Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W strukturze importu spółki w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. udział LNG wyniósł blisko 20 proc., a udział gazu z Rosji ok. 74 proc. W sierpniu PGNiG informowało, że udział gazu z Rosji w okresie styczeń – lipiec 2018 r. wyniósł 75 proc., co oznacza spadek o 2 punkty procentowe w stosunku do analogicznego okresu 2017 r. Tymczasem udział LNG w imporcie w tym samym okresie 2018 r. wzrósł o 19 proc., czyli o 6 punktów procentowych. Od 2022 r. w ramach przygotowywanych kontraktów wieloletnich, będzie dysponowała corocznie portfelem ponad 4 mln ton LNG z USA, co przekłada się na ok. 5,5 mld m sześc. po regazyfikacji.
We wtorek Gazprom podał, że w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2018 r. sprzedaż gazu do Polski wzrosła o 11,7 proc. rok do roku, co przekłada się na ok. 900 mln m sześc.
PGNiG podkreśliło z kolei, że wahające się corocznie i kwartalnie ilości importowanego gazu z Rosji nie są skutkiem jakichkolwiek zmian w długoterminowym kontrakcie importowym. "Ilości te są zawsze wyższe od minimalnych ilości narzuconych przez Gazprom w ramach klauzuli +take or pay+, ale są także zawsze niższe od maksymalnych ilości rocznych ustalonych wiele lat temu w długoterminowym kontrakcie importowym, który wygasa w 2022 r." - zaznaczyła spółka.
Przypomniała jednocześnie, że import gazu rośnie w odpowiedzi na gwałtownie rosnące zapotrzebowanie polskiego rynku. Konsumpcja gazu w Polsce wzrosła z 15 mld m sześc. w 2015 r. do 17 mld m sześc. w roku 2017, co jest najbardziej dynamicznym wzrostem w historii polskiego rynku i jednym z najwyższych wzrostów w Europie.(PAP)
wkr/ skr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 03.10.2018, 14:07 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |