wysokości 675 mln euro.
KE podała, że pomimo spadku eksportu wieprzowiny z UE w maju i czerwcu 2017, w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy eksport tego mięsa wzrósł o 17 proc.
Komisja Europejska szczególnie liczy na wzrost europejskiego eksportu na rynek japoński, w związku z umową o wolnym handlu UE-Japonia. Obecnie Unia jest na czwartym miejscu na liście dostawców produktów rolno-spożywczych do Japonii, ale liczy na zdobycie pierwszeństwa w eksporcie wieprzowiny, serów, win i napojów spirytusowych.
Na początku lipca Unia Europejska i Japonia osiągnęły polityczne porozumienie w sprawie umowy o wolnym handlu. Ogłosili je w Brukseli szef KE Jean-Claude Juncker, przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk i premier Japonii Shinzo Abe.
Dla UE i jej państw członkowskich umowa o partnerstwie gospodarczym oznacza zniesienie znacznej większości płaconych przez unijne przedsiębiorstwa ceł, które łącznie sięgają 1 mld euro rocznie.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
luo/ fit/ mc/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 24.07.2017, 18:28 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |