Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MIiR informuje:
Pakiet dla średnich miast to jeden z projektów strategicznych realizujących rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, ukierunkowany na wyrównanie szans rozwojowych wszystkich obszarów, w szczególności tych z największymi problemami społeczno-gospodarczymi. Pakiet opiera się na dwóch filarach: z jednej strony jest to wsparcie w podejmowaniu inwestycji publicznych, z drugiej zaś tworzenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości, w tym sektora MŚP.
W bieżącym roku w ramach Pakietu dla średnich miast na przedsiębiorców sektora MŚP czeka łącznie 600 mln złotych.
100 mln zł dotacji dla przedsiębiorców sektora MŚP z miast średnich czeka w Programie Operacyjnym Polska Wschodnia, kolejne 500 mln zł jest do dyspozycji w programie Inteligentny Rozwój dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców realizujących projekty inwestycyjne w miastach średnich oraz gminach sąsiadujących z tymi miastami.
Zrównoważony rozwój
Zgodnie z założeniami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju podstawą rozwoju Polski jest rozwój zrównoważony, czyli taki, który w równym stopniu obejmuje wszystkie regiony kraju i który uwzględnia specyfikę każdego z obszarów.
Podejmowane działania powinny uwzględniać nie tylko potrzeby regionów, ale również ich możliwości na wielu płaszczyznach : gospodarczej, społecznej, środowiskowej i terytorialnej.
"Aby skutecznie realizować przyjęty model rozwoju zrównoważonego niezbędne jest dodatkowe wsparcie dla miast średniej wielkości" - powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak.
Problemy średnich miast
Wiele miast średnich nie jest postrzeganych jako miejsca, gdzie można znaleźć dobrą pracę i prowadzić godne życie. Do najczęstszych problemów można zaliczyć odpływ ludności, zwłaszcza osób młodych i przedsiębiorczych, niski poziom inwestycji prywatnych i publicznych, wysokie bezrobocie, niedobór wartościowych miejsc pracy czy degradację przestrzeni miejskiej.
"Konieczne jest podniesienie w najbliższych latach poziomu inwestycji prywatnych realizowanych w miastach średniej wielkości oraz małych miasteczkach. Nadanie impulsu dla rozwoju przedsiębiorczości, szczególnie sektora MŚP, z pewnością pozytywnie zmieni kierunek rozwoju tych obszarów" – dodał wiceminister Adam Hamryszczak.
Pakiet dla miast średnich dotyczy 255 miejscowości w całej Polsce. Na szczególne wsparcie mogą liczyć 122 ośrodki miejskie, które zgodnie z analizą przeprowadzoną przez Polską Akademię Nauk, w największym stopniu zagrożone są utratą funkcji społeczno-gospodarczych.
Program Operacyjny Polska Wschodnia
W programie Polska Wschodnia (POPW) potrzeby miast średnich uwzględnione zostały w konkursach w Działaniu 1.3.1 Wdrażanie innowacji przez małe i średnie przedsiębiorstwa. To część programu, w której małe i średnie firmy mogą pozyskać dotację na wprowadzenie innowacji produktowej, na podstawie wyników własnych lub nabytych prac B+R. To jak dotąd najpopularniejsze działanie dla przedsiębiorców spośród całej oferty POPW.
Duża popularność działania 1.3.1, mierzona aktywnością w ubieganiu się o dotacje i zawartymi umowami, spowodowała, że cały budżet POPW przeznaczony na innowacje produktowe, wynoszący ponad 400 mln zł, został wyczerpany dużo szybciej niż planowano. Chcąc wykorzystać potencjał przedsiębiorców z Polski Wschodniej, uruchomiona została dodatkowa pula środków w wysokości 150 mln zł, w tym 100 mln dedykowane jest dla MŚP, które swoje innowacyjne pomysły biznesowe zamierzają realizować na obszarze miast średniej wielkości.
"Doświadczenie pokazuje, że innowacje nie są domeną jedynie dużych firm z największych aglomeracji. Blisko 95 proc. przedsiębiorców, którzy do tej pory pozyskali dotację na innowacje produktowe, to przedsiębiorcy, którzy lokowali swoje inwestycje poza stolicami województw – w miastach średnich i mniejszych ośrodkach. To bardzo aktywna i skuteczna grupa beneficjentów, która podpisała umowy o łącznej wartości około 377 mln zł dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego" – podkreślił wiceminister Hamryszczak.
Już za dwa tygodnie (29 maja br.) Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozpocznie przyjmowanie wniosków w tegorocznej edycji konkursu Program Operacyjny Inteligentny Rozwój
W ramach programu Inteligentny Rozwój mikro, mali i średni przedsiębiorcy realizujący projekty inwestycyjne w miastach średnich lub na ternie gmin sąsiadujących z tymi miastami mogą liczyć na wsparcie w ramach Działania 3.2 „Wsparcie wdrożeń wyników prac B+R” w Poddziałaniu 3.2.1 „Badania na rynek”.
Dofinansowanie przeznaczone jest na wdrożenia efektów prac badawczo-rozwojowych w celu wprowadzenia na rynek nowych bądź znacząco ulepszonych produktów i usług.
Tegoroczna edycja konkursu została ogłoszona 14 lutego i trwa do 5 grudnia br. Rozszerzono w niej zasięg naboru także o projekty inwestycyjne realizowane na terenie gmin sąsiadujących z miastami średnimi.
Wnioski można składać w pięciu rundach. Obecnie trwa runda II - od 10 maja do 30 czerwca. W tym roku w ramach konkursu na przedsiębiorców czeka 500 mln zł dotacji, to o 100 mln zł więcej niż w roku ubiegłym.
Informacje o naborach dostępne na stronie PARP: https://popw.parp.gov.pl/poddzialanie-1-3-1 , http://poir.parp.gov.pl/badania/badania-na-rynek
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ tnt/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 17.05.2018, 12:20 |
Źródło informacji | MIiR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |