Newsletter

Ekonomiści: wpływ mundialu na gospodarkę Rosji nie będzie znaczny

14.06.2018, 09:08aktualizacja: 14.06.2018, 09:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Efekt ekonomiczny rozpoczynających się w Rosji piłkarskich mistrzostw świata nie będzie znaczny, na turnieju skorzysta część z 11 regionów, które są gospodarzami rozgrywek - ta opinia przeważa wśród analityków i w rosyjskiej prasie gospodarczej.

Eksperci wskazują, że na rezultat mistrzostw dla PKB kraju gospodarza składają się trzy czynniki: inwestycje w infrastrukturę, dochody z przyjazdu kibiców (ich wydatki podczas pobytu) oraz - już po mundialu - wpływ działającej już infrastruktury i wzrostu napływu turystów.

Firma konsultingowa McKinsey w opinii dla rządu Rosji oszacowała ogólny efekt mundialu dla gospodarki w latach 2013-2018 na 862 mld rubli (ok. 13,7 mld USD), z czego 746 mld rubli (11,9 mld USD) to wpływ inwestycji i wydatków związanych z organizacją turnieju. Tak więc analitycy uznali, że dzięki tym inwestycjom PKB Rosji w tym czasie było wyższe o 746 mld rubli.

Jednak zdaniem dziennika gospodarczego "RBK", analizując ekonomiczny efekt mundialu należy uwzględniać fakt, że fundusze przeznaczone na organizację mistrzostw nie trafiły do innych gałęzi gospodarki. "Pieniądze na budowę obiektów mistrzostw poprawiły PKB, jednak teoretycznie można byłoby je wydać na budowę czegoś opłacalnego, na przykład - płatnej drogi" - powiedział gazecie analityk Raiffeisenbanku Stanisław Muraszow.

Ze swej strony agencja ratingowa Moody's podkreśliła, że skala inwestycji związanych z mundialem w latach 2013-18 nie jest wielka - stanowiły one tylko 1 proc. ogółu inwestycji w Rosji. (PAP)

awl/ jo/ mc/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 14.06.2018, 09:08
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ