Newsletter

UOKiK: rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach (komunikat)

05.10.2018, 16:02aktualizacja: 05.10.2018, 16:02

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

- Edukacja młodzieży jest tak samo ważna jak pomoc, dlatego rzecznicy konsumentów dzielą się w szkołach swoją wiedzą i doświadczeniem.

- Uczniowie dowiadują się od nich m.in. czym się różni rękojmia od gwarancji i jak bezpiecznie kupować w sieci.

- Miejski rzecznik konsumentów w Opolu szkoli ok. 1500 nastolatków rocznie.

Zaczął się rok szkolny, wraz z nim w niektórych szkołach pojawili się rzecznicy konsumentów. Podczas specjalnych lekcji zapoznają uczniów z podstawowymi prawami konsumentów, możliwymi zagrożeniami, pytają o ich doświadczenia, prowadzą dyskusje.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów docenia inicjatywę wielu miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, którzy nawiązali kontakty ze szkołami i dzielą się z uczniami swoją wiedzą i doświadczeniem. – Jeżdżąc po Polsce, miałem sygnały z wielu miejsc, że rzecznicy bardzo się angażują w działania edukacyjne – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Rzecznicy przeważnie mają zajęcia z uczniami szkół średnich, którzy wkrótce będą pełnoletni. Młodzież w tym wieku robi już samodzielnie drobne zakupy. Jednak – o czym nie wszyscy wiedzą - aż do ukończenia 18 lat na poważniejsze transakcje, np. kupno laptopa, nastolatek musi mieć zgodę rodziców. Inaczej zakup można unieważnić. Podczas lekcji rzecznicy poruszają tematy zakupu towarów, możliwości ich reklamacji, bezpiecznego korzystania z internetu i telefonów komórkowych, ochrony danych osobowych. Do szkół zabierają przygotowane przez siebie prezentacje oraz atrakcyjne dla młodzieży gadżety, np. naklejki na smartfony z numerem infolinii konsumenckiej.

- Staramy się, żeby lekcje były ciekawe. Prowadzimy je w formie warsztatów. Zależy nam na interakcji. Dlatego pytamy uczniów o ich doświadczenia, np. z reklamacjami. Wielu nie ma świadomości, że może skorzystać z rękojmi, wie tylko o gwarancji. Od nas dowiadują się, że nawet jeśli np. gwarancja na baterię do laptopa wygasa po pół roku, to i tak mogą ją przez 2 lata reklamować u sprzedawcy w ramach rękojmi. Radzimy też, żeby uważali na zagrożenia podczas zakupów w internecie, np. podczas płatności zwracali uwagę, czy przy adresie strony jest kłódka, która świadczy o tym, że strona jest bezpieczna – opowiada Marek Trejda, miejski rzecznik konsumentów w Opolu, który od kwietnia 2018 r. wspólnie Izbą Adwokacką oraz Wydziałem Prawa Uniwersytetu Opolskiego zajmuje się edukacją konsumencką w II i III klasach szkół średnich. Cel: w ciągu roku przeszkolić 1500 uczniów, aby w przyszłości stali się świadomymi konsumentami, którzy znają swoje prawa i umieją z nich korzystać. Podczas lekcji Marek Trejda wykorzystuje przygotowaną przez siebie prezentację.

- Do młodzieży najlepiej przemawiają formy graficzne i przykłady wzięte z życia – mówi Tomasz Gierczak, miejski rzecznik konsumentów w Gorzowie Wielkopolskim, który w tym roku szkolnym zamierza odwiedzić z prelekcją i prezentacją wszystkie szkoły średnie w mieście.

– Będziemy rozmawiać m.in. o zakupach towarów, możliwości reklamacji w ramach rękojmi. Młodzi często kupują przez internet. Dziewczyny - ubrania i buty, chłopcy – komórki, gry komputerowe, sprzęt elektroniczny. Zdarzają się problemy z wysyłką, nie wszyscy wiedzą o prawie do odstąpienia od umowy – dodaje.

Anna Magnuszewska, powiatowy rzecznik konsumentów w Płońsku, od wielu lat cyklicznie spotyka się z uczniami I klas szkół średnich. – Przeważnie te lekcje odbywają się w ramach przedmiotu podstawy przedsiębiorczości albo na godzinach wychowawczych. Mówię o podstawowych zagadnieniach z zakresu prawa konsumenckiego: rękojmi i gwarancji, umowach zawieranych przez telefon lub internet, na co zwracać uwagę podczas zakupów, jakie obowiązki mają sprzedawcy. Młodzież jest bardzo zainteresowana, zapamiętują przykłady, zadają pytania na lekcji i po niej, radzą się w prywatnych sprawach konsumenckich, np. że babcia poszła na pokaz i był wielki problem. Potem pewnie opowiadają o spotkaniu w domach, bo po każdej takiej lekcji przychodzą do mnie licznie konsumenci z danej miejscowości – opowiada Anna Magnuszewska.

Oprócz pracy z uczniami, rzecznicy konsumentów zajmują się także edukacją seniorów. Niektórzy prowadzą również wykłady dla studentów.

Kim są powiatowi (miejscy) rzecznicy konsumentów

Rzecznicy konsumentów działają w Polsce od 1999 r. Pomagają w indywidualnych sprawach, m.in. udzielają bezpłatnych porad, mogą interweniować u przedsiębiorców, wytoczyć powództwo na rzecz konsumenta. Znajdziesz ich w każdym powiecie i mieście na prawie powiatu, skorzystaj z wyszukiwarki na stronie UOKiK.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ dka/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 05.10.2018, 16:02
Źródło informacji UOKiK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ