Newsletter

UOKiK: nadpłaty za usługi telekomunikacyjne (komunikat)

06.11.2017, 12:17aktualizacja: 06.11.2017, 12:17

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

- UOKiK sprawdził, jak czterej najwięksi operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy.

- Zdaniem urzędu, operatorzy powinni informować o wysokości nadpłaty i możliwości jej zwrotu.

- Zobacz, jak możesz się o nią ubiegać.

Na twoim koncie abonenckim po zakończeniu umowy z operatorem telekomunikacyjnym może pojawić się nadpłata. Wynika z tego, że np. przez pomyłkę przelejesz więcej pieniędzy, albo operator już po zakończeniu umowy pozytywnie rozstrzygnie twoją reklamację i odda pewne środki. Nadwyżka może też się pojawić wtedy, gdy na początku umowy wpłaciłeś kaucję np.za sprzęt (m.in. dekoder) i nie została ona tobie zwrócona.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tzw. wystąpieniach miękkich sprawdził, jak operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy. Na kontach abonenckich klientów czterech największych operatorów telekomunikacyjnych – Polkomtel (sieć Plus), P4 (sieć Play), T-Mobile oraz Orange - znajdują się niezwrócone konsumentom środki.

- Łącznie mówimy o dużych kwotach. Wiele z nich może się pojawić tuż po rozwiązaniu umowy z konsumentem, a operatorzy nie oddają ich automatycznie. Naszym zdaniem, powinni informować abonentów o wysokości nadwyżki i warunkach jej zwrotu. A sam ten proces powinien być dla nich łatwy do zainicjowania i bezpłatny. Nie wykluczamy podjęcia dalszych działań w przypadku tych operatorów, którzy utrudniają konsumentom uzyskanie zwrotu nadpłat – uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Przykładowo: konsument przez kilka lat opłacał abonament przelewem, ale żeby odzyskać nadpłatę, musi wysłać wniosek pocztą, bo operator nie przyjmuje wniosków e-mailem lub przez telefon. Taka praktyka operatora może być uciążliwa. Jest to szczególnie problematyczne przy niższych kwotach, gdy koszt listu poleconego jest niewiele mniejszy niż kwota, którą przedsiębiorca powinien zwrócić konsumentowi.

Nadpłaty mogą występować również u innych dostawców usług telekomunikacyjnych. W wyniku podjętych przez UOKiK działań, Netia skontaktowała się z konsumentami, aby poinformować ich o wysokości zaległych środków i możliwości ich zwrotu. Klienci Netii otrzymali zwrot kaucji, którą wpłacili, zawierając umowę.

Pamiętaj: po zakończeniu umowy z operatorem, sprawdź stan swojego konta abonenckiego. Jeżeli umowa już cię nie obowiązuje i nie wiesz, czy masz nadpłatę, możesz zapytać operatora, czy rozliczył się z tobą ze wszystkich pieniędzy. Gdy chcesz odzyskać nadpłatę, złóż wniosek do operatora. Przeczytaj, jak możesz ubiegać się o zwrot:

Polkomtel (Plus):

- Wniosek złóż pisemnie lub elektronicznie (e-mail, faks).

- We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.

- Polkomtel wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej: https://bok.plusgsm.pl/Scripts/rightnow.cfg/php.exe/enduser/std_adp.php?p_faqid=294

P4 (Play):

- Wniosek złóż pisemnie, elektronicznie, (e-mail, faks), w biurze obsługi klienta.

- We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.

- P4 wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej: https://www.play.pl/pomoc/abonament/faktury-i-platnosci/metody-platnosci/

T-Mobile:

- Wniosek złóż pisemnie, elektronicznie (e-mail, faks) lub za pomocą formularza.

- We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.

- T-Mobile wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej: http://www.t-mobile.pl/pl/dlaciebie/obsluga-klienta/informacje-i-pomoc/platnosci-i-faktury/mam-nadplate-na-swoim-numerze-jak-ja-odzyskac

Orange:

- Wniosek złóż telefonicznie, elektronicznie, w biurze obsługi klienta.

- We wniosku wskaż sposób zwrotu np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.

- Orange wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej: http://www.orange.pl/kid,4004069246,id,4004349054,title,Co-zrobic-jesli-na-moim-koncie-jest-nadplata,article.html

Jeżeli chcesz ubiegać się o zwrot nadpłaty, skontaktuj się ze swoim byłym operatorem.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ sno/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.11.2017, 12:17
Źródło informacji UOKiK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ