Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MSZ informuje:
W związku z przyjęciem 15 listopada 2017 r. przez Parlament Europejski rezolucji w sprawie praworządności i demokracji w Polsce strona polska podkreśla, że rezolucja zawiera krzywdzące wnioski i oceny, a przedstawiona w niej teza o systemowym zagrożeniu praworządności w Polsce jest bezpodstawna. Poniżej, w załączeniu publikujemy pełne stanowisko Polski w tej sprawie.
W stanowisku jednoznacznie podkreślono, że – jako członek UE – Polska przywiązana jest do wartości leżących u jej podstaw. Wskazano również, że nasz kraj niezmiennie wykazuje gotowość do konstruktywnej współpracy, a działanie strony polskiej podyktowane jest chęcią dalszego efektywnego dialogu ze wszystkimi instytucjami unijnymi przy pełnym poszanowaniu suwerenności państw członkowskich Unii Europejskiej. Jednocześnie wyrażono nadzieję, że dalszy dialog pozbawiony będzie retoryki politycznej na korzyść argumentów merytorycznych.
W nawiązaniu do punktu trzeciego rezolucji dotyczącego kwestii Trybunału Konstytucyjnego, strona polska w przekazanym stanowisku podkreśla, że Trybunał posiada pełną legitymację i funkcjonuje prawidłowo; demokratyczna legitymacja sędziów TK wynika z demokratycznej legitymacji parlamentu, który ich wybiera. Sejm VIII kadencji przeprowadził kontrolę procesu wyboru sędziów TK dokonanego 8 października 2015 r. przez Sejm poprzedniej kadencji i w jej rezultacie dokonał prawidłowego, pozbawionego wad prawnych, wyboru sędziów TK. W stanowisku podkreśla się, że nowe ustawodawstwo jest zgodne ze standardami międzynarodowymi i w znaczącej części uwzględnia rekomendacje Komisji Weneckiej.
Odnosząc się do zastrzeżeń podnoszonych w kolejnych punktach rezolucji dotyczących prowadzonej obecnie w Polsce reformy sądownictwa, w przekazanym Parlamentowi Europejskiemu stanowisku podkreśla się, że zgodnie z obowiązującym na poziomie unijnym prawem organizacja wymiaru sprawiedliwości leży w zakresie kompetencji państw członkowskich i ich organów. Wynika to z przepisów Tytułu V Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W szczególności, Komisja nie ma prawa oceniać ani krajowej ustawy regulującej nadzór administracyjny Ministerstwa Sprawiedliwości nad sądami, ani kwestii dotyczących wynagrodzeń sędziów, ponieważ oba te zagadnienia nie mają związku z prawem wspólnotowym.
W stanowisku strona polska podkreśla, że przyjęte i proponowane zmiany dotyczące wymiaru sprawiedliwości zgodne są ze standardami UE, zasadą trójpodziału władzy oraz postanowieniami Konstytucji RP, a ponadto nie odbiegają od regulacji obowiązujących w innych krajach. Zaznacza też, że sprawny i niezależny wymiar sprawiedliwości w Polsce leży w interesie wszystkich obywateli i całej Unii Europejskiej.
W nawiązaniu do punktu rezolucji PE wzywającego do zastosowania się przez władze polskie do tymczasowego postanowienia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w przedmiocie zakazu prowadzenia wycinki w Puszczy Białowieskiej, w przekazanym przez stronę polską stanowisku zwrócono uwagę, że na terenie Puszczy prowadzone były jedynie prace ukierunkowane na zapewnienie bezpieczeństwa publicznego oraz działania zmierzające do ochrony środowiska i zapobieżenia nieodwracalnym szkodom na tym obszarze.
W odniesieniu do punktów rezolucji wzywających do uchylania prawa ograniczającego dostępność antykoncepcji w Polsce oraz dotyczących prawa aborcyjnego, strona polska przypomina, że kwestie te były przedmiotem badania przez Komisję Europejską. Komisja potwierdza, że decyzja w zakresie zmiany w dostępności środków antykoncepcyjnych oraz prawa aborcyjnego jest pozostawiona do wyłącznej decyzji rządów państw UE.
Z kolei nawiązując do punktu 13 rezolucji PE wskazano, że polski rząd nie prowadzi obecnie żadnych kroków legislacyjnych zmierzających do zmiany obowiązującego prawa w zakresie dostępności aborcji. Proponowane zmiany w prawie do aborcji – zarówno rozszerzające to prawo, jak i je ograniczające – mają charakter inicjatywy obywatelskiej i podlegać będą pracom w polskim parlamencie. Jednocześnie strona polska podkreśla, że wyłączne uprawnienie do uregulowania prawnych aspektów związanych z problematyką aborcji leży w kompetencji państw członkowskich UE.
W stanowisku strona polska odnosi się również do podniesionych w rezolucji zarzutów wobec przebiegu tegorocznego Marszu Niepodległości. Strona polska wyraża jednoznaczne potępienie dla incydentów związanych z pojawieniem się podczas wydarzenia transparentów o nieakceptowalnej treści. Jednocześnie strona polska podkreśla, że ekstremistyczne grupy polityczne są w Polsce marginalne i nigdy nie otrzymały żadnego znaczącego poparcia w jakichkolwiek wyborach.
Pełny tekst stanowiska dostępny jest tutaj http://www.msz.gov.pl/resource/83b31b0c-8cc7-4304-b6cc-a64044dfeb35:JCR
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mgost/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 08.12.2017, 11:11 |
Źródło informacji | MSZ |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |