Newsletter

MR: innowacje i wzornictwo wizytówką Polski Wschodniej (komunikat)

28.11.2017, 12:37aktualizacja: 28.11.2017, 12:37

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MR informuje:

Rośnie liczba przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać biznes w Polsce Wschodniej wdrażając wyniki prac B+R lub nowoczesne wzornictwo przemysłowe. Większość z nich to firmy z małych i średnich miast makroregionu. Do tej pory podpisali oni ponad 260 umów o dofinansowanie z Programu Polska Wschodnia, o łącznej wartości przekraczającej 646 mln zł (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego). Na ocenę czeka podobna liczba wniosków, złożonych w niedawno zakończonych naborach.

Firmy coraz częściej decydują się na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w swoich produktach - nie tylko w postaci nowych technologii, ale również nowych opakowań, wzorów, czy funkcjonalności. Korzystają na tym klienci – ich potrzeby są lepiej zaspokajane, i firmy, bo dzięki nowatorskim produktom mogą poszerzyć rynki zbytu, zwiększać sprzedaż i zyski - powiedział Adam Hamryszczak wiceminister rozwoju.

Cieszy nas, że przedsiębiorcy z małych miejscowości w Polsce Wschodniej nie tylko odważnie sięgają po Fundusze Europejskie, ale są w tym niezwykle skuteczni. Rozwój firm tak ściśle związanych z lokalnymi społecznościami jest niezwykle ważny. Może stać się impulsem do rozwoju rynków pracy, powstania nowych, lepiej płatnych miejsc pracy, a w konsekwencji zasilenia samorządów większymi wpływami z podatków. W ten sposób lokalne, rosnące firmy budują wzrost gospodarki regionu, a w dalszej perspektywie całego kraju - dodał minister.

Innowacje produktowe

Program Polska Wschodnia oferuje przedsiębiorcom wsparcie przy wprowadzaniu innowacji produktowych. O dofinansowanie może starać się firma wchodząca w skład grupy co najmniej pięciu przedsiębiorstw współpracujących ze sobą w podobnych branżach. Powiązanie musi mieć charakter ponadregionalny, to znaczy musi obejmować przynajmniej dwa województwa, w tym przynajmniej jedno z Polski Wschodniej (województwo lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie).

Warto podkreślić, że innowacyjne nie musi oznaczać rewolucyjne. Takie myślenie o innowacjach często hamuje firmy w staraniu się o unijne środki. Innowacja może dotyczyć również produktu już istniejącego na rynku, ale ulepszonego przez nowe rozwiązania technologiczne lub nową funkcjonalność - wyjaśnił minister.

Na firmy czeka do 7 mln zł. O dotację mogą starać się przedsiębiorstwa, które posiadają własne lub zakupione wyniki prac badawczo-rozwojowych, dzięki którym mogą wprowadzić na rynek innowacyjne produkty lub usługi. Do tej pory z dotacji skorzystało 59 małych i średnich firm. 93 proc. z nich to przedsiębiorstwa lokujące swoje inwestycje poza dużymi miastami. Ta tendencja nie zmienia się. W ostatnim, zakończonym w lipcu 2017 r., naborze wniosków o dofinansowanie blisko 90 proc. zatwierdzonych projektów pochodzi spoza dużych miast.

Wzornictwo

Podobne tendencje widać w zainteresowaniu firm środkami na rozwój wzornictwa. Tu Program Polska Wschodnia oferuje dwuetapowe wsparcie. W pierwszym etapie wykonawca audytu wzorniczego pomaga przedsiębiorstwu dokonać analizy wzorniczej oraz opracować kompletną strategię wzorniczą. Na zbadanie potencjału, wyznaczenie potrzeb w zakresie wzornictwa i przygotowanie planu wdrożenia przedsiębiorca może uzyskać do 100 tys. zł dotacji. W II etapie przedsiębiorca może otrzymać dofinansowanie w wysokości do 3 mln zł na wprowadzenie w życie wypracowanej wcześniej strategii.

Ze wsparcia do tej pory skorzystało 168 małych i średnich firm z makroregionu, zdobywając blisko 86 mln zł dotacji (EFRR). Tylko 31 projektów (14 proc.) realizowanych jest w dużych miastach. Na swoją szansę czeka kolejnych 230 przedsiębiorców, którzy złożyli wnioski o dofinansowanie w zakończonym w połowie listopada 2017 r. naborze (etap I działania). Łączna kwota wnioskowanego przez firmy dofinansowania to ponad 15 mln zł.

***

Innowacje produktowe i wzornicze to nie jedyne obszary wsparcia, po jakie mogą sięgać przedsiębiorcy z Programu Polska Wschodnia. Program oferuje im również dotacje na przygotowanie się do rozwoju działalności za granicą (działanie 1.2 Internacjonalizacja MŚP), czy na tworzenie produktów we współpracy z innymi firmami działającymi w branży (działanie 1.3.2 Tworzenie sieciowych produktów przez MŚP). Z dotacji mogą również skorzystać młodzi autorzy pomysłów na biznes typu start-up (działanie 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów – trwa przygotowanie do nowego post pilotażowego otwarcia naborów w 2018 r.). Do tej pory z Programu wsparcie otrzymało 420 przedsiębiorców z Polski Wschodniej, łączną kwotą dotacji 560 mln zł (środki EFRR).

Przykłady projektów

Yasa Motors Sp. z o.o. Sp. k-a (dz. 1.3.1 Wdrażanie innowacji przez MŚP) – woj. podkarpackie

Firma wprowadziła do produkcji nową generację zaworów dla lotniczych układów hydraulicznych. Ich parametry użytkowe są znacząco lepsze niż obecnie dostępne rozwiązania w branży na rynku światowym. Zastosowana technologia jest efektem współpracy z firmą zewnętrzną i prac rozwojowych we własnym centrum badawczo-rozwojowym.

Rema S.A (dz. 1.3.1 Wdrażanie innowacji przez MŚP) – woj. podkarpackie

Firma wprowadziła na rynek innowacyjne automatyczne pilarki formatowe oparte na nowatorskich materiałach konstrukcyjnych oraz nowych technologiach układów wewnętrznych. Pilarki formatowe służą do precyzyjnego cięcia i formatowania płyt meblowych i drewna.

Wytwórnia makaronu domowego Pol-Mak S.A. (dz. 1.4 Wzór na konkurencję) – woj. lubelskie

Spółka wprowadzi na rynek nowy innowacji produkt - makarony pełnoziarniste z mąk mieszanych o nowych kształtach z zamknięciem opakowania typu struna, umożliwiającym powtórne zamknięcie torebki.

PPH Agaplats Sp z o.o. (dz. 1.4 Wzór na konkurencję) – woj. warmińsko-mazurskie

Dzięki dofinansowaniu firma wprowadziła do produkcji granulaty dedykowane branży spożywczej oraz ekologiczne węże ogrodowe i techniczne przeznaczone do kontaktu z żywnością.

Szkło Sp. z o.o. (dz. 1.4 Wzór na konkurencję) – woj. warmińsko-mazurskie

Firma wprowadziła na rynek innowacyjny produktu (pod własną marką Glascor) w postaci szklanych mebli biurowych i wyposażenia wnętrz, produkowanych z opracowanego we własnym zakresie produktu – szkła lakierowanego GLASCOR.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ nmk/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 28.11.2017, 12:37
Źródło informacji Ministerstwo Rozwoju
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ