Newsletter

Cukier tańszy niż przed rokiem w handlu i na giełdach

15.04.2018, 10:25aktualizacja: 15.04.2018, 10:25

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Na krajowym rynku spadają ceny cukru, a decydują o tym relatywnie niskie ceny cukru białego na świecie oraz duża produkcja w kampanii 2017/2018 wynosząca ok. 2,3 mln t - poinformował Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w raporcie.

Średnia cena detaliczna cukru w lutym br. wyniosła 2,28 zł/kg i była o 3,8 proc. niższa niż przed miesiącem oraz o 28,3 proc. niższa niż w lutym 2017 r.

W marcu, za cukier w sieciach handlowych płaciliśmy od 1,35 do 2,99 zł/kg (średnio 1,96 zł/kg).

Natomiast średnia cena detaliczna cukru w 2017 r. ukształtowała się na poziomie 3,04 zł/kg i była o ok. 6 proc. wyższa niż przed rokiem, a zdecydowały o tym wysokie ceny w pierwszej połowie roku.

Ceny zbytu cukru w workach w lutym 2018 r. spadły o 1,2 proc. do 1,66 zł/kg i były o 35,6 proc. niższe niż przed rokiem. Staniał także cukier paczkowany, w stosunku do stycznia br. - o 2,5 proc. do 1,58 zł/kg, a w odniesieniu do cen z przed roku - o 42 proc.

Spadek cen cukru jest wynikiem m.in. zniesienia limitów jego produkcji w Unii Europejskiej, a także spadku notowań tego surowca na światowych giełdach.

Jak dotąd nie przełożyło się to na kondycję branży, gdyż wyniki finansowe za ubiegły rok były tylko nieznacznie gorsze niż w 2016.

W 2017 r. przychody ze sprzedaży polskiego przemysłu cukrowniczego wzrosły o 1,7 proc. do 5,7 mld zł, ale zysk netto zmniejszył się o 9,6 proc. do 863,3 mln zł. Wskaźnik rentowności brutto wyniósł 18,8 proc. przychodów netto, a rentowności netto trochę ponad 15 proc. Są to wyniki nieco gorsze niż w 2016 r., ale znacznie lepsze niż w innych gałęziach przemysłu spożywczego, gdzie rentowność średnio wynosi 4-5 proc. (PAP)

awy/ skr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.04.2018, 10:25
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ