Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MI informuje:
Na posiedzeniu 20 lipca 2018 r. Komitet Sterujący Komponentu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego zatwierdził przebieg linii obsługujących podstawowe relacje składające się na krajowy system przewozów pasażerskich, budowany w oparciu o węzeł komunikacyjny CPK. Zatwierdzone zostały następujące relacje:
1. Warszawa – Olsztyn
2. Warszawa – Ostrołęka – Pisz - Giżycko
3. Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica)
4. Warszawa – Terespol (Brześć)
5. Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów)
6. CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz
7. Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała
8. CPK – Częstochowa – Opole – Nysa
9. Łódź – Sieradz – Wrocław
10. Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra
11. Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin
12. CPK – Poznań – Gorzów Wlkp.
13. CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg
14. CPK – Radom – Rzeszów
15. CPK – Gdańsk
- To przełomowa decyzja dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce i następny krok w kierunku budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział pełnomocnik rządu RP ds. CPK oraz przewodniczący Komitetu Sterującego, Mikołaj Wild.
- Ponad 1300 km nowych linii kolejowych pozwoli na potężny impuls rozwojowy dla polskiej kolei i pozytywnie wpłynie na długoterminową kondycję polskiego przemysłu: wykonawców, dostawców i producentów infrastruktury i taboru – dodał M. Wild.
Aby możliwe było zbudowanie kompletnej sieci kolejowej, konieczne jest uzupełnienie istniejącego układu o ponad 20 nowych odcinków jedno- i dwutorowych linii kolejowych. Horyzont czasowy prac inwestycyjnych sięga 2030 roku. Dzięki planowanej przebudowie sieci kolejowej radyklanemu skróceniu ulegnie czas podróży po Polsce, np. podróż z Gdańska do Krakowa przez węzeł komunikacyjny CPK zajmie około 3 godzin. Obecnie podróż ta trwa 5 godzin 16 minut.
Korzyści z inwestycji odczują również pasażerowie połączeń regionalnych, ponieważ istotne zmiany będą dotyczyły także wewnątrzregionalnego transportu kolejowego. I tak na przykład czas przejazdu ze Stalowej Woli do Rzeszowa skróci się z obecnej 1 godziny 52 minut do niecałych 30 minut, a w przypadku podróży Lublin – Zamość: z 2 godzin 16 minut do około 45 minut.
System oparty na węźle komunikacyjnym CPK umożliwi wygodne skomunikowanie wszystkich regionów Polski z co najwyżej jedną przesiadką. Zakładana częstotliwość kursowania pociągów na zatwierdzonych relacjach to jedna godzina.
Finansowanie tych inwestycji pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej przeznaczanych w nowej perspektywie finansowej na transport kolejowy. Inwestycje w węzeł kolejowy CPK oraz linie kolejowe Warszawa – CPK – Łódź - Wrocław oraz linia Łódź – Poznań znalazły się w projekcie nowego rozporządzenia UE dotyczącego instrumentu Łącząc Europę (Conecting Europe Facility).
Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej wszystkie inwestycje podlegać będą procesowi obiektywnej oceny z zastosowaniem najnowocześniejszych metod modelowania, w oparciu o dane dostępne m.in. od operatorów systemów sieci komórkowych.
- Centralny Port Komunikacyjny to również impuls i powód do pozyskiwania i zastosowania nowoczesnych technologii wspierających rozwój gospodarczy Polski – podkreślił M. Wild.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ sno/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 23.07.2018, 11:08 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |