Newsletter

MR: rośnie polski rynek smart-urządzeń (komunikat)

13.11.2017, 16:01aktualizacja: 13.11.2017, 16:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MR informuje:

Polska rośnie na lidera w produkcji inteligentnej elektroniki użytkowej. Z taśm produkcyjnych fabryk urządzeń RTV i AGD w Polsce coraz więcej schodzi smart produktów, a producenci większe środki inwestują w budowę centrów R&D w naszym kraju. Co istotne, zdecydowana większość z tych urządzeń wysyłanych jest za granicę. Jak wynika z raportu „Polska rewolucja w segmencie smart” opracowanego przez ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i Ministerstwo Rozwoju Polacy coraz więcej wydają również na nowoczesne telewizory czy duży sprzęt AGD.

Sektor elektroniki użytkowej to dziś jeden z kluczowych atutów IV rewolucji, w której Polska bierze aktywnie udział. Nasz rząd jako pierwszy w Polsce stworzył kompleksowy ekosystem dla rozwoju innowacji, składający się z szeregu ulg podatkowych, instrumentów wsparcia finansowego i rozwiązań ułatwiających współpracę nauki z biznesem. Natomiast synergia globalnych koncernów obecnych w Polsce z coraz silniejszymi krajowymi inwestorami pozwalana nam mierzyć wysoko i odbudowywać potencjał polskiej branży elektroniki użytkowej – mówi wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Producenci sprzętu AGD i RTV coraz chętniej wybierają Polskę jako miejsce dla swoich ośrodków R&D. Doceniają wartość polskiego zaplecza technicznego i naukowego. Jest to istotne z punktu widzenia całej polskiej gospodarki. Bo rozwiązane tworzone w centrach R&D są wykorzystywane przy produkcji urządzeń z sektora elektronicznego na całym świecie, więc tym samym rośnie znaczenie polskiej gospodarki w skali globalnej – podkreśla Prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska” Michał Kanownik. Jego zdaniem należy zrobić wszystko, by wspierać działalność młodych inżynierów i start-upów tak, by ich potencjał był wykorzystywany w kraju, przy tworzeniu polskich, innowacyjnych produktów, które będą mogły śmiało konkurować na światowych rynkach:

Dziś wielu zdolnych młodych ludzi pracuje dla zagranicznych koncernów. Wspólnie musimy odwrócić ten trend tak, by w przyszłości byli oni jeszcze większym kołem napędowym polskiej gospodarki .

Według autorów raportu „Polska rewolucja w segmencie smart” sektor elektroniki użytkowej jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin polskiej gospodarki. Jego udział w krajowym wzroście gospodarczym systematycznie rośnie. W 2016 r. przychody tego sektora tylko w segmencie urządzeń AGD wyniosły prawie 5 mld euro, co dało naszemu krajowi trzecią pozycję w Europie. Lepsze wyniki osiągnęli tylko Niemcy i Włosi.

Tak dobre rezultaty to głównie wynik ogromnej wielkości eksportu sprzętu elektronicznego. W 2016 r. aż 87 proc. produkcji urządzeń AGD trafiło na rynki zagraniczne, głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji. Polska jest także największym producentem i przy tym eksporterem telewizorów w Europie. Za granicę rokrocznie wysyłanych jest niemal 90 proc. ich produkcji.

Polacy coraz więcej wydają na elektronikę

Stabilna jest także sprzedaż urządzeń RTV i AGD w kraju. Jak wynika z raportu ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i Ministerstwa Rozwoju, wydatki polskich konsumentów na elektronikę użytkową zbliżają się do tych, które ponoszą mieszkańcy Europy Zachodniej. W 2015 r. pod tym względem brakowało nam

około trzech lat, w 2016 roku dwóch lat, a w tym roku ten dystans skurczył się do roku. Polacy coraz bardziej zwracają też uwagę na oferowane przez producentów rozwiązania technologiczne i są skłonni wydawać więcej, jeżeli widzą, że w zamian otrzymają więcej korzyści. Jak wynika z raportu, przeciętny Polak wymienia telewizor średnio co 7 lat, a lodówkę co 8 lat. To oznacza, że rocznie polskie gospodarstwo domowe przeznacza na zakup telewizora 270 zł i 200 zł na lodówkę.

Smart produkty szansą dla polskiej gospodarki

Raport podaje, że ogromną szansą dla polskiego sektora elektroniki użytkowej jest rosnące zapotrzebowanie na urządzenia wykorzystujące rozwiązania typu Smart Home. W Polsce coraz więcej sprzętu AGD i RTV powstającego w Polsce produkowane jest w technologii smart (connected). Produkcją inteligentnych rozwiązań w naszym kraju zajmuje się obecnie 10 fabryk, gdzie powstają najnowszej generacji telewizory, piekarniki, lodówki, pralki, zmywarki oraz okapy. W Polsce funkcjonuje też 7 centrów R&D, które zajmują się badaniem i rozwojem produktów z segmentu elektroniki użytkowej. Wydatki na ten cel w naszym kraju w sektorze AGD sięgnęły już prawie 150 mln euro i są jednymi z największych w Europie, po Niemczech i Włoszech.

Polacy zainteresowani smart AGD i RTV

Na rynku RTV producenci dostrzegają dwa główne trendy: wzrost zainteresowania Smart TV oraz rosnące przekątne ekranów sprzedawanych telewizorów – czytamy w raporcie. Obecnie już 80 proc. sprzedanych telewizorów stanowią modele Smart TV, czyli takie, które umożliwiają korzysta-ie z filmów, muzyki za pośrednictwem internetu. W 2016 r. było to tylko 60 proc. sprzedaży. Jednocześnie Polacy wybierają coraz to większe rozmiary telewizorów. Obecnie najchętniej wybierają te z ekranami rozmiarach powyżej 40 cali. Coraz częściej też są to telewizory UHD (4K) Smart TV o przekątnej 50 cali i większe, z najbardziej zaawansowanymi technologiami. Od lipca ubiegłego roku do lipca 2017 roku prawie o połowę wzrosła sprzedaż telewizorów o przekątnych 60 cali i większych. Jednocześnie w tym samym okresie o kilkanaście procent spadło zainteresowanie telewizora-mi o przekątnych do 39 cali.

W przypadku sprzętu AGD Polacy coraz chętniej wybierają chłodziarki z technologią NOFROST. Konsumenci stawiają także na pralki typu SLIM o wyższej klasie energetycznej, z większym załadunkiem i jednocześnie o jak najmniejszym rozmiarze.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ nmk/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.11.2017, 16:01
Źródło informacji MR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ