Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- PK informuje:
Wydział do Spraw Wojskowych Prokuratury Okręgowej w Warszawie skierował do Sądu Okręgowego w Warszawie akt oskarżenia przeciwko Markowi N. oraz Janowi T.
Mężczyźni zostali oskarżeni o popełnienie przestępstw w związku z dostawą dla Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej pojazdów w postaci 16 naczep niskopodwoziowych przeznaczonych do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego. Straty jakie poniósł Skarb Państwa – Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej w związku z nierzetelnym wykonaniem umowy przez zamawiającego to ponad 2 miliony 390 tysięcy złotych.
Co zarzucono oskarżonym
Marek. N. – wiceprezes firmy z Makowa Mazowieckiego, producenta i dostawcy naczep, został oskarżony o doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem w kwocie 2 milionów 390 tysięcy złotych Inspektoratu Uzbrojenia MON. Doszło do tego poprzez wprowadzenie zamawiającego w błąd co do roku produkcji naczep niskopodwoziowych NS 600 W, a tym samym ich rzeczywistej wartości znacznie niższej od tej, na jaką opiewało zamówienie. Oskarżony wydał także polecenie podległym mu pracownikom firmy przerobienia znaków identyfikacyjnych VIN w 16 wyprodukowanych naczepach poprzez przerobienie litery C oznaczającej rok produkcji 2012, na literę D oznaczającej rok produkcji 2013.
Prokurator zarzucił mu popełnienie przestępstwa z art. 286 par. 1 kodeksu karnego w związku z art. 294 par. 1 kodeksu karnego i art. 306 kodeksu karnego.
Natomiast Jan T. został oskarżony o współudział w przerobieniu znaków identyfikacyjnych VIN na 16 dostarczanych Inspektoratowi Uzbrojenia MON naczepach NS 600 W. Prokurator zarzucił mu popełnienie przestępstwa z art. 306 kodeksu karnego.
Co ustalono w śledztwie
W toku śledztwa prowadzonego przez Wydział do Spraw Wojskowych Prokuratury Okręgowej w Warszawie wspólnie z Komendą Główną Żandarmerii Wojskowej ustalono, że 27 grudnia 2013 roku doszło do podpisania pomiędzy zamawiającym Skarbem Państwa – Inspektoratem Uzbrojenia, a wykonawcą firmą z Makowa Mazowieckiego umowy na dostawę w latach 2014-2017 sześćdziesięciu siedmiu zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego (ciągnik siodłowy plus naczepa niskopodwoziowa). Zgodnie z treścią umowy 16 naczep z roku produkcji 2013 miało zostać dostarczonych w 2014 roku. Cena naczepy niskopodwoziowej NS 600 W zgodnie z umową wynosiła 920 tysięcy złotych.
Odbiór techniczny 16 naczep nastąpił 30 grudnia 2013 roku. Z protokołów odbioru technicznego wynika, że rok produkcji naczepy to 2013, w tym w numerze VIN – numerze identyfikacyjnym podwozia – wskazana była litera D oznaczająca rok produkcji pojazdów – 2013 rok.
W związku z powziętymi informacjami, że numery identyfikacyjne pojazdów mogły zostać przerobione, naczepy poddano oględzinom oraz uzyskano opinie biegłych z zakresu mechanoskopii. Ponadto w toku śledztwa przesłuchano kilkudziesięciu świadków, a także zabezpieczono z firmy dostarczającej naczepy całość dokumentacji dotyczącej produkcji przedmiotu zamówienia. Uzyskano również opinię biegłego z zakresu techniki samochodowej i wyceny wartości pojazdów i maszyn.
Z opinii biegłych z zakresu mechanoskopii wynika, że we wszystkich 16 dostarczonych naczepach stwierdzono przerobienie numeru VIN na ramie pojazdów polegające na nabiciu znaku D na pierwotnie nabitym znaku C. Przerobienie było niewidoczne bez przeprowadzenia specjalistycznego badania. Wszystkie znaki D zostały wykonane przy użyciu tego samego ręcznego znakownika. Stwierdzono ponadto, że na naczepach znajdowały się tabliczki znamionowe przymocowane do nadwozia przy pomocy nitów oraz tabliczki produkcyjne w formie naklejki z oznaczeniami zgodnymi z przerobionym polem numerowym nadwozia. Jak ustalono zdemontowano pierwotnie zamontowane tabliczki oznaczające rok produkcji 2012 oraz zamówiono w firmie zewnętrznej nowe tabliczki wskazujące na rok 2013. Ponadto w naczepach zdemontowano opony oznaczone rokiem produkcji 2012 i założono nowe z numerem seryjnym z roku 2013. Ponadto z opinii biegłych z zakresu budowy maszyn wynika, że większość elementów wyposażenia naczep została wyprodukowana w 2012 roku.
Z opinii biegłego z zakresu wyceny maszyn wynika, że z uwagi na dostarczenie pojazdów z innego rocznika niż zamówiony, zamawiający poniósł szkodę w łącznej kwocie ponad 2 milionów 390 tysięcy złotych. Kwota ta wynika ze spadku wartości handlowej zamówionych pojazdów związanej z rokiem produkcji.
Kwestie dotyczące technicznej strony przerobienia numerów nadwozia, jak też okoliczności samego przetargu, zostały potwierdzone zeznaniami licznych świadków. W oparciu o powyższe ustalono, że przerobienie danych pojazdów służyło dostosowaniu ich do warunków zamówienia. Ustalono też, że naczepy firma wyprodukowała „na zapas” w 2012 roku, licząc na kontrakty z wojska. Po ich produkcji naczepy pozostawały na terenie zakładu.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mgost/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.03.2018, 10:14 |
Źródło informacji | PK |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |