Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MPiT informuje:
Polscy przedsiębiorcy coraz więcej i chętniej inwestują w badania i rozwój. Dlatego tak ważne jest, by ich unikatowe pomysły były właściwie chronione. O tym, jak rzecznicy patentowi mogą wspierać biznes w ochronie i rozwoju innowacji - dyskutowali dziś w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii uczestnicy konferencji „Rola rzecznika patentowego w gospodarce opartej na wiedzy”.
Zawód rzecznika patentowego ma w Polsce wieloletnią historię. Istnieje w naszym kraju od 100 lat, od momentu ogłoszenia tymczasowego Dekretu o Urzędzie Patentowym. Obchody 100-lecia zawodu rzecznika patentowego stały się okazją do zorganizowania konferencji na temat roli rzecznika patentowego w gospodarce opartej na wiedzy. Współorganizatorami konferencji są Krajowa Izba Rzeczników Patentowych oraz Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.
„Ministerstwo, rzecznicy patentowi oraz Urząd Patentowy RP już od 100 lat wspólnie tworzą system ochrony własności przemysłowej w Polsce. W dobie gospodarki opartej na wiedzy, której jednym z fundamentów jest innowacyjność, rola rzeczników patentowych - jako zawodu łączącego stosowanie prawa z wiedzą techniczną - będzie stale wzrastała. W celu maksymalizacji korzyści dla przedsiębiorców konieczne jest kontynuowanie i dalsze wzmacnianie współpracy administracji z rzecznikami patentowymi” – powiedział podczas konferencji Robert Nowicki, dyrektor Departamentu Innowacji w MPiT.
W Polsce powstaje średnio od 25 do 30 tysięcy nowych firm miesięcznie. Ogromne środki i wysiłki wkładane są obecnie we wspieranie start-upów, które są najczęściej oparte o nowatorskie rozwiązania. - Bez odpowiedniej ochrony własności intelektualnej i przemysłowej takie przedsięwzięcia nie będą miały szans osiągnąć sukcesu na polskim rynku ani tym bardziej na rynku międzynarodowym - mówi Dorota Rzążewska Prezes Krajowej Izby Rzeczników Patentowych.
Świeżo upieczeni przedsiębiorcy, mierząc się z biznesową rzeczywistością, zwracają się o pomoc w rozwijaniu działalności coraz częściej do rzeczników patentowych, których jest w Polsce już ponad tysiąc. Mają coraz większą świadomość, że ich intelektualna własność, wynalazek czy znak towarowy nie może zostać bez ochrony. - Rzecznik patentowy zaczyna być pierwszym partnerem w biznesie, już nie księgowy, nie specjalista od reklamy, jak było dotychczas. To zmiana świadomości. Wprawdzie jest jeszcze wiele do zrobienia, ale cieszy, że jest postęp w rozwoju tej świadomości – mówi Paweł Kurcman Wiceprezes Krajowej Izby Rzeczników Patentowych.
Polska od wielu lat dokłada wszelkich starań by wspiąć się wyżej w rankingach innowacyjnych gospodarek. W dobie niewyobrażalnie szybkiego postępu, Internetu Rzeczy, Przemysłu 4.0 wsparcie ze strony rzecznika patentowego w biznesie jest kluczowe. Na rynku rośnie zapotrzebowanie na rzeczników patentowych zorientowanych w nowych technologiach. Szczególnym wyzwaniem są wynalazki wspomagane komputerowo, które trudno jest skutecznie chronić, gdyż przepisy na razie nie są w tej kwestii przychylne. Ochrona oprogramowania komputerowego i mobilnego stanowi prawdziwe wyzwanie i wymaga dobrze zorientowanego fachowca. Większość rzeczników patentowych zajmujących się patentami i wzorami użytkowymi ma wykształcenie inżynierskie, techniczne, biotechnologiczne lub zajmowało się czy zajmuje się pracą naukową w dziedzinie techniki. Dzięki temu potrafią tak skonstruować opis patentowy i zastrzeżenia, by szanse na uzyskanie patentu były jak największe.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ mgost/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.10.2018, 18:29 |
Źródło informacji | MPiT |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |