Newsletter

UOKiK: większość sprzedawców prawidłowo informuje o cenach produktów

10.11.2017, 12:56aktualizacja: 10.11.2017, 12:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Większość sprzedawców prawidłowo informuje klientów, ile kosztują towary w sklepach - poinformował w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

UOKiK podał, że w pierwszym kwartale tego roku zlecił Inspekcji Handlowej skontrolowanie tego, jak sprzedawcy informują konsumentów o cenach. Inspektorzy sprawdzili prawie 64 tys. partii produktów, a zastrzeżenia wzbudziło tylko 4 tys. partii, czyli 6,4 proc.

"Nieprawidłowości jest niewiele. To dobra informacja dla każdego konsumenta. Większość sprzedawców poprawnie informuje o tym, ile kosztują ich produkty" – powiedział, cytowany w komunikacie, Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Według UOKiK inspektorzy kwestionowali brak cen jednostkowych (za litr czy kilogram) lub to, że konsument w ogóle nie był informowany o tym, ile kosztuje towar. Zdarzało się również, że te same produkty umieszczone w różnych miejscach sklepu miały inne ceny. Jedynie kilkadziesiąt partii kosztowało mniej na półce, a więcej w kasie.

Podczas kontroli inspektorzy Inspekcji Handlowej za błędne infamowanie konsumentów o cenach wydali 34 decyzje i nałożyli 24 tys. zł kar na sklepy, które nie przestrzegały obowiązków informacyjnych.

UOKiK przypomniał, że konsument musi znać cenę towaru, cena musi być czytelna, widoczna i jednoznaczna. Cena musi być zawsze brutto, czyli z podatkiem. Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze.

Jeśli niższa cena znajduje się na półce niż zostanie naliczona w kasie, klient ma prawo kupić po niższej cenie.

Urząd informuje, że maksymalna kara za brak ceny wynosi do 20 tys. zł.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 10.11.2017, 12:56
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ