Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Według ekspertów firmy doradczej PwC w internet rzeczy inwestuje dziś 60 proc. polskich firm, zaś za trzy lata będzie to 62 proc. przedsiębiorstw. "Na świecie jest to odpowiednio 73 proc.(obecnie) i 63 proc. za trzy lata" - wskazał Michał Kreczmar, dyrektor w zespole transformacji cyfrowej w PwC.
Jednocześnie, jak wynika z badania "Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm", 24 proc. polskich przedsiębiorstw uważa za priorytet inwestowanie w robotykę (rozumianą jako automatyzacja powtarzalnych procesów produkcji). Za trzy lata inwestycje w ten rodzaj technologii wschodzącej deklaruje natomiast 44 proc. firm. Zaś w sztuczną inteligencję - 36 proc. (dziś) i 53 proc. (za trzy lata). "Intensywniej rozwijamy te rozwiązania niż świat" - podkreślił Kreczmar.
Jak wyjaśnił, to że Polska przoduje w eksploracji technologii wschodzących wynika m.in z rozwoju polskiej bankowości. "Polska bankowość jest znacznie nowocześniejsza niż zagraniczna. Inne branże dostrzegły to, że można wyprzedzić rynek i dokonać skoku technologicznego przez eksplorację technologii wschodzących" - ocenił.
Jak zauważyła Anna Sieńko, partner w PwC i lider zespołu Digital&Technology, w związku z rozwojem sztucznej inteligencji i robotyki znikną pewne zawody.
Jako przykład podała centrum obsługi telefonicznej, tzw. call center. "W Polsce już działają takie centra, w których telefony odbierają roboty. Potrafią umówić wizytę lekarską, odebrać reklamację, przyjąć zgłoszenie o awarii" - wyliczyła. Dodała, że mała liczebnie załoga złożona z ludzi "łączy się z klientem" dopiero wówczas, gdy "robot sobie nie radzi". (PAP)
maja/ maro/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 13.10.2017, 10:10 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |